5 039 läst · 9 svar
5k läst
9 svar
Ryker in vid vedpåfyllning
Har precis installerat en Handölkasset. När jag tänder upp kassetten så har jag inga problem, det är bra drag och elden tänds utan inryk. Däremot när jag skall fylla på med ny ved efter ngn timme, så kommer det en rökpust som gör att jag får lukt i huset.
Någon som har ngn ide om vad som är galet?
Någon som har ngn ide om vad som är galet?
Hur har du det med tilluften? Är kåken för tät blir det ju som ett undertryck i huset när elden har tagit fart och när du öppnar luckan suger undertrycket ut röken i huset.
Bara för att testa kan du nästa gång du ska fylla på ved, öppna ett fönster och ha det öppet medans du fyller på.
Bara för att testa kan du nästa gång du ska fylla på ved, öppna ett fönster och ha det öppet medans du fyller på.
Öppnar du luckan sakta eller fort?
Öppna någon centimeter, vänta ett par sekunder för att skapa drag i springan och öppna sedan helt. Kan hjälpa.
Öppna någon centimeter, vänta ett par sekunder för att skapa drag i springan och öppna sedan helt. Kan hjälpa.
Jag har testat att öppna luckan sakta, dock är det samma tendens. Märker dock att med öppet fönster blir det bättre, får installera några fönsterventiler och ordinära ventiler, så att det blir mer luft i huset.
När det är kallt ute funkar blir det ingen inryk även om jag inte öppnar fönster..
När det är kallt ute funkar blir det ingen inryk även om jag inte öppnar fönster..
Ett tips är att akta sig för att montera fönsterventiler om man till exempel har soffan eller någon annan möbel placerad så att det kommer åt att blåsa på en när man sitter där, för att det kommer nämnligen att dra en del från dessa under hela eldningen. Bästa är att gå in med någon typ av ventil så att luften kommer in så nära kaminen/spisen som möjligt.
I huset jag bodde i tidigare, hade dom dragit in ett rör genom källaren som gick upp genom golvet precis framför kaminen. Det satt som ett litet avlångt galler där. Funkade kanon. Något overkill kanske, men akta dig som sakt för dåligt placerade ventiler, då dessa kan kyla en hel del.
I huset jag bodde i tidigare, hade dom dragit in ett rör genom källaren som gick upp genom golvet precis framför kaminen. Det satt som ett litet avlångt galler där. Funkade kanon. Något overkill kanske, men akta dig som sakt för dåligt placerade ventiler, då dessa kan kyla en hel del.
Kolla att baffelplåten ligger som den ska.. (lätt att komma åt när man lägger in ved,,)
jag har dock i bland samma grej att det luktar lite rök när ja lägger på mera ved.. Men det är inget jag tänker så mycket på.. det är ju så lite så..
Handöl har jag också..
jag har dock i bland samma grej att det luktar lite rök när ja lägger på mera ved.. Men det är inget jag tänker så mycket på.. det är ju så lite så..
Handöl har jag också..
Yepps..! Det är den jag menar.. Min sotare sa att det var ganska vanligt att den blev fel monterad eller att man kom åt den med en ved pinne och då man slänger in ved..
Då kan röken komma lite "fel"...
Då kan röken komma lite "fel"...