Hej!

Vi ska bygga under sommaren/hösten 2007, det blir lån för ungefär 1,7 miljoner. Under bygget är räntan rörlig (byggkreditiv). Först när man byggt klart och värderat kan man binda räntan, det vill säga vid årsskiftet i bästa fall.

Om man, som jag, tror på ränthöjningar på 0,5 - 1% under det kommande året så innebär det att vi förlorar 40-80 000 om man ponerar att vi väljer att binda lånen på i snitt 5 år, jämfört med om vi kunnat binda dem redan idag.

En lösning på detta är att man lånar hela beloppet och sätter in på ett spärrat sparkonto under byggtiden. Man kan då binda lånet och när bygget är klart betalar man in byggkreditivet med dessza pengar. Kostnaden för detta blir lånerätna-sparräntan. under byggtiden, i vårt fall runt 20-25000kr. Det räcker att räntan höjs med 0.25% för att det skall betla sig med andra ord.

Det måste ju vara fler än vi som funderat på hur man slipper osäkerheten på den blivande månadskostnaden...?

Är detta en bra lösning? Förslag/åsikter?

Har lite svårt att förstå hur du tänker. Menar du att du både ska ta ett blancolån på 1,7 miljoner samtidigt som du nyttjar ett byggnadskreditiv? Hur ska du isåfall lyckas få en bra ränta på ett lån bundet på 5 år utan säkerhet, visste inte ens att man kunde binda ett blancolån på 5 år.

impossible skrev:
Har lite svårt att förstå hur du tänker. Menar du att du både ska ta ett blancolån på 1,7 miljoner samtidigt som du nyttjar ett byggnadskreditiv? Hur ska du isåfall lyckas få en bra ränta på ett lån bundet på 5 år utan säkerhet, visste inte ens att man kunde binda ett blancolån på 5 år.
Jag kan inleda med att jag inte gör anspråk på att känna till speciellt mycket om lån och lånevillkor. Men vår bankkontakt menade att det var ett alternativ att låna hela lånesumman och föra in på sparkonto med möjligheten att binda till dagens ränta. Nackdelen är så klart att man får dubbla lån under byggtiden, men med stigande räntor är det ju trots allt ett alternativ.

Är vår bankkontakt ute och seglar? Tanken är alltså att redan i dagsläget låna totalsumman för bygget med löfte om en fast räntesats. Jag medger att det låter knepigt, men det är som sagt bankens förslag.

Ok, men då behöver ni väl inte nyttja ett byggnadskreditiv också. Låter som er bankkontakt vill dra in lite extra kosing (genom att få er till att ta två lån) och samtidigt framstå som att han givit er ett bra erbjudande. Säg istället/ha inställningen att ni i december minst ska ha dagens räntor om det överhuvudtaget ska bli aktuellt att lägga lånen hos den aktuella banken, så kallade ränterabatter är en självklarhet. Se upp för avtal i sammband med tecknandet av byggnadskreditivet som tvingar er att lägga det blivande bolånet hos den aktuella banken i X antal år.

När det gäller höjning av räntan är det inte självklart att bundna räntor höjs med samma antal punkter som den rörliga. Allt beror på framtida spekulationer och prognoser, då det hypotetiskt antas att räntan kommer att sjunka om några år sänks de bundna räntesatserna.

P.S Om att sätta bankerna mot varandra och därmed få ränterabatter finns det mycket skrivet om här på forumet. D.S

Lycka till!

Jag håller med om att det låter tokigt. Kan de garantera en ränta på vårt blancolån borde vi ju lika gärna kunna använda de pengarna till bygget. Jag får fråga Nordea vad de snackar om. Ibland får jag känslan av att småstadsbankerna inte är helt hemma på finansiering av byggprocessen. Att man inte är det själv tycker jag är mer förståligt.

De ringde t.ex. A-hus och ville veta namn på kvalitetsansvarig, som så klart vi utser, inte husleverantören.

Jag räntesäkrade igår lånet vi får efter bygget är klart efter jul. Det gåar att räntesäkra på detta vis också!

Jag har satt mig in detta nu. Beroende på vilken bank man har finns det olika lösningar. Swedbank kan mot en premie garantera dig en ränta redan innan bygget startar. Nordea, som vi har, gör inte så utan sätter in hela beloppet på ett spärrkonto där rätnediffen blir vår kostnad. Vi har bundit i 5 och 8 år och får ca. 4,5% i ränta på de lånen. Sparräntan är ca. 3% vilket ger 1,5% i räntekostnad för oss under byggtiden. Vi tycker att det var motiverat att göra så då vi tror på stigande räntor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.