Hej, får man bryta 2 olika grupper i samma säkerhetsbrytare? Exempelvis en 3-fas grupp och en 1-fas grupp i en 4-pol säkerhetsbrytare. Känns inte som en jättebra lösning men vill ändå kolla. Gäller VP installation som matas med 3-fas + 1-fas till elpatron. Tråkigt att sätta två brytare på väggen om det inte behövs?

Det är tillåtet, men jag är tveksam till att använda en fyrpolig frånskiljare. Det bör i så fall vara två separata men mekaniskt förreglade. Man måste annars hålla isär N- och PE-ledare i kapslingen, vilket de sällan är avsedda för.

Jag är ju också intresserad av vad man har en enfasig elpatron till? Det är inte tvärtom? Varför är pumpen öht konstruerad så här? Det kanske egentligen är två helt separata produkter?

Det är en så kallad monoblock enhet där hela kylkretsen sitter i utomhus-enheten (det cirkulerar vatten ut till utomhus-enheten). Kompressorn går på 3-fas sen finns det en 3kW elpatron som backup som är 1-fas.

Och den elpatronen borde du byta till en trefasig. Då behöver du plötsligt en sexpolig frånskiljare. Har du kontrollerat att du kan ta ut 3 kW enfasigt kontinuerligt i din anläggning när du som mest behöver det på vintern när kompressorn går sönder?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är dessa frågeställningar jag funderar på just nu. I dagsläget kommer huvudsäkringarna (20A) inte räcka till att driva både VP och elpatron. Just i fallet när kompressor stannar så borde det finnas kapacitet att köra elpatronen. Åker väl på att säkra upp till minst 25A oavsett, men sen får man väl ändå ha effektvakt för ska man kunna laga mat och tvätta och köra torktumlare osv så räcker inte 25A heller.

Max input power 9,99 kW på värmepumpen
Max input power 3,0 kW på elpatron

Det ger 14,5A + 13A = 27A på en fas om elpatron och kompressor behöver gå samtidigt?

Ja en trefas elpatron hade ju varit att föredra då.

P petterovski skrev:
Max input power 3,0 kW på elpatron

Det ger 14,5A + 13A = 27A på en fas om elpatron och kompressor behöver gå samtidigt?

Ja en trefas elpatron hade ju varit att föredra då.
Men värmepumpen var ju 3-fas så de blir väl ca 3,3kw/fas

Ja precis, 3300/230=14,5A per fas. Men sen blir ju en fas ev belastad av elpatron på ytterligare 13A.

Hur ser elpatronen ut? Är det bara en eller flera slingor?

P petterovski skrev:
?? Har man en sådan värmepump så betyder det att den har en värmeeffekt på runt 30 kW. Det är väldigt mycket för att vara en vanlig värmepump och tror aldrig jag sett någon sådan monoblock. Då bor man i ett jättestort hus på typ 600 kvm eller liknande och klarar sig inte med bara 20 A mätarsäkringar. Det stämmer helt enkelt inte. Är det säkert att du inte har blandat ihop input och output?

Ja det verkar ju konstigt, men det står så. Dock ganska orimligt med tanke på att den ska ge 9kW värme ut.

Då drar den nog runt 4,25 kW i input power vid -15 °C ute och full effekt. Alltså ca 1,4 kW per fas vilket ger ca 6,2 A per fas.

• Gilla
petterovski
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.