mina gångtider har iprincip varit 24 timmar / dygn sedan 1/12 :(

rickard skrev:
En fråga,
vad tror ni, får man mer slitage och kortare livslängd på en värmepump som går 50% av dygnet och har 20 start/stopp.

Eller blir det kortare livsläng på en värmepump som går 90% av tiden och har 5 starter/dygn  ???
Någon har sagt till mig att en Nibe-tekniker sagt att en pump går 60-70000timmar oavsett hur många start och stopp den går (inom några rimliga gränser förstås).

Jag tror att lagom är bäst. Och med en tank inkopplad kan lagom vara ganska stort...:)

rickard skrev:
Har efter mina senaste ändringar i reglerdatorn fått ned antalet starter/dygn från ca 20 till ca 12 starter/dygn.

...och tänk om du hade en acktank..... ;D

En fråga, är det bara om man har en "riktig" värmepump som man "bör" använda acctank eller kan även en sån som jag som använder en IVT 495 ha någon fördel av att sätta en liten acctank som första element?

Mitt hus är ett nybygge på (sluttningshus) på 170 kvm boyta (golvvärme i bottenplan 96kvm +element i övreplan 96kvm och slutligen ett 30kvm stort garage som ligger väg i vägg med huset också det med golvvärme).Jag har satt in en extra VVB på 300 liter i serie med (efter) pumpen.

Egentligen kanske jag inte borde göra mer med mitt system, men teknik tokig som man är så vill man ju ständigt utveckla systemet och pressa varje uns av effekt ur den stackars pumpen... ;)

I serie med varmattentanken som finns i Twin m.a.o så värms varmvattnet i vpumpen ( till 50grader) och går sedan över till VVB där jag höjer tempen på vattnet till 60 grader och får en större mängd varmvatten så det räcker till badkar m.m.

Jag har borrat 70m till min Twin och har således ej någon jordvärme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.