Vadå?? Vad ska jag kolla?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vadå?? Vad ska jag kolla?
Pratar du med mej?

Tänkte bara, bäst att kolla så det inte är 1.5 kvadrant.

Det finns en kinesik grossist som heter Wish/AliBaba.Com som exempel.

Rent teoretiskt skulle de kunna köpa in billiga 30 meters sladdar och dra i dessa så längden ökar till 50. Men då blir arean bara 0.75.

Men annars är väl sladdar så långa alltid 2.5 ?
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
3-4 svar upp skriver jag mer om kabeln och ni har rätt, jag tänkte bara på att något i garaget kan förstöra kabeln men givetvis ska skyddet sitta nära kontakten för ett djur kan ju gnaga av kabeln eller nått?
Tror jag har hittat en lösning, har bara en JFB att testa med men imorgon blir det 2 polig säkring, i natt får vi hoppas jordfelsbrytaren fungerar. har lagt ut vindan med uttagen uppåt i regnet, den i huset har löst ett par gånger när jag gjort en sådan miss så vi testar igen. JFB klarar lite väta va, hänger ut den får vi se wish me luck!
lite eljtejp en löd kolv och en sax fixade biffen blev nästan fint.

IUn2skW.jpg
 
  • Haha
useless
  • Laddar…
En hand håller en sprayburk märkt "TROLL SPRAY" avsedd för att ta bort oönskade troll.
Förlåt men hoppas detta hjälper för du kan inte på alvar mena att du ska prova JFB på det viset?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Man blir ju fundersam, ids du göra arbetet med löjlig koppling bara för att reta andra, eller är detta seriöst menat? :thinking:
 
A aka_the_barf skrev:
3-4 svar upp skriver jag mer om kabeln och ni har rätt, jag tänkte bara på att något i garaget kan förstöra kabeln men givetvis ska skyddet sitta nära kontakten för ett djur kan ju gnaga av kabeln eller nått?
Tror jag har hittat en lösning, har bara en JFB att testa med men imorgon blir det 2 polig säkring, i natt får vi hoppas jordfelsbrytaren fungerar. har lagt ut vindan med uttagen uppåt i regnet, den i huset har löst ett par gånger när jag gjort en sådan miss så vi testar igen. JFB klarar lite väta va, hänger ut den får vi se wish me luck!
lite eljtejp en löd kolv och en sax fixade biffen blev nästan fint.

[bild]
Ser att du handlar uteslutande från Biltema så det kan finnas möjlighet att din kabel bara är 1.5 kvad. då dessa importerar allt från Kina. Men sladden ser rejäl ut, kolla vad som står på den.
 
Bara jäklas med er. Skarvsladden är från classe någon tysk variant.
Kanske lurade jag någon? :p

Borde det inte finnas säkringar som man sätter i uttaget? har en sådan jfb. Det vore enklast.

Mina affärer jag handlar "källar" saker ifrån innefattar ofta biltema för att det är billigt och funkar för en hobbyist i de flesta fall och går nått sönder eller blir stulet gråter jag inte blod som man nog gör om hela ens hilti sammling försvunnit.
 
M MEE-84 skrev:
Ser att du handlar uteslutande från Biltema så det kan finnas möjlighet att din kabel bara är 1.5 kvad. då dessa importerar allt från Kina. Men sladden ser rejäl ut, kolla vad som står på den.
TS har redan skrivit flera gånger att kabeln är 1,5 kvadrat. Och varför ska Bo kolla vad TS har för kabel?
 
  • Gilla
MEE-84
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS har redan skrivit flera gånger att kabeln är 1,5 kvadrat. Och varför ska Bo kolla vad TS har för kabel?
Ok.

Jag tror jag förstår nu.

Clas & Co säljer verkligen en sladdvinda på 50 meter som bara har 1.5 kvads. Denna har USB uttag och allt möjligt och märket är Brennenstuhl - ok.

Denna borde du kunna anmäla till elsäkerhetsverket då skyddet är satt ur spel.

Om jag tänker rätt - då måste det komma i 2.5 kvad då det överskrider 40 meter. Varför.

Jo. Men jag kan ha fel. Sladdvindan har ett elektriskt så kallat motstånd i sina ledningar, detta finna även fram till vägguttaget.

Vägguttaget är säkrad 16 Ampere och Spänning 223 Volt.

Nu.

Med Sladdvindan inkopplad i väggen "bygger" du på ett elektriskt motstånd på minst 1.2 OHM. Det som heter OHMs lag säger att;

223/1,2=185 Ampere. Men.

Uttaget har ett skydd. Egentligen två. Men det första.

Dvärgbrytare. Karakteristik: typ C. 16 Ampere. Kom ihåg. 174260-48-elbutik_chint_301552_e218757_ul1077_automatsakring_1-p_16A_shTbKv.PNG

Denna kräver då 10 x 16 Ampere för att triggas. 160A. Så redan där på gränsen. Men. Nu.

Då tillkommer ett spänningsfall. Man skulle kunna räkna på det men vi säger nu att spänning framme som matar USB och uttagsbrunnar och så vidare är istället då 215 Volt - ok.

Detta gör inte saker bättre. Då.

215 / 1.25 = 172 Ampere. Nu Tillkommer Husets elektriska motstånd. Markkablars elektriska motstånd. Transformatorns elektriska motstånd. Detta får då maximalt vara.

215 / 1.35 = 159 Ampere. Alltså 0.1 OHM. Hur många här bor inne i en transformatorstation?

Resterande kan alltså ha problem. Kan NeoZed rädda oss? 16 Ampere som huvudsäkring, tabell: http://www.garo.se/storage/ma/3fb4f...ingneozed_8_Produktblad med neozedsäkring.pdf

Som jag tolkar krävs 300 Ampere för att utlösa bums. Men med 100 Ampere utlöser det på 3 sekunder. Och 160 Ampere då på 30 millisekunden.

Detta är då för den som bor i transformarstationen.Vi andra får lägga på 0.5 OHM. Alltså.

215 / 1.75 =122 Ampere - 300millisekunden.

Landsbygd:

215 / 2.25 = 95 Ampere - 1 sekunden

Nu är detta givetvis väldigt lågt räknat då vi kan lasta säkringen enligt kurvorna med nästan 25 Amperen kontinuerligt.

Vad gör detta för spänningsfallet.
Vad gör detta för uppvärmning av kabel. Är hela rullen ute? Men okej, termiskt styrt skydd måste finnas - ok.

Så visa Clas Ohlson detta och säg att det måste vara minst 2.5 kvad i Sverige så får du en ny. Annars säkerhetsverk.

Sen ska där vara en jurdfelbrytare också!
 
Glömde förklara mig. En sak. Varför jag skrev uppvärmd kabel.

Ju varmare desto högre motstånd. Därför detta också är viktigt.

Du kan göra ett garnnystan av kabeln - plast kan smälta - motstånd ökar.
 
Hmm ska läsa igenom ditt inlägg när jag är piggare. Min skarvsladd saknar usb uttag. Är skarvsladden olaglig? Undrar om det stämmer och classe vet om det?
 
Nej skarvsladden är (tyvärr) inte olaglig men som MEE-84 reder ut behöver man tänka sig för och endast ansluta den i uttag nära elcentraler där man vet sig ha ett starkt nät, och helst inte nyttja sladdvindans fulla effekt utan hålla sig med 10 A säkring. I ditt fall där du dessutom tänker fortsätta med korta skarvsladdar mm i garaget blir det ytterligare kinkigt. Det gnager på gränserna. Du har en JFB i huset som tar bort den största faran.

Men vi skulle verkligen behöva komma in på en rekommendation i ditt fall istället för att irra kring udda lösningar i garaget. Du kan börja med att mäta upp förimpedansen i bortre änden av denna kabel med "vattenkokarmetoden". Sedan bör du undersöka möjligheten att montera alla skydd i matande ände, dvs säkra ned uttaget på husväggen till 10 A.
 
M MEE-84 skrev:
Pratar du med mej?
Ja jag pratar med dig eftersom du citerade mitt inlägg. Det är TS som ska kolla saker här så det är TS du ska citera om du vill ha något gjort.
 
M MEE-84 skrev:
Clas & Co säljer verkligen en sladdvinda på 50 meter som bara har 1.5 kvads. Denna har USB uttag och allt möjligt och märket är Brennenstuhl - ok.

Denna borde du kunna anmäla till elsäkerhetsverket då skyddet är satt ur spel.
Kabeln är tillåten att använda om man gör det på rätt sätt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej skarvsladden är (tyvärr) inte olaglig men som MEE-84 reder ut behöver man tänka sig för och endast ansluta den i uttag nära elcentraler där man vet sig ha ett starkt nät, och helst inte nyttja sladdvindans fulla effekt utan hålla sig med 10 A säkring. I ditt fall där du dessutom tänker fortsätta med korta skarvsladdar mm i garaget blir det ytterligare kinkigt. Det gnager på gränserna. Du har en JFB i huset som tar bort den största faran.

Men vi skulle verkligen behöva komma in på en rekommendation i ditt fall istället för att irra kring udda lösningar i garaget. Du kan börja med att mäta upp förimpedansen i bortre änden av denna kabel med "vattenkokarmetoden". Sedan bör du undersöka möjligheten att montera alla skydd i matande ände, dvs säkra ned uttaget på husväggen till 10 A.
Om jag hittar en 2.5mm kabel skulle det bli bättre eller är avståndet fortfarande för långt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.