A aka_the_barf skrev:
räcker det inte med att fasens säkring går, att ha 2 är för att med ett uttag kan man aldrig veta vilken sidan fasen är på?
Det går ju samma ström i fasen som nollan, så det är ändå slumpen som avgör vilken av säkringarna som löser ut först.
 
S Stefan1972 skrev:
ja fast i en sådan så är det ju jordfelsbrytaren i sig som bryter på det viset. Du får ju inte samma funktion bara för att du sätter dit två säkringar på vardera nolla och fas, Säkringen för strömbegränsningen räcker ju om den sitter på fasen oavsett hur du vrider på kontakten.
Är ute efter säkring inte jordfelsbrytare.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fast om du ska dra så stora strömmar under en längre tid så är det väl en betydligt bättre ide att använda CEE-kontakt på sladden, då får du ju dessutom som bonus koll på var du har fas och nolla och löser även det problemet.

Det är ju inte bara om det råkar vara en elbil i ena änden som det är olämpligt att överlasta Schuko-uttag...
Dyrt att börja köpa nya kablar att dra och onödigt då det är en tillfällig lösning.
tommib tommib skrev:
Jag förstår inte riktigt problemet. Vill du alltså säkra av i garaget?

En tvåpolig automatsäkring kommer lösa ditt problem med att du inte vet vilken som är fas och vilken som är nolla och bryta båda ledarna oavsett vad som är vad. En tvåpolig säkring är dyrare än en trepolig så köp en trepolig och använd två av polerna.

En mycket viktigare fråga är om du gjort en korrekt kabeldimensionering? Du kan inte gissa att kabeln klarar 10 A, du måste veta. Ladda ner eldim och ta reda på fakta, sen kan du fundera på avsäkring. Bäst är att säkra av i matande ände.
tack var detta jag ville veta. ska kolla kabeln, 1.5mm 10A , 2.5mm 16A osv :) så lite koll på det har jag.
plaggis plaggis skrev:
Varför inte mäta fram vilket som är fas i matande uttag, sedan märka skarvsladden/uttaget så att den alltid sätts likadant?
Hur mäter jag det enklast? mäta mot jord och när jag får 230v så är det fasen. nolla mot jord borde ge 0 volt, rätt?
 
Fast mig icke begripa...........vad är du rädd för? Går inte säkringen om du sätter in kontakten åt fel håll? Tror du att säkringen endast går om fas är kopplad mot fas?
 
Skaffa en personskyddsautomat så skyddar du dig och garaget både mot överlast och jordfel.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast mig icke begripa...........vad är du rädd för? Går inte säkringen om du sätter in kontakten åt fel håll? Tror du att säkringen endast går om fas är kopplad mot fas?
ja det tror jag, därför 2 säkringar på både nolla och jord så att jag är "safe" om fas och nolla är vända vilket jag tror kommer hända rätt ofta med en vanlig kontakt. räcker det enbart med en säkring menar du? ligger det till så kan jag köra på person automat så slipper jag byta när elektrikern kommer?
useless useless skrev:
Skaffa en personskyddsautomat så skyddar du dig och garaget både mot överlast och jordfel.
De få jag tittat på har enbart säkring på fasen och med en vanlig kontakt kommer jag aldrig veta vilken som är fas. kanske finns dyrare som har säkring på båda hållen?
 
Hagers PSA som det länkades till tidigare bryter iallafal både fas och nolla.

Schematisk illustration av personskyddsautomat med 1-poligt skydd och 2-polig brytning, inklusive jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så du menar att större delen av befolkningen lever i livsfara med tanke på att säkringar inte går om man pluggar i apparaten tvärtom.?
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hagers PSA som det länkades till tidigare bryter iallafal både fas och nolla.

[bild]
Den där såg bra ut!
S Stefan1972 skrev:
Så du menar att större delen av befolkningen lever i livsfara med tanke på att säkringar inte går om man pluggar i apparaten tvärtom.?
men där sitter säkringen alltid på fas och inte nollan? att koppla "tvärtom" där gör inget men antar att om man tar säkringarna och sätter på nollan borde skyddet bli mindre eftersom ström enbart finns i fas och enbart i nollan när den arbetar mot fas? en osäkrad fas men säkrad nolla bör göra fasen livsfarlig om den låter strömmen gå tex via jord istället för via nollan där säkringen sitter? så tänkte jag.
 
Ja jag vet inte riktigt om jag kan förstå hur du tänker...... Vad är det som gör att allt blir fel med just din skarvsladd då? Den går att sätta på två sätt ja men det blir ju samma om du tar förbrukaren direkt i uttaget.
 
Så länge säkringen sitter på fasen i centralen är det lugnt, kan du inte byta till 10A i centralen?
Ska du sätta en extern säkring på kabeln så skulle det rent teoretiskt kunna bli lite tokigt om kabeln slits av och bara nollan eller ingen säkring löser ut, men det löser tex en jordfelsbrytare hyfsat bra.
Mot överbelastning spelar det ingen roll.
 
Men om man bryter strömmen så bryter man fasen. Idag sitter en säkring som skyddar det uttag där du kopplar in skarvsladden. Den bryter bara fasen. Så vad skulle skillnaden bli om du själv Monterar en säkring.
Du bryter strömmen i matande ände.
Själv tycker jag att det finns andra problem att tänka. En skarvsladd på 50m är ganska lång sträcka. Egentligen så borde du ha 2,5mm på 10A på det avståndet.
En PSA är en bra idé. Eftersom du har både säkring och jfb.
 
Jag tycker det är dags att ta dit elektriker som har kunskap samt ÄR certifierad för elinstallation. Det är behörighetskrav på det. Och då slipper vi en massa regelvidriga förslag och spekulationer i detta forum. Tack för ordet.
 
A aka_the_barf skrev:
Hur mäter jag det enklast? mäta mot jord och när jag får 230v så är det fasen. nolla mot jord borde ge 0 volt, rätt?
Korrekt.
 
Vad är det jag inte fattar...

Är vi ute efter ett kortslutningsskydd?
Vid kortslutning kommer matande säkring lösa ut (under förutsättning att kabeln är rätt dimensionerad) och ingen spänning finns i garaget.

Är vi ute efter ett överlastskydd så kommer säkringen lösa ut (under förutsättning att kabeln är rätt dimensionerad) när märkströmmen överskrids med x% beroende på typ och karaktäristik. Ingen spänning finns i garaget.

Fattar inte vad som är problemet...
 
Om jag förstår TS befarade oro rätt så är det tänkt att säkringen ska sitta i den matade änden av skarvsladden, inte den matande. Då är det osäkert om fasen eller nollan bryts beroende på vilket håll man har stoppat in stickproppen i den matande änden.
Lösningen på problemet är att sätta säkringen i den matande änden och då säkerställa att den bryter fasen eller helt enkelt byta befintlig säkring till en med lägre märkström.
Finns det ingen jordfelsbrytare i centralen så är det läge att sätta dit en PSA till uttaget istället (eller allra helst en JFB som skyddar hela centralen).
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.