Hej!
Ska byta den dåliga panelen på mitt utehus och sen där det är rutten på "stommen".
Kan jag stötta upp som jag ritat enligt dom röda strecken eller måste jag stötta upp exakt under där dom bärande stolparna står?
Vad hade ni använt för material för att byta ut den? den är ju ca 100x100 så funkar det med 2 st 45x95or`?
Finns det någon som gjort något liknande här? :)

Delvis demonterat utehus med synlig stomme och röda streck som illustrerar tänkt stöttning för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är dom bärande stolparna direkt under takstolarna kan du inte göra som du tänker. 45*95 fungerar dock utmärkt.
 
  • Gilla
Andyel
  • Laddar…
H huggan skrev:
Är dom bärande stolparna direkt under takstolarna kan du inte göra som du tänker. 45*95 fungerar dock utmärkt.
så då får jag göra enligt det blåa strecket?
 
Ja det funkar men se till att ha något hårt under regeln, typ en plyfa 0,5*0,5 meter så inte reglen bara sjunker ner i marken.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Köp ett par stämp och sätt på varje sida regeln och byt en stående regel i taget. Det funkar att sätta två stycken 45X95.
 
Hur petig ska man vara. Måste jag byta ut detta?
Trähörn av byggnad med ytliga skador och sågspån, indikerar nyligen arbete eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

verkar bara vara ”ytligt”. Trät är fint efter jag tog bort det. Inte i närheten av:
Delvis nedbruten trästruktur och isolering utlagd på marken vid en byggnad, tecken på mögel och röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside wildeside skrev:
Köp ett par stämp och sätt på varje sida regeln och byt en stående regel i taget. Det funkar att sätta två stycken 45X95.
är endast 2 stolpar som ska bytas, sen är det den liggande jag överlag undrade om.
 
wildeside
A Andyel skrev:
är endast 2 stolpar som ska bytas, sen är det den liggande jag överlag undrade om.
Ser ut som att den behöver bytas och göra så att den inte har kontakt med organisk material och får ett kapillärbrytande underlag.
 
Gamla stommen är onödigt klen. Urhakningarna försvagar stolparna radikalt. Jag skulle spika nya spikreglarna utanpå stolparna i stället för att fälla in dem och sätta in fler stolpar än det var förr.
 
A Andyel skrev:
Hur petig ska man vara. Måste jag byta ut detta?
Nej. Byt bara den bit som är dålig.
Se till att lägga syllpapp under den nya syllen, samt laska ihop den gamla och nya genom att lägga en 45x95 över skarven med åtminstone 30 cm överlapp (= minst 60 cm lång regelbit) in på båda sylländarna (den gamla och den nya). Dra i några 125 mm spik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.