Min mammas hus byggdes 1967 och det har uppstått en del problem med vattenledningarna. Bland annat har det gått hål mitt på kopparrör. I något fall har jag bytt ett rör, men då jag skruvade loss röret så smulades röret i kopplingen sönder. Här är en bild på badkarsblandaren. Det är kallvattenanslutningen som har läckt, men den har tätat sig själv. Det är väl dock en tidsfråga innan den går sönder helt. Jag vågar inte byta själva blandaren som inte funkar något vidare, för då smulas väl denna koppling sönder. Vad kan en rörmokare göra åt detta om det nu skulle börja läcka? Skulle det gå att ta loss blandaren och plugga rören? Det finns några cm tillgodo in till väggen och i värsta fall går det väl att göra hål i väggen för att komma t förhoppningsvis friska delar? Egentligen borde hela systemet dras om i hela huset antar jag, men det borde väl gå att göra nåt temporärt?

• DSC_0051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det går att göra något temporärt där, det är nog bara att bita i surkartet och dra om hela röret fram till det blir friskt rör.

Krilleman
Innanför i väggen sitter antagligen ett ventilfäste av någon typ. Tex:

2014132.jpg
Skapa konto

Detta ventilfäste är det inte säkert att det sitter fast. Så skulle man byta din gängövergång till blandaren så är det inte säkert att det blir bra. Övergånger ser antagligen ut (liknande) som såhär;

970430_8187312.png
Skapa konto

Jag håller mer föregående talare, bit i det sura....

Tar din mamma vattnet från egen brunn, eller är det kommunalt.

Det är kommunalt, ingen egen brunn.

Trycksatta rör som smulas sönder när man gör nåt med dem?
En koppling som tätat sig själv? Hur vet du att det inte läcker i väggen?

Ta dit en vvs:are fort som attan. Tror inte du vill att det blir läckage inne i en vägg, det kan bli rätt dyrt.

Kopparrör smulas inte sönder efter 40-50 år, om det inte finns någon annan metall i vattnet. Kolla med kommunen, vattenkvaliten är deras ansvar.

Har kollat med kommunen tidigare om vattenkvaliteten och de säger att det inte är nåt fel. Läste nånstans om att det kunde finnas kopparrör som tillverkats på dåligt sätt
sätt, om det nu var att de rengjordes dåligt eller liknande. Det är bara kallvattenrör som blivit dåliga, beror väl på hög syrehalt som påskyndar korrosion.

Rören smulas inte sönder spontant, det har gått hål i dem. Vid något tillfälle när jag skulle byta ett rör så skruvade jag isär en koppling och då vad jag minns så smulades nånting sönder i kopplingen, om det var en del av kopplingen eller liknande.

Redigerat:
Är det blandat järnkopplingar och kopparrör? Då blir det iofs intressant med tiden.
Jag skulle ändå känna mig orolig om det gick hål på ett kopparrör bara sådär. Blir det hål där det inte syns, blìr det en rejäl skada på.byggnaden.

Om det är järnrör och kopparrör blandat så brukar det vara järnrören som tar stryk.

Tror inte det är blandat, utöver inkommande från kommunen är väl stål/järn. Men vad jag förstått är det ok med koppar efter järn map galvanism och korrosion.

Järnkopplingar och kopparrör skrev jag... kopparrör efter järn är inget problem i sig, det är i skarven man kan få problem... eller om din kran sitter på en järnkoppling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.