Jag har bytt ut vår hydroforpump. Den gamla slangen och dess anslutning passar att skruva på men den läcker i packningen. Där sitter fästet fast I slangen. (Se bild)
Jag köpte därför en ny anslutning på bauhaus och tänkte att det skulle fungera fint. Tänken är då att jag spänner fast slangen på munstycket med en slangklämma (Se bild).
Men jag blev plötsligt osäker och lite orolig att det inte ska hålla. Om det lossnar kommer det innebära att det kommer spruta ner vatten i grunden där pumpen är placerad och har vi otur töms hela brunnen ner i grunden. Det vill vi såklart undvika. Jag har försökt hitta någon lämplig anslutning men hittar inget. Hur ska jag ansluta denna? Eller fungerar den lösning jag har skaffat om jag drar åt slangen ordentligt med slangklämmor?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag köpte därför en ny anslutning på bauhaus och tänkte att det skulle fungera fint. Tänken är då att jag spänner fast slangen på munstycket med en slangklämma (Se bild).
Logga in
Skapa konto
Men jag blev plötsligt osäker och lite orolig att det inte ska hålla. Om det lossnar kommer det innebära att det kommer spruta ner vatten i grunden där pumpen är placerad och har vi otur töms hela brunnen ner i grunden. Det vill vi såklart undvika. Jag har försökt hitta någon lämplig anslutning men hittar inget. Hur ska jag ansluta denna? Eller fungerar den lösning jag har skaffat om jag drar åt slangen ordentligt med slangklämmor?
Det du köpt lämpar sig bättre till mjukare slang. Du har en PEM slang, det som sitter kvar på slangen är en klämring. Byt ut till nya delar och kapa om möjligt slangen lite så du får en fräsch tidigare oklämd ände så kommer det funka.
Anledningen till att det läcker är troligen för att du skruvar den gamla klämringen direkt på pumpen, klämringen behöver skruvas ned och möta en konisk insida för att klämmas mot slangen, köp därför hela kopplingen och montera istället den på pumpen med lin och pasta eller gängtejp.
Anledningen till att det läcker är troligen för att du skruvar den gamla klämringen direkt på pumpen, klämringen behöver skruvas ned och möta en konisk insida för att klämmas mot slangen, köp därför hela kopplingen och montera istället den på pumpen med lin och pasta eller gängtejp.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
S0MMER skrev:
Okej det låter som en lösning. Så det räcker inte köpa sådana här?
https://www.bauhaus.se/prk-tryckskruv-25xr25
Jag kollade på sådana i butiken men begrep aldrig hur de ska sättas fast på slangen då de har samma dimension som slangen. Den går ju bara att trä rakt igenom
Alltså hela kopplingen. Se länk. Vet ej dimensioner men det kan man ju kolla upp.P pota skrev:
https://www.bauhaus.se/prk-32xr25-vinkel-utv
Först monterar du den mässingfärgade delen på pumpen med lin och pasta eller gängtejp, därefter trär du den svarta delen på slangen, trycker in slangen i mässingsdelen och skruvar åt den svarta.
se bild
Okej.S0MMER skrev:
Jag har den här pumpen från jula
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...hydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-000758
Ska jag ha en sådan med vinkel i bägge ändar på pumpen, både in och ut?
https://www.bauhaus.se/prk-vinkel-koppling-25mm
Slangen är 25 mm
Det ska helt säker vara en pem koppling vinkel. Inte en rak? Slangen kommer in ovanifrån så blir en onaturlig böjning med den i vinkel?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jaha, trodde slangen kom från sidan. Nej, då hade jag kört med dessa på båda, och detta är exakt rätt, kollade upp pumpen och storlekarna. Anslutningarna är 1” det vill säga R25. Vad ska du ha vattnet till?
Ok. Så det räcker med nya sådana här kanske:S0MMER skrev:
https://www.bauhaus.se/prk-tryckskruv-25xr25
Det sprutar ju upp som en fontän i ovansidan just nu. Men kanske räcker med nya tryckskruvar ...?
Det är dricksvatten från en grävd brunn. Pumpen står i krypgrunden.
Nej, det är inte tryckskruven/klämringen som är problemet. Det är att du sätter tryckskruven rätt i pumpen, jag har ju skrivit det redan.P pota skrev:
Tryckskruven fungerar så att när du tvingar ner den i den mässingsdelen (som är konisk på insidan) så kläms den runt slangen. Har du inte hela delen kläms inte tryckskruven runt slangen. Se min hemska bild.
Den blåa delen, måste tvingas ned i den röda delen för att klämmas runt den lila delen.
Blå = tryckskruven
Röd = mässingsdelen/Prk koppling
Lila = slangen
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför droppar min säkerhetsventil till VVB?
Vatten & Avlopp -
Alternativ till frostsäker vattenutkastare för 3m vägg?
Vatten & Avlopp -
WC anslutning 99 mm till 110 mm?
Badrum -
Uterum i anslutning till låglutande tak, hur säkerställa takventilation
Altan & Uteplats -
Hur kollar jag säker om vattenanslutning till diskmaskin fungerar?
Vatten & Avlopp