Jag har ett hus som från början är byggt för självdragsventilation men där den funktionen delvis är borta idag iomed att jag har bytt ut fönstren till 3-glas och nyligen även har bytt ytterdörrarna.

För att till viss del kompensera för att det inte längre läcker in lika mycket frisk luft i kåken så har jag borrat ett 130mm hål i grunden in i källaren och sen har jag monterat ett spirorör som mynnar ungefär 20cm från rökgaskanalen på pannan. Min tanke var att luften som kommer in ska bli lite uppvärmd av de heta metallytorna.

Nu är det på det viset att jag har inte vågat att elda på två veckor eftersom att jag har suttit och väntat på en dragregulator som jag nu har installerat. Innan jag installerade denna så hade jag rökgastemperaturer från min vedpanna på 450 - 500°C vilket gjorde att jag fick kalla fötter och la ner vedeldningen tills dess att dragregulatorn satt på plats. (Körde med elpatron så länge). Jag märkte nämligen att rökgastemperaturen gick ner så fort jag öppnade luckan för att slänga in ved så jag förstod att jag hade på tok för mycket drag i skorstenen men nu med dragregulatorn så funkar det bättre.

Nu sedan dragregulatorn installerades (och jag har även bytt ytterdörrarna sedan jag eldade sist i pannan) så märker jag att det gärna vill lukta rök i huset när man eldar. Extra påtagligt blir det om spis eller badrumsfläkten är igång men även lite grann även om de är avstängda.

Jag testade att stänga tallriksventilerna i taket (som går ut till murstocken) i de olika rummen ifall att jag får undertryck i huset och luften går åt fel håll. Jag har även testat att ha källardörren (den till källartrappen inomhus alltså) öppen så att luft från spiroröret/hålet jag har borrat i väggen kan komma in den vägen men det luktar ändå rök inne.

Nere i källaren luktar det inget.

Jag ska precis gå och lägga mig men var tvungen att öppna alla fönster och dra igång spisfläkten på fullt skaft för att inte må dåligt (har känsliga luftvägar och börjar typ hosta om någon står och röker 30 meter bort).

Tips på vad jag kan göra?
 
Redigerat:
Jag har inget bra svar men onekligen så har du tätat huset "för" bra så du inte får tillräckligt drag. Du nämner själv att det blir bättre genom att minska/stänga av annan ventilation.
En rökgaafläkt på taket för att dra ur röken är en metod, men likväl så måste du få in mer luft i källaren /pannrummet.
Kan du öppna upp för några ventilation i pannrummet eller på något sätt få in mer syre? Att borra ett till hål låter inte kul men har du andra alternativ?
 
Jag funderar på att skaffa en sån här för att få bättre ventilation samtidigt som jag behåller den mesta delen av värmen i kåken: https://www.polarpumpen.se/ventilation/varmevaxlare

Jag kan öppna ett spjäll i källardörren (ytterdörr) för att få in lite mer luft men dessvärre så lär jag även få in råttor då också.

En elektrisk fläkt alternativt en roterande "boll" på skorstenen skulle kanske fungera men frågan är bara om den går att montera utan att man täpper till andra kanaler i skorstenen?
 
Redigerat:
Går det att montera något slags nät eller mindre galler på dörren vore det guld. Värmeväxlare kan jag inte uttala mig om tyvärr.
 
Rökgasfläkt eller "boll" är ju till för att öka draget i skorstenen, och du har ju just installerat en dragbegränsare för att minska draget???

Mest troligt är att du får undertryck i huset då du eldar i pannan. Du kan kontrollera detta genom att se om rök (från ett släckt ljus t.ex.) sugs in genom dörren från huset till pannrummet när det brinner i pannan.
Då finns det risk att frånluftskanalerna i skorstenen går "baklänges" och drar in rökig luft från toppen på skorstenen in i huset.
För att lösa detta ska du öka tilluften i pannrummet utifrån.
Dessutom bör du ha tilluft även i resten av huset. Generellt bör man ha tilluft i sovrum, och frånluft i badrum. Fönsterventiler?
 
Redigerat:
Jag vill ju gärna inte släppa in kall utomhusluft i huset, det är därför jag funderar på värmeväxlaren i länken jag postade tidigare.

Det låter som att det jag behöver är styrd tilluft till pannrummet. Med andra ord en fläkt så att jag hela tiden har övertryck i pannrummet.
 
Den luft som du släpper in utifrån och in i pannrummet ska hålla sig där och inte sugas vidare upp i huset, Så en tät (och stängd) dörr till pannrummet . Sedan bör såklart tilluft i resten av kåken fungera. En rumsväxlare löser inte problemet då du troligtvis inte vill ha nån på toa/vc/bad o tvätt där det ska vara så stort undertryck som möjligt för att inte fukt ska ta sig ut i huset.
 
  • Gilla
CarlMagnus
  • Laddar…
Har du och kanske också tidigare ägare eldat ved i en gammal panna avsedd för koks och uppnått 450 grader i rökgastemperatur är det inte förvånande om skorstenen tagit skada och du genom en läcka mellan tegelstenarna får in rökgas i bostaden. Låt sotarn göra en provtryckning av skorstenen. Vill du sedan fortsätta med ved så skaffa en modern panna och tillräckligt stor ackumulatortank.
Det skall enligt lag finnas en öppning i pannrummet direkt ut som har minst samma genomskärningsyta som sorstenens pipa.
Vad har du för dimension på skorstenspipan och hur lång är den? Moderna pannor har rökgasfläkt så det problemet löser sig när du byter panna.
 
Om du ökar tilluften till pannrummet blir det bättre då?

Johanpelle
Det står inget i byggreglerna om någon yta på någon tillluft.
 
Det är luddiga s.k regler som ersatt tidigare. krasst uttryck så gör hur du vill bara det blir godtagbart .Det skall dock tillföras erforderlig mängd tilluft .".Eldstaden ska tillföras erforderlig mängd förbränningsluft.
Värmepannor vars effekt överstiger 60 kW ska placeras i pannrum.
Allmänt råd
Se avsnitt 3:32, 5:66 och 6:2."
Tidigare SBN hade regeln att minst den area som pannans rökanslutning hade skulle pannrummets luftinsläpp vara. Hade man då ett slutet pannrum så togs då såklart luften från friskluftsventilen. Står pannan i öppen förbindelse med övriga huset ska pannans luftbehov slåss med övriga husets luftbehov som stundtals kan vara 10-15 ggr större än förbränningsluften till pannan Detta kan självfallet skapa viss inrykning, åtminstone vid tändning
 
exerg skrev:
Den luft som du släpper in utifrån och in i pannrummet ska hålla sig där och inte sugas vidare upp i huset, Så en tät (och stängd) dörr till pannrummet . Sedan bör såklart tilluft i resten av kåken fungera. En rumsväxlare löser inte problemet då du troligtvis inte vill ha nån på toa/vc/bad o tvätt där det ska vara så stort undertryck som möjligt för att inte fukt ska ta sig ut i huset.
Värmeväxlaren kommer jag ju naturligtvis inte montera i badrummet, den kommer ju i så fall placeras i vardagsrummet, köket eller liknande.

johanpelle skrev:
Har du och kanske också tidigare ägare eldat ved i en gammal panna avsedd för koks och uppnått 450 grader i rökgastemperatur är det inte förvånande om skorstenen tagit skada och du genom en läcka mellan tegelstenarna får in rökgas i bostaden. Låt sotarn göra en provtryckning av skorstenen. Vill du sedan fortsätta med ved så skaffa en modern panna och tillräckligt stor ackumulatortank.
Det skall enligt lag finnas en öppning i pannrummet direkt ut som har minst samma genomskärningsyta som sorstenens pipa.
Vad har du för dimension på skorstenspipan och hur lång är den? Moderna pannor har rökgasfläkt så det problemet löser sig när du byter panna.
1. Jag har faktiskt funderat på samma sak om skorstenen täthet och om man eventuellt skulle provtrycka den.
2. Jag kommer med största sannolikhet att byta ut pannan mot en pelletspanna eller en bergvärmepump nästa år. Just nu finns det inte ekonomi för detta.
3. Spiroröret in i pannrummet är 125mm i diameter, det lär inte spela någon roll att tvärsnittsarean på kanalen för inluften är mindre än den för rökgaserna eftersom att rökgaserna är betydligt varmare och har beydligt lägre densitet än inluften. Jag skulle troligtvis klara mig med en mindre area för inluften.
4. Rökkanalen i skorstenen är 13x26cm, kan tänka mig att den är 6-7 meter hög.

Andreas_Hansson skrev:
Om du ökar tilluften till pannrummet blir det bättre då?

Johanpelle
Det står inget i byggreglerna om någon yta på någon tillluft.
Kanske, jag har inte testat så mycket eftersom att risken är att det kommer i råttor men jag ska testa när jag får tillfälle.

exerg skrev:
Det är luddiga s.k regler som ersatt tidigare. krasst uttryck så gör hur du vill bara det blir godtagbart .Det skall dock tillföras erforderlig mängd tilluft .".Eldstaden ska tillföras erforderlig mängd förbränningsluft.
Värmepannor vars effekt överstiger 60 kW ska placeras i pannrum.
Allmänt råd
Se avsnitt 3:32, 5:66 och 6:2."
Tidigare SBN hade regeln att minst den area som pannans rökanslutning hade skulle pannrummets luftinsläpp vara. Hade man då ett slutet pannrum så togs då såklart luften från friskluftsventilen. Står pannan i öppen förbindelse med övriga huset ska pannans luftbehov slåss med övriga husets luftbehov som stundtals kan vara 10-15 ggr större än förbränningsluften till pannan Detta kan självfallet skapa viss inrykning, åtminstone vid tändning
Jag får testa lite med både stängd och öppen källardörr men personligen så tror jag att "vacuumtjuven" som ställer till det är fläktarna i kök och badrum snarare än pannan och inläckaget är via ventilationskanalerna som mynnar i skorstenen där i så fall luften går åt fel håll iomed undertrycket i huset.
Anledningen är att det inte luktar speciellt mycket rök i källaren förutom möjligen när man öppnar luckan för att slänga in mer ved.
 
Jag har ung. samma problem, för 10 år sedan när huset var nybyggt så funkade allt bra, nu så måste det till lite extra ventilation när jag eldar i pannan. Det är en frånluftspanna och jag har en 20x20 cm stor ventil i pannrummet.

Löser problemet genom att öppna ett fönster i vädringsläge under första delen av eldningen.

Skulle du kunna sätta en fläkt i det extraröret som du att dit för att forcera in mer luft?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.