3 520 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Så här fungerar Nibes värmepump-styrning
Någon har sagt till mig att en Nibe-tekniker sagt att en pump går 60-70000timmar oavsett hur många start och stopp den går (inom några rimliga gränser förstås).rickard skrev:
Jag tror att lagom är bäst. Och med en tank inkopplad kan lagom vara ganska stort...
En fråga, är det bara om man har en "riktig" värmepump som man "bör" använda acctank eller kan även en sån som jag som använder en IVT 495 ha någon fördel av att sätta en liten acctank som första element?
Mitt hus är ett nybygge på (sluttningshus) på 170 kvm boyta (golvvärme i bottenplan 96kvm +element i övreplan 96kvm och slutligen ett 30kvm stort garage som ligger väg i vägg med huset också det med golvvärme).Jag har satt in en extra VVB på 300 liter i serie med (efter) pumpen.
Egentligen kanske jag inte borde göra mer med mitt system, men teknik tokig som man är så vill man ju ständigt utveckla systemet och pressa varje uns av effekt ur den stackars pumpen...
Mitt hus är ett nybygge på (sluttningshus) på 170 kvm boyta (golvvärme i bottenplan 96kvm +element i övreplan 96kvm och slutligen ett 30kvm stort garage som ligger väg i vägg med huset också det med golvvärme).Jag har satt in en extra VVB på 300 liter i serie med (efter) pumpen.
Egentligen kanske jag inte borde göra mer med mitt system, men teknik tokig som man är så vill man ju ständigt utveckla systemet och pressa varje uns av effekt ur den stackars pumpen...
I serie med varmattentanken som finns i Twin m.a.o så värms varmvattnet i vpumpen ( till 50grader) och går sedan över till VVB där jag höjer tempen på vattnet till 60 grader och får en större mängd varmvatten så det räcker till badkar m.m.
Jag har borrat 70m till min Twin och har således ej någon jordvärme.
Jag har borrat 70m till min Twin och har således ej någon jordvärme.
Liknande trådar
-
Hur fungerar denna slinglösa robotklippare ? Någon som har den ?
Robotgräsklippare -
Så fungerar Yale Doorman och här är alternativen
Artikelkommentarer -
Fungerar detta? Ni som jobbar med sånt här, hur hade ni gjort?
Golv -
Så här fungerar lantmäteriet
Juridik -
Golvvärme fungerar dåligt, ska det vara så här?
Värme allmänt