Jag håller på och renovera ett badrum och de gamla reglarna är 45x45. Enligt säker vatten skall reglarna vara 45x70, men det framgår inte riktigt av videon i vilken ledd dom skall monteras. Jag antar att dom skall monteras så att väggen blir 70mm bred vilket innebär att den nya väggen kommer bli tjockare än den gamla.

Stämmer det att regeln skall monteras så att väggen blir 70mm bred? Vad tror ni om att använda 45x45 istället?

Jag tycker inte videon visar tydligt åt vilket håll regeln skall sitta.

N
45x70 och cc 30 var det när jag renoverade mina badrum. Tänk även på att kottla där du ska hänga upp krokar, handfat och dyl. Antar att du inte vill ha osb bakom gipsen eftersom det bygger ännu mer. 45x45 är för klent.

Har samma funderingar.
Ska bygga där varje cm räknas. Funderar på samma att sätta reglarna så det blir 45 djupt, sen sätta 6mm plywood och 6 mm gips på båda sidor.
Någon som gjort det? Blir det ok stabilt? Kommer inte fästa något med vikt på dessa två väggarna (andra är sten). Kommer vara dörr i den ena av dem.

Om man ska följa säkervatten så ska väggen byggas med 45x70 reglar och då självklart med 70mm på djupet så väggen blir tjockare. Böjstyvheten i regeln på den ledden är överlägsen jämfört med att sätta dem på andra ledden.

Har man en befintlig vägg med 45x45 så får man antingen sala på reglarna så de blir 70 djupa (limma och skruva på 25mm regel till på befintlig regel) eller ställa i nya 45x70 bredvid de gamla reglarna och regla upp med rätt c/c. Det senare alternativet gjorde jag när vi nyligen renoverade badrummet och hade 45x45 reglar i alla omslutande väggar.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Att använda 45x45 och plyfa och gips funkar säkert om man inte ska hänga något på väggen. Men då har man frångått en provad och godkänd lösning och ”hittat på något eget”. Då faller bevisbördan på en själv att visa att den uppfyller kraven om någon skada skulle uppstå i framtiden. Rätt så onödig risk att ta för att inte regla ut 25mm kan jag tycka.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Om man ska ha samma på båda sidor, vilket kanske inte är ett krav iofs. Men då skulle det bli

6
6
45
6
6

69mm
Jämfört med

13
15
70
15
13

126mm
Rätt stor skillnad

Utöver att väggen blir stabilare så är väggdjupet 70mm standard för många väggbockstöd, rörgenomföringar etc.

Japp, och enorm skillnad i böjstyvhet och förmåga att bära infästningar.

M Mortsken skrev:
Om man ska ha samma på båda sidor, vilket kanske inte är ett krav iofs. Men då skulle det bli

6
6
45
6
6

69mm
Jämfört med

13
15
70
15
13

126mm
Rätt stor skillnad
ja det är stor skillnad men det är också två HELT olika väggar du bygger.

Tack för alla snabba svar. Då det skulle ta allt för mycket plats från badrummet och sätta 70mm reglar i alla väggar får det bli en kompromiss. En vägg får 70 mm djupa reglar och resten får 45 mm djupa. Med några extra reglar satta, typ cc 225 måste väggen bli stabil nog ändå. Alternativt styvar jag upp befintliga reglar genom att skruva på en vinkelprofil i aluminium, som får ta plats i utrymmet mellan reglarna.

Eldragningarna får gå på vinden och där ifrån rakt ner i utrymmena mellan reglarna så att det inte behövs borras i reglarna.

Att väggbockstöd till rörgenomföringar ofta bygger 70 mm var en bra påminnelse. Får kolla ordentligt vad det finns för alternativ på marknaden. I värsta fall får vatten rören gå in igenom den vägg jag har möjlighet och göra 70mm och sedan dras på insidan av badrummet.

T Trossbotten skrev:
Tack för alla snabba svar. Då det skulle ta allt för mycket plats från badrummet och sätta 70mm reglar i alla väggar får det bli en kompromiss.
Du ville ju veta hur det är enligt Säkert Vatten. En kompromiss är att du inte bygger enligt säkert vatten.

Det är ju bra att veta att du frångår det.

Magnus E K
Går det inte att använda något material som är styvare än trä då? Massivt stål? Titan?

Gäller reglerna för hur styv väggen måste vara även om det ska vara våtrumstapet (ej kakel) på väggen och enda rörgenomföringen är för en radiator?

Säker vattens vägg är ett exempel på hur man uppfyller kraven på styvhet, täthet, möjlighet till infästning, etc. Man måste inte bygga exakt på det sättet så länge alla krav uppfylls.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
T Trossbotten skrev:
Tack för alla snabba svar. Då det skulle ta allt för mycket plats från badrummet och sätta 70mm reglar i alla väggar får det bli en kompromiss. En vägg får 70 mm djupa reglar och resten får 45 mm djupa. Med några extra reglar satta, typ cc 225 måste väggen bli stabil nog ändå. Alternativt styvar jag upp befintliga reglar genom att skruva på en vinkelprofil i aluminium, som får ta plats i utrymmet mellan reglarna.

Eldragningarna får gå på vinden och där ifrån rakt ner i utrymmena mellan reglarna så att det inte behövs borras i reglarna.

Att väggbockstöd till rörgenomföringar ofta bygger 70 mm var en bra påminnelse. Får kolla ordentligt vad det finns för alternativ på marknaden. I värsta fall får vatten rören gå in igenom den vägg jag har möjlighet och göra 70mm och sedan dras på insidan av badrummet.

Se till att fullskruva alla skivor i alla reglar. Det kommer säkert funka och hålla men ville bara göra dig uppmärksam på att du bygger en ”egen” vägg som inte är provad och verifierad. Bra att veta om det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.