B
Vad är problemet?
Har inte lantmäteriet utbildningar?
Eller är det sån brist att man anställer folk utan utbildning?
 
SarB
B nord123 skrev:
Vad är problemet?
Har inte lantmäteriet utbildningar?
Eller är det sån brist att man anställer folk utan utbildning?
Den bestämmelse du påtalar finns, men inte kan hänvisa till har jag aldrig hört om.
Vi har utbildningar men trots det har jag tydligen missat denna. Så hänvisa till den?
Det blir tämligen genomskinligt vad du håller på med om du inte hänvisar till något snart, din trovärdighet stiger inte direkt. Folk skulle ju kunna tro att du trollar..
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
B
SarB SarB skrev:
Den bestämmelse du påtalar finns, men inte kan hänvisa till har jag aldrig hört om.
Vi har utbildningar men trots det har jag tydligen missat denna. Så hänvisa till den?
Det blir tämligen genomskinligt vad du håller på med om du inte hänvisar till något snart, din trovärdighet stiger inte direkt. Folk skulle ju kunna tro att du trollar..
Oj då har du aldrig hört talas om detta!

Registerkartan (Digitala RegisterKartan) är en del av Fastighetsregistrets allmänna del och som regleras i flera författningar.
Fastighetsregisterlagen (2000:224) och
Fastighetsregisterförordningen (2000:308) utgör en grund men kompletteras med andra lagrum.
En viktig del gäller vem som får föra in uppgifter i registret (och Registerkartan)
vilket regleras i fastighetsbildningslagen (1970:988) 19 kap. 6§,
”Ärenden om att föra in eller ta bort uppgifter i fastighetsregistrets allmänna del handläggs av lantmäterimyndigheten.”

Vilket är myndighetsutövning!

Införandet, ändringar ska göras i samband med att en lantmäteriförrättning vinner laga kraft.
 
SarB
B nord123 skrev:
Oj då har du aldrig hört talas om detta!

Registerkartan (Digitala RegisterKartan) är en del av Fastighetsregistrets allmänna del och som regleras i flera författningar.
Fastighetsregisterlagen (2000:224) och
Fastighetsregisterförordningen (2000:308) utgör en grund men kompletteras med andra lagrum.
En viktig del gäller vem som får föra in uppgifter i registret (och Registerkartan)
vilket regleras i fastighetsbildningslagen (1970:988) 19 kap. 6§,
”Ärenden om att föra in eller ta bort uppgifter i fastighetsregistrets allmänna del handläggs av lantmäterimyndigheten.”

Vilket är myndighetsutövning!

Införandet, ändringar ska göras i samband med att en lantmäteriförrättning vinner laga kraft.
Men du har bara copy pasteat vad du lade in innan? Detta är inte vad jag efterfrågar.
Ja, det är lagstadgat att det är lantmäteriet som ska införa saker i registerkartan. Revolutionerande. Vi har alltså konstaterat att myndigheten och ingen annan ska ägna sig åt sin myndighetsutövning. Stort.
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
SarB
B nord123 skrev:
Inte förvånad då Klm inte vill läsa eller noggrant undersöka alla förrättningsakter som Klm enligt ex officio är myndighetens skyldighet att noggrant undersöka och utreda samt samråda med sakägare som har och kan historiken bakom äldre Lantmäteriförrättningar och det regelverk som gällde då före FBL och dagens jordabalk.
Det är alltså lagrummet här jag är intresserad av att få.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B
SarB SarB skrev:
Det är alltså lagrummet här jag är intresserad av att få.
"du har bara copy pasteat"
Revolutionerande.
Det blir tämligen genomskinligt vad du håller på med om du inte hänvisar till något snart, din trovärdighet stiger inte direkt. Folk skulle ju kunna tro att du trollar..
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
SarB
B nord123 skrev:
"du har bara copy pasteat"
? Du tänker alltså inte lämna någon hänvisning till lagen du talar om? Eller menar du att det du klistrat in är den hänvisningen?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B
SarB SarB skrev:
? Du tänker alltså inte lämna någon hänvisning till lagen du talar om? Eller menar du att det du klistrat in är den hänvisningen?
Är det svårt att förstå läs en gång till
Registerkartan (Digitala RegisterKartan) är en del av Fastighetsregistrets allmänna del och som regleras i flera författningar.
Fastighetsregisterlagen (2000:224) och
Fastighetsregisterförordningen (2000:308) utgör en grund men kompletteras med andra lagrum.
En viktig del gäller vem som får föra in uppgifter i registret (och Registerkartan)
vilket regleras i fastighetsbildningslagen (1970:988) 19 kap. 6§,
”Ärenden om att föra in eller ta bort uppgifter i fastighetsregistrets allmänna del handläggs av lantmäterimyndigheten.”

Vilket är myndighetsutövning!

Införandet, ändringar ska göras i samband med att en lantmäteriförrättning vinner laga kraft.

Det är registerkartan i första hand denna tråd handlar om och inget annat.
Ja det finns även förvaltningslagen kommer inte ihåg vilket eller vilka paragrafer , men du kan läsa själv hoppas jag.
Handbok register karta är väldigt bra. trots att den saknar rättslig verkan
Handbok fastighetsbildningslagen är också bra att känna till.
Läs själv jag har inte tid med ditt och den svans av trollare som du tillhör som int begrip.

Domstolar och folk förstår vem som trollar
 
Redigerat:
N
B nord123 skrev:
Inte förvånad då Klm inte vill läsa eller noggrant undersöka alla förrättningsakter som Klm enligt ex officio är myndighetens skyldighet att noggrant undersöka och utreda samt samråda med sakägare som har och kan historiken bakom äldre Lantmäteriförrättningar och det regelverk som gällde då före FBL och dagens jordabalk.
Du hittar ju bara på egna lagar här eller har du faktiskt någon paragraf att hänvisa till? Jag är speciellt intresserad av det där med att samråda med sakägare som har och kan historiken bakom äldre lantmäteriförrättningar och det regelverk som gällde före FBL och jordabalken.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
SarB
B nord123 skrev:
Är det svårt att förstå läs en gång till
Registerkartan (Digitala RegisterKartan) är en del av Fastighetsregistrets allmänna del och som regleras i flera författningar.
Fastighetsregisterlagen (2000:224) och
Fastighetsregisterförordningen (2000:308) utgör en grund men kompletteras med andra lagrum.
En viktig del gäller vem som får föra in uppgifter i registret (och Registerkartan)
vilket regleras i fastighetsbildningslagen (1970:988) 19 kap. 6§,
”Ärenden om att föra in eller ta bort uppgifter i fastighetsregistrets allmänna del handläggs av lantmäterimyndigheten.”

Vilket är myndighetsutövning!

Införandet, ändringar ska göras i samband med att en lantmäteriförrättning vinner laga kraft.

Det är registerkartan i första hand denna tråd handlar om och inget annat.
Ja det finns även förvaltningslagen kommer inte ihåg vilket eller vilka paragrafer , men du kan läsa själv hoppas jag.
Handbok register karta är väldigt bra. trots att den saknar rättslig verkan
Handbok fastighetsbildningslagen är också bra att känna till.
Läs själv jag har inte tid med ditt och den svans av trollare som du tillhör som int begrip.

Domstolar och folk förstår vem som trollar
Du skrev ovan detta "...alla förrättningsakter som Klm enligt ex officio är myndighetens skyldighet att noggrant undersöka och utreda samt samråda med sakägare som har och kan historiken bakom äldre Lantmäteriförrättningar och det regelverk som gällde då före FBL och dagens jordabalk"

Lagrummen du hänvisar till säger inte att LM ex officio noggrant ska undersöka utreda och utreda samt samråda med sakägare osv.

LM ska däremot göra det i en förrättning på ansökan av sakägare och då LM i den förrättningen tar initiativ till en gränsbestämning. Men det är ju inte vad vi talar om här.
Jag kan läsa, men du måste ju hänvisa till något som faktiskt backar upp vad du säger. Att klista in samma sak en fjärde gång gör inte din hänvisning mer korrekt.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
B
N Nils ST skrev:
Du hittar ju bara på egna lagar här eller har du faktiskt någon paragraf att hänvisa till? Jag är speciellt intresserad av det där med att samråda med sakägare som har och kan historiken bakom äldre lantmäteriförrättningar och det regelverk som gällde före FBL och jordabalken.
Trams!
Sluta trolla.
Jag hittar inte på några lagar .
Ingen ide att ens försöka med de som hakar upp sig på banaliteter och verkar saknar sunt förnuft och bara hetsar otrevligheter..
Tack för mig jag återgår till viktigare och trevligare verksamheter och personer.

Mitt budskap är:
Tänk efter och fundera på vad GOD MYNDIGHETSUTÖVNING INNNEBÄR.
 
Redigerat:
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
SarB
B nord123 skrev:
Trams!
Sluta trolla.
Jag hittar inte på några lagar .
Ingen ide att ens försöka med de som hakar upp sig på banaliteter och verkar saknar sunt förnuft och bara hetsar otrevligheter..
Tack för mig jag återgår till viktigare och trevligare verksamheter och personer.

Mitt budskap är:
Tänk efter och fundera på vad GOD MYNDIGHETSUTÖVNING INNNEBÄR.
Såå... du har bestämt själv vad god myndighetsutövning är, anses att det innebär vissa saker och hänvisar sedan till bestämmelser du tycker borde finnas, men som inte finns och när du blir påkommen kallar du det för banaliteter. Du agerar på ett vis som skulle vara extremt dålig myndighetsutövning.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Hej alla. Som jag tidigare försökt förklara så har jag försökt undersöka var min gräns går. De gränser som intresserat mig är en i väster men framförallt en i öster. Jag har fått mycket god hjälp av en person i detta forum.
.
Frågan gäller ifall en gränsmarkering i väster db och en rn i öster är juridiskt gällande.

Nu har jag fått skriftligt svar från en förrättningslantmätare:
”db nr: x skulle man kunna tvista om hurvida den är juridiskt bindande men Lm verkar ändå ha bedömt att den är det genom genom fastighetsregleringsåtgärden som skedde berörande ...... 1995. Den har tillkommit vid avsöndringen av xxx 1928.
Den var då en dubb i berg och verkar dock inte skrivits ut med markeringstyp (har den återfunnits vet vi inte) vid regleringen 1995”

( Kan tillägga att detta är en mycket tydlig db som jag har otroligt svårt att tro att man inte skulle hittat den 1995. Den går i praktiken inte att missa).

Nu fortsätter svaret. Vi hoppar till den andra gränspunkten rn i den östra gränsen.

”Punkt x rn dyker upp i en ägostyckning från 2012. Punkten x rn var även med i avsöndringen 1928. Än en gång kan jag inte svara för hurvida denna hittades 2012, men min bedömning är ändå att de genom ägostyckningen mm har blivit juridiskt bindande.”

Efter att ha funderat en stund ringde jag lantmäteriförättaren.
Hen sa då att jag betrakta båda dessa punkter som juridiskt bindande OCH det är koordinaterna som gäller.

Nu MINA egna tolkningar.
1995 gjorde grannen i Väster en avstyckning. 1 tomt blev 2. En ny gränsmarkering sattes ut. Den står mellan 2 gamla från 1928 som sattes ut vid avsöndringen då. Samtliga 3 är nu juridiskt bindande. Man har inte försökt hitta gränsmarkeringarna 1995 utan utifrån koordinater bara satt ut en ny gränsmarkering.

2012 avstyckades min nuvarande fastighet. 2 nya gränsmarkeringar sattes ut. En i väster och en i öster. Vi håller oss till den östra gränsen. Återigen har man inte försökt att hitta gamla markeringar. Man har utifrån koordinater satt ut den nya gränsmarkeringen på den östra gränsen. Samtidigt har gränspunkten rn blivit juridiskt bindande. Men inte själva stenen utan bara koordinater där den borde stå men inte står i praktiken.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
#528 kan vara bra att läsa som ett komplement till mitt inlägg.
 
B
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hej alla. Som jag tidigare försökt förklara så har jag försökt undersöka var min gräns går. De gränser som intresserat mig är en i väster men framförallt en i öster. Jag har fått mycket god hjälp av en person i detta forum.
.
Frågan gäller ifall en gränsmarkering i väster db och en rn i öster är juridiskt gällande.

Nu har jag fått skriftligt svar från en förrättningslantmätare:
”db nr: x skulle man kunna tvista om hurvida den är juridiskt bindande men Lm verkar ändå ha bedömt att den är det genom genom fastighetsregleringsåtgärden som skedde berörande ...... 1995. Den har tillkommit vid avsöndringen av xxx 1928.
Den var då en dubb i berg och verkar dock inte skrivits ut med markeringstyp (har den återfunnits vet vi inte) vid regleringen 1995”

( Kan tillägga att detta är en mycket tydlig db som jag har otroligt svårt att tro att man inte skulle hittat den 1995. Den går i praktiken inte att missa).

Nu fortsätter svaret. Vi hoppar till den andra gränspunkten rn i den östra gränsen.

”Punkt x rn dyker upp i en ägostyckning från 2012. Punkten x rn var även med i avsöndringen 1928. Än en gång kan jag inte svara för hurvida denna hittades 2012, men min bedömning är ändå att de genom ägostyckningen mm har blivit juridiskt bindande.”

Efter att ha funderat en stund ringde jag lantmäteriförättaren.
Hen sa då att jag betrakta båda dessa punkter som juridiskt bindande OCH det är koordinaterna som gäller.

Nu MINA egna tolkningar.
1995 gjorde grannen i Väster en avstyckning. 1 tomt blev 2. En ny gränsmarkering sattes ut. Den står mellan 2 gamla från 1928 som sattes ut vid avsöndringen då. Samtliga 3 är nu juridiskt bindande. Man har inte försökt hitta gränsmarkeringarna 1995 utan utifrån koordinater bara satt ut en ny gränsmarkering.

2012 avstyckades min nuvarande fastighet. 2 nya gränsmarkeringar sattes ut. En i väster och en i öster. Vi håller oss till den östra gränsen. Återigen har man inte försökt att hitta gamla markeringar. Man har utifrån koordinater satt ut den nya gränsmarkeringen på den östra gränsen. Samtidigt har gränspunkten rn blivit juridiskt bindande. Men inte själva stenen utan bara koordinater där den borde stå men inte står i praktiken.
Bra redovisat.
Kan du lägga upp karta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.