Hej, jag har letat en del på forumet men inte hittat något svar på detta.

Får man sälja dörrar och hävda att de är klass 3 provade enligt SS-ENV1627 utan att visa upp certifikat och utan att dörrarna är det minsta märkta med något nummer?

Hälsningar
Tobias
 
Absolut.. Du måste lyssna på vad de säger. De säger att dörren är provad i klass 3 SS-ENV 1627.Men de säger samtidigt inget om den uppfyllde kraven eller ej.
Dörrar som uppfyller kraven skall också vara märkta med detta. Firman skall om de märker dörren även kunna uppvisa gällande certifikat på godkännande om så önskas.
 
Trist, som jag misstänkte.

Dock står det i köpeavtalet att dörren ska uppfylla säkerhetsklass 3 enligt SS-ENV 1627.

Tyvärr verkar min förening inte undersökt så noga innan de beställde, de dörrar som nu har kommit till föreningen är inte märkta på något sätt.

frohike, vet du om vart det står att dörrarna måste vara märkta?

Tack på förhand.

/Tobias
 
Om du vet tillverkaren eller leverantören så kan du kolla om dörrarna är uppfyller kraven på www.SBSC.se
Helt ärligt har jag aldrig sett en dörr som uppfyller kraven som inte är märkt.
Krav på märkning är något som brukar finnas från den som utför test och certifieringen
 
Hittar tyvärr inte leverantören där.

Finns det något annant organ/företag som kan ansvara för certifiering eller måste sbsc vara inblandade om man vill sälja säkerhetsdörrar i sverige som uppfyller SS ENV 1627?

/Tobias
 
SP kan du ju kolla med också.. Annars är risken stor att de somsagt inte är godkända i SS ENV 1627 utan enbart provade.
 
Är dörren godkänd så ska den vara märkt på dörrbladet. Det är noga att den finns!
 
Okej, gäller detta dörrar som är tillverkade i annat land också? Finns detta nerskrivet någonstans, att märkningen ska finnas på dörren/dörrbladet?

Skulle vilja kunna visa det för leverantören som jag/vi har problem med.

För mig känns det logiskt att dörren måste vara märkt på något sätt annars kan man ju aldrig veta vad som gäller.

/Tobias
 
Har du kollat med leverantören om de kan uppvisa intyg på klassningen? SS-ENV 1627 är ju en Europastandard. Kan det inte visa upp intyg är dörrarna inte godkända enligt standarden. Hurvida det är märkt utomlands eller ej kan jag inte svara på men kan inte tänka mig att det skall skilja sig från svenska regler..

Hoppas ni får dörrar med Modul eller annan vanlig låskista annars kan det bli en dyr historia när låsen behöver låsöppnas eller behöver bytas om de går sönder.

Har vart på en del avarter till dörrar genom åren, och jag kan säga att det brukar inte bli några vackra lösningar om inte låset finns på hyllan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.