Hej!

Bygger garage och kommer i början använda min trogna skarvsladd, ska beställa elekrtiker senare för alla eljobb hemma men undertiden kommer jag använda en skarsladd till garaget.
Av uppenbara säkerhets skäl vill jag säkra av den med säkringar med pga skarvsladden kommer fas och nolla vara olika varje gång, ska jag ta en säkring för flera faser(ofta 3 polig) eller 2 enpoliga.
Personskydds automat bryter endast fas men drar med sig nollan och funkar dessvärre inte för mig.

Eller är det bara glömma och ringa elektriker direkt?

Mvh: Adam
 
Vad är bakgrunden till resonemanget ?
 
Säkerhet. Har säkring till uttaget men garaget är 50 meter bort så den kanske inte löser ut om nått händer pga spännings fallet.
 
En extra säkring i garageändan av förlängningssladden tillför inget (om de är lika stora) då det kommer att gå samma ström i kabeln i båda ändar.
 
Varför funkar inte en personskyddsautomat för dig?
 
blackarrow blackarrow skrev:
En extra säkring i garageändan av förlängningssladden tillför inget (om de är lika stora) då det kommer att gå samma ström i kabeln i båda ändar.
så en säkring på varje på både nollan och fas kommer altså inte fungera, dom kommer inte lösa ut om tex ett av mina element i garaget går bananas som jag glömt på vilket händer.
useless useless skrev:
Varför funkar inte en personskyddsautomat för dig?
den bryter bara fas och på en skarvsladd vet man inte vilken som är fas delen som drar med sig nollan. noll sidan saknar säkring.
 
blackarrow blackarrow skrev:
En extra säkring i garageändan av förlängningssladden tillför inget (om de är lika stora) då det kommer att gå samma ström i kabeln i båda ändar.
Säkringen till uttaget är på 16A vill säkra av till 10A eftersom jag tror skarvsladden endast pallar 10A.
glömde nämna det.
 
A aka_the_barf skrev:
så en säkring på varje på både nollan och fas kommer altså inte fungera, dom kommer inte lösa ut om tex ett av mina element i garaget går bananas som jag glömt på vilket händer.


den bryter bara fas och på en skarvsladd vet man inte vilken som är fas delen som drar med sig nollan. noll sidan saknar säkring.
Personskydd bryter både fas och nolla. Allpolig brytning.
https://www.elbutik.se/product.html...da963g-c-karakteristik-2-mod?category_id=1817

Om det är viktigt att fas kopplas in rätt på brytare vet jag inte, men det borde det inte ha.
 
  • Gilla
Magners
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Personskydd bryter både fas och nolla. Allpolig brytning.
[länk]

Om det är viktigt att fas kopplas in rätt på brytare vet jag inte, men det borde det inte ha.
Den jag skikade på stod det specifikt att enbart fasen bryts och nollans "spak" dras med ner för dom sitter ihop. kanske är så på billiga, var jula eller biltema som hade en med sådan funktion, eller kanske classe.
 
Fast varför skulle två säkringar lösa ut samtidigt om vi bygger vidare på din egen ide? Om en säkring går så går ju inte den andra automatiskt.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast varför skulle två säkringar lösa ut samtidigt om vi bygger vidare på din egen ide? Om en säkring går så går ju inte den andra automatiskt.
räcker det inte med att fasens säkring går, att ha 2 är för att med ett uttag kan man aldrig veta vilken sidan fasen är på? är dom i hopkopplade som visa personskydd och andra fler fas säkringar så sitter "spakarna" ihop så går en så drar den med sig dom andra automatiskt.
 
A aka_the_barf skrev:
räcker det inte med att fasens säkring går, att ha 2 är för att med ett uttag kan man aldrig veta vilken sidan fasen är på? är dom i hopkopplade som visa personskydd och andra fler fas säkringar så sitter "spakarna" ihop så går en så drar den med sig dom andra automatiskt.
ja fast i en sådan så är det ju jordfelsbrytaren i sig som bryter på det viset. Du får ju inte samma funktion bara för att du sätter dit två säkringar på vardera nolla och fas, Säkringen för strömbegränsningen räcker ju om den sitter på fasen oavsett hur du vrider på kontakten.
 
Fast om du ska dra så stora strömmar under en längre tid så är det väl en betydligt bättre ide att använda CEE-kontakt på sladden, då får du ju dessutom som bonus koll på var du har fas och nolla och löser även det problemet.

Det är ju inte bara om det råkar vara en elbil i ena änden som det är olämpligt att överlasta Schuko-uttag...
 
  • Gilla
OlssoniVallby
  • Laddar…
tommib
Jag förstår inte riktigt problemet. Vill du alltså säkra av i garaget?

En tvåpolig automatsäkring kommer lösa ditt problem med att du inte vet vilken som är fas och vilken som är nolla och bryta båda ledarna oavsett vad som är vad. En tvåpolig säkring är dyrare än en trepolig så köp en trepolig och använd två av polerna.

En mycket viktigare fråga är om du gjort en korrekt kabeldimensionering? Du kan inte gissa att kabeln klarar 10 A, du måste veta. Ladda ner eldim och ta reda på fakta, sen kan du fundera på avsäkring. Bäst är att säkra av i matande ände.
 
  • Gilla
Silver78 och 1 till
  • Laddar…
Varför inte mäta fram vilket som är fas i matande uttag, sedan märka skarvsladden/uttaget så att den alltid sätts likadant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.