useless useless skrev:
Om jag förstår TS befarade oro rätt så är det tänkt att säkringen ska sitta i den matade änden av skarvsladden, inte den matande. Då är det osäkert om fasen eller nollan bryts beroende på vilket håll man har stoppat in stickproppen i den matande änden.
Lösningen på problemet är att sätta säkringen i den matande änden och då säkerställa att den bryter fasen eller helt enkelt byta befintlig säkring till en med lägre märkström.
Finns det ingen jordfelsbrytare i centralen så är det läge att sätta dit en PSA till uttaget istället (eller allra helst en JFB som skyddar hela centralen).
Men är det inte bara att sätta en PSA eller en 2-polig dvärgbrytare i matad ände?
 
Jo. Men då skyddar man inte själva kabeln.
 
useless useless skrev:
Jo. Men då skyddar man inte själva kabeln.
Det skyddet sitter ju i centralen, eller hade du tänkt att han ska ansluta osäkrat direkt på fasskenan?
 
Nej, men en 16A säkring till en 50-meters skarvsladd av okänd kvalitet kanske inte är rätt?
 
Sätt ett personskydd över det vägguttaget du ansluter din "skarvsladd". Och köp en 2.5mm skarvsladd så behöver du inte vara orolig för längden på sladd.... Eller så gör du som vi alla gör och skaffar 50m gummikabel 5g2.5 och en byggcentral i andra ändan..... Du gör det krångligare än vad det behöver vara
 
useless useless skrev:
Nej, men en 16A säkring till en 50-meters skarvsladd av okänd kvalitet kanske inte är rätt?
Håller med till 100%. Synd att min androidtelefon inte fick med smileyn i förra inlägget
 
A aka_the_barf skrev:
Eller är det bara glömma och ringa elektriker direkt?
Ja, jag tror du behöver en elektriker.
Jag begriper inte vad du vill uppnå, du verkar inte kunna förklara och kan heller inte svara på den enkla frågan vilken ände av kabeln du pratar om, och jag tror inte du själv vet vad du behöver - skydd mot överlast, kortslutning eller skydd mot elchock vid jordfel.

Du kanske skulle börja om med en annan fråga, t.ex "Jag har en 50 meter lång skarvsladd, X ledare med arean X till mitt garagebygge. Den är ansluten i ett schukouttag/CEE-uttag som är avsäkrad med 16 A. Uttaget skyddas/skyddas inte av en JFB. Jag behöver kunna köra X maskiner med total effekt X. Hur skyddar jag detta mot de fel som kan uppstå?"
 
  • Gilla
kribban och 5 till
  • Laddar…
Denna tråd exploderade helt. jag vill skydda kabeln och garaget givetvis, alltså en säkring säkring som bryter i garaget så att inte den 50 meter långa Kabeln ligger och brinner i garaget för att 16A säkringen inte löser ut. jag har jordefelsbrytare i centralen i huset. uttaget jag tar ström ifrån sitter på utsidan av huset där jag kopplat in en skarvsladd som jag kopplar in diverse saker till. idag är det bara arbetsbelysning och ljud eftersom garaget ska målas invändigt. MEN jag ska även sätta in lysrör och uttag och annat kul men ska vänta med elektrikern för att vi måste fixa lite med centralen hemma och troligtvis byta en av värmepumparna och då är det bättre om han kommer 1 gång och gör allt istället för att komma och dutta här och där tänker jag.
så därför vill jag ha en säkring i garaget, dessutom blir det snart kallt och då kommer jag nog släpa in ett par olje element där och glömsk som jag är kommer jag säkert glömma dom påslagna och blir det något fel kan det gå illa.

uttaget driver förutom garaget även en värmepump och utebelysning. känner jag att det räcker med 1 fas i garaget får elektrikern koppla in den på den säkringen tänker jag.

Det jag baserar detta på är att jag vet att spänningsfall kan få säkringar att inte lösa ut fast dom kanske borde, fast jordefelsbrytaren kanske kickar in då?
 
A aka_the_barf skrev:
alltså en säkring säkring som bryter i garaget så att inte den 50 meter långa Kabeln ligger och brinner i garaget för att 16A säkringen inte löser ut.
Men en säkring i garaget gör ingen större nytta för att skydda kabeln. Skyddet ska finnas i den ände du pluggar in kabeln.
Antingen får du byta till en mindre säkring eller sätta upp ett nytt uttag med mindre avsäkring.
 
A aka_the_barf skrev:
Denna tråd exploderade helt. jag vill skydda kabeln och garaget givetvis, alltså en säkring säkring som bryter i garaget så att inte den 50 meter långa Kabeln ligger och brinner i garaget för att 16A säkringen inte löser ut. jag har jordefelsbrytare i centralen i huset. uttaget jag tar ström ifrån sitter på utsidan av huset där jag kopplat in en skarvsladd som jag kopplar in diverse saker till. idag är det bara arbetsbelysning och ljud eftersom garaget ska målas invändigt. MEN jag ska även sätta in lysrör och uttag och annat kul men ska vänta med elektrikern för att vi måste fixa lite med centralen hemma och troligtvis byta en av värmepumparna och då är det bättre om han kommer 1 gång och gör allt istället för att komma och dutta här och där tänker jag.
så därför vill jag ha en säkring i garaget, dessutom blir det snart kallt och då kommer jag nog släpa in ett par olje element där och glömsk som jag är kommer jag säkert glömma dom påslagna och blir det något fel kan det gå illa.

uttaget driver förutom garaget även en värmepump och utebelysning. känner jag att det räcker med 1 fas i garaget får elektrikern koppla in den på den säkringen tänker jag.

Det jag baserar detta på är att jag vet att spänningsfall kan få säkringar att inte lösa ut fast dom kanske borde, fast jordefelsbrytaren kanske kickar in då?
Element på en 50m lång skarvsladd.
Risk för att sladden brinner upp....

Eller driver du med oss
 
Säkringen i garaget skyddar kabeln om den är på 10A?
Kabeln i fråga är 1.5mm och på skarvsladden står det att max last är 1000watt i hoppsnurrat läge och 3300 watt i utsnurrat läge. Så händer något så elementen börjar dra massor av ström borde väll 10A säkringen skydda sladden om den slår ifrån. Dessutom stannar inte de andra sakerna som ligger på 16A säkringen?
 
50m 1,5mm på 10A. Du får ett ganska bra spänningsfall. Det är stor risk att säkringen inte skulle lösa ut i tid
 
Du riktar in dig på ett fel i elementet som börjar dra för mycket men glömmer fel i kabeln eller kontakter innan dina 10A du vill sätta i bortre änden.
Tänker du koppla in dig på ett befintligt 16A uttag? Klart olämpligt att ansluta 50m 1.5mm kabel på detta.
Om du nu har flera uttag som ligger på denna 16A och inte vill säkra ner den till 10A så sätt en PSA precis innan bara detta uttag så säkrar du upp både fel på kabel eller att någon försöker ta ut förmycket ute i garaget.
 
Då är en fråga besvarad - du pratar om bortre änden i garaget. Du har helt rätt där att skydd i denna ände behöver vara tvåpoliga eftersom stickproppen går att vända. Därmed vet vi också att du avser att använda en skarvsladd med vändbar stickpropp, dvs schuko. Arean på denna skarvsladd är fortfarande okänd men jag antar att den är 1.5 mm²?

En säkring i bortre änden av denna skarvsladd kan skydda denna skarvsladd mot överlast. I just detta fall behöver inte skyddet vara tvåpoligt. Men det finns troligen inget behov av att skydda kabeln mot överlast då jag antar att den ligger fritt med god kylning och har arean 1.5 mm²? - då duger 16 A-säkringen som skyddar uttaget. Kabelns längd spelar ingen roll.

Skydd mot skador på kabeln måste sitta i matande ände på skarvsladden. Blir det ett jordfel i kabeln så kommer JFBn i huset att lösa. Blir det en kortslutning L-N i kabeln kommer troligen säkringen att lösa. Det behövs troligen inget mer skydd. Men jag har inte uppgifter om ditt fall för att säga säkert.

Skydd i bortre änden på kabeln har därför i ditt fall sitt syfte i att skydda ledningar och maskiner i garaget. Det kan vara nödvändigt om kabeln är lång och impedansen i garaget kräver säkringar i storlek 6 eller 10 A för att lösa tillräckligt snabbt vid ett jordfel. Och dessa skydd måste som sagt vara tvåpoliga ja. Skydd mot överlast i garagets kablar behöver dock inte vara tvåpoliga. Men oberoende av hur stickproppen är vänd så kommer även JFBn i huset att ge personskydd vid jordfel så det behövs ingen fler JFB/PSA i garaget.

Om du behöver detta skydd i garaget kan jag som sagt inte svara på utan mer uppgifter, t.ex impedans eller jordslutningsström i bortre änden av denna skarvsladd.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då är en fråga besvarad - du pratar om bortre änden i garaget. Du har helt rätt där att skydd i denna ände behöver vara tvåpoliga eftersom stickproppen går att vända. Därmed vet vi också att du avser att använda en skarvsladd med vändbar stickpropp, dvs schuko. Arean på denna skarvsladd är fortfarande okänd men jag antar att den är 1.5 mm²?

En säkring i bortre änden av denna skarvsladd kan skydda denna skarvsladd mot överlast. I just detta fall behöver inte skyddet vara tvåpoligt. Men det finns troligen inget behov av att skydda kabeln mot överlast då jag antar att den ligger fritt med god kylning och har arean 1.5 mm²? - då duger 16 A-säkringen som skyddar uttaget. Kabelns längd spelar ingen roll.

Skydd mot skador på kabeln måste sitta i matande ände på skarvsladden. Blir det ett jordfel i kabeln så kommer JFBn i huset att lösa. Blir det en kortslutning L-N i kabeln kommer troligen säkringen att lösa. Det behövs troligen inget mer skydd. Men jag har inte uppgifter om ditt fall för att säga säkert.

Skydd i bortre änden på kabeln har därför i ditt fall sitt syfte i att skydda ledningar och maskiner i garaget. Det kan vara nödvändigt om kabeln är lång och impedansen i garaget kräver säkringar i storlek 6 eller 10 A för att lösa tillräckligt snabbt vid ett jordfel. Och dessa skydd måste som sagt vara tvåpoliga ja. Skydd mot överlast i garagets kablar behöver dock inte vara tvåpoliga. Men oberoende av hur stickproppen är vänd så kommer även JFBn i huset att ge personskydd vid jordfel så det behövs ingen fler JFB/PSA i garaget.

Om du behöver detta skydd i garaget kan jag som sagt inte svara på utan mer uppgifter, t.ex impedans eller jordslutningsström i bortre änden av denna skarvsladd.
Är det 60 meter är det alltid 2.5 kvadrant men dubbelkolla så ingen köpt från Wish.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.