Jag tror att det bara är 39 av landets 290 kommuner som beviljats kommunal Lantmäterimyndighet. De brukar ofta ha kortare handläggningstider än det statliga Lantmäteriet. Men det är fortfarande det statliga Lantmäteriet som utövar tillsyn och kollar så att de sköter sig. Och om man tror att KLM kan vara jävig och ta kommunens parti, kan man alltid ansöka om att ens förrättning ska handläggas av det statliga.
 
  • Gilla
SarB och 2 till
  • Laddar…
B
Lantmäterimyndigheten verkar sakna klarläggande regelverk och rutiner för hur personalen skall hantera problematiken med rättelser och arbeta för att åstadkomma ständiga förbättringar av registerkartan, vilket leder till förtroendeproblematik från oss fastighetsägare.
För att angripa problemet kring den bristfälliga hanteringen och osäkra användningen av registerkartan anser vi att Lantmäterimyndigheten, som officiellt tillhandahåller DRK kartan till både höger och vänster att nyttja den i andra produkter publikt, också ytterst är ansvarig för att ta fram tydlig information och användnings rekommendationer för att förbättra säkerheten till den offentligt presenterade digitala registerkartan och användningen av den i verkligheten.
Eftersom att det arbete som lantmäteriet gör är att anse som myndighetsutövning då ingen annan kan göra detta utan att myndigheten tar saftigt betalt.
 
SarB
B nord123 skrev:
Lantmäterimyndigheten verkar sakna klarläggande regelverk och rutiner för hur personalen skall hantera problematiken med rättelser och arbeta för att åstadkomma ständiga förbättringar av registerkartan, vilket leder till förtroendeproblematik från oss fastighetsägare.
För att angripa problemet kring den bristfälliga hanteringen och osäkra användningen av registerkartan anser vi att Lantmäterimyndigheten, som officiellt tillhandahåller DRK kartan till både höger och vänster att nyttja den i andra produkter publikt, också ytterst är ansvarig för att ta fram tydlig information och användnings rekommendationer för att förbättra säkerheten till den offentligt presenterade digitala registerkartan och användningen av den i verkligheten.
Eftersom att det arbete som lantmäteriet gör är att anse som myndighetsutövning då ingen annan kan göra detta utan att myndigheten tar saftigt betalt.
Vilka syftar du till när du säger "anser vi"?
Och nej, LM har tydliga rutiner för hur registerkartan uppdateras och rättas. Sedan kan givetvis misstag alltid begås, precis som hos alla andra.
 
Jag misstänker att TS tillhör eller stödjer någon lobbygrupp vars texter han emellanåt klipper in och delger oss okommenterat. Det känns i alla fall som att inläggen emellanåt är skrivna för en annan publik och med ett delvis annat språk.
 
  • Gilla
Räknenisse och 5 till
  • Laddar…
Samma texter förekommer på andra forum. Om TS skrivit dom själva eller ej, vete tusan, men visst är det bra att ha en bank med åsikter att kopiera från.

Någon lobbyorganisation som driver detta känner jag inte till, det är nog mest allmänt missnöje.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B
SarB SarB skrev:
Vilka syftar du till när du säger "anser vi"?
Och nej, LM har tydliga rutiner för hur registerkartan uppdateras och rättas. Sedan kan givetvis misstag alltid begås, precis som hos alla andra.
Önskar källor med hänvisning på det du påstår finns :
"LM har tydliga rutiner för hur registerkartan uppdateras och rättas"
 
SarB
B nord123 skrev:
Källor med hänvisning på det du påstår eftersom det verkar inte vara allmänt känt :
"LM har tydliga rutiner för hur registerkartan uppdateras och rättas"
Nej, interna rutiner är sällan allmänt kända..
 
TT4F TT4F skrev:
Nord123
Hade du något kapitel och paragraf, eller missade jag det?
@nord123 - hur går det med detta?
 
B
SarB SarB skrev:
Nej, interna rutiner är sällan allmänt kända..
Vars har du dom?
Jag vet att FBL 19 kap samt:
Handbok registerkarta hanterar detta
Liksom Förvaltningslagen .
Visst stämmer det?
Finns det mer eller varför är det så hemligt och okänt?
 
SarB
B nord123 skrev:
Vars har du dom?
Jag vet att FBL 19 kap samt:
Handbok registerkarta hanterar detta
Liksom Förvaltningslagen .
Visst stämmer det?
Finns det mer eller varför är det så hemligt och okänt?
Men snälla, har du inget eget arbete? Har ni inte rutiner på hur ni arbetar där?

Lagarna är lagar och de efterföljs, egna rutiner är en annan sak. Det är inget "hemligt" men interna rutiner publicerar ju inga ställen, de är en arbetsrutin för de anställda, vad är det svåra att förså? Den har för övrigt redogjorts kort för på deras sociala medier tidigare.

Jag undrar som @TT4F ovan eftersom du har sådan koll på FBL och jav uppenbart missat bestämmelsen du hänvisat till skulle jag jättegärna vilka ta del av den.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B
Märklig tystnad från LM ansvariga.
Jag måste tydligen få äran att svara själv eftersom det är inga hemligheter:

Registerkartan (Digitala RegisterKartan) är en del av Fastighetsregistrets allmänna del och som regleras i flera författningar.
Fastighetsregisterlagen (2000:224) och
Fastighetsregisterförordningen (2000:308) utgör en grund men kompletteras med andra lagrum.
En viktig del gäller vem som får föra in uppgifter i registret (och Registerkartan)
vilket regleras i fastighetsbildningslagen (1970:988) 19 kap. 6§,
”Ärenden om att föra in eller ta bort uppgifter i fastighetsregistrets allmänna del handläggs av lantmäterimyndigheten.”

Vilket är myndighetsutövning!

Införandet, ändringar ska göras i samband med att en lantmäteriförrättning vinner laga kraft.


Är detta helt okänt?
Saknas utbildning?
:D:D
 
Redigerat:
SarB
B nord123 skrev:
Märklig tystnad från LM ansvariga.
Jag måste tydligen få äran att svara själv eftersom det är inga hemligheter:

Registerkartan (Digitala RegisterKartan) är en del av Fastighetsregistrets allmänna del och som regleras i flera författningar.
Fastighetsregisterlagen (2000:224) och
Fastighetsregisterförordningen (2000:308) utgör en grund men kompletteras med andra lagrum.
En viktig del gäller vem som får föra in uppgifter i registret (och Registerkartan)
vilket regleras i fastighetsbildningslagen (1970:988) 19 kap. 6§,
”Ärenden om att föra in eller ta bort uppgifter i fastighetsregistrets allmänna del handläggs av lantmäterimyndigheten.”
(Vilket är myndighetsutövning)

Införandet, ändringar ska göras i samband med att en lantmäteriförrättning vinner laga kraft


Är detta helt okänt?
Saknas utbildning?
:D:D
Saknas kunskap i vad som är en rutin och vad som är lag?
Ftamförallt, varför började du konstatera att LM saknar rutiner om du hela tiden menade lagrum och det med din definition av rutin dessutom uppenbart inte saknas några?

Men som sagt, kan du inte hänvisa till vad jag efterfrågat istället?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B
SarB SarB skrev:
Saknas kunskap i vad som är en rutin och vad som är lag?
Ftamförallt, varför började du konstatera att LM saknar rutiner om du hela tiden menade lagrum och det med din definition av rutin dessutom uppenbart inte saknas några?

Men som sagt, kan du inte hänvisa till vad jag efterfrågat istället?
Helt enkelt eftersom att jag har av lantmätare fått förklarat att det finns ingen lag som styr registerkartan där anses att LM kan ändra hur hen vill med trolleri hemma på kontoret?
Samma sak med ansökningar där kan lantmätare skriva och ändra sökandens namn utan att det spelar någon roll vem som söker ?
Ändra i protokollet efter förrättningar kan också trollas i hemma på kontoret.?

Klart man undrar om det finns rutiner eller regelverk och varför inte det följs?

Märkligt att inte lantmäterimyndigheten stävjar detta ofog?

Lantmäteriet ska vara garant för fastighetsindelningen och att man kan lita på den liksom laga kraft beslut och domar.
 
SarB
B nord123 skrev:
Helt enkelt eftersom att jag har av lantmätare fått förklarat att det finns ingen lag som styr registerkartan där anses att LM kan ändra hur hen vill med trolleri hemma på kontoret?
Samma sak med ansökningar där kan lantmätare skriva och ändra sökandens namn utan att det spelar någon roll vem som söker ?
Ändra i protokollet efter förrättningar kan också trollas i hemma på kontoret.?

Klart man undrar om det finns rutiner eller regelverk och varför inte det följs?

Märkligt att inte lantmäterimyndigheten stävjar detta ofog?

Lantmäteriet ska vara garant för fastighetsindelningen och att man kan lita på den liksom laga kraft beslut och domar.
Kan du hänvisa till lagrummet du lyfter tidigare tack, men undviker hela tiden?

Jag tror fortfarande inte på att det är som du säger, men är det i det ärendet du fått rätt i HD så köper jag det. Ser gärna ett målnummer där i sådana fall.

Annars så bör du göra en JO anmälan istället för att hetsa här om och om igen, det löser ju inget alls.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N
B nord123 skrev:
Helt enkelt eftersom att jag har av lantmätare fått förklarat att det finns ingen lag som styr registerkartan där anses att LM kan ändra hur hen vill med trolleri hemma på kontoret?
Samma sak med ansökningar där kan lantmätare skriva och ändra sökandens namn utan att det spelar någon roll vem som söker ?
Ändra i protokollet efter förrättningar kan också trollas i hemma på kontoret.?

Klart man undrar om det finns rutiner eller regelverk och varför inte det följs?

Märkligt att inte lantmäterimyndigheten stävjar detta ofog?

Lantmäteriet ska vara garant för fastighetsindelningen och att man kan lita på den liksom laga kraft beslut och domar.
Svara nu på frågan istället, jag är också intresserad.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.