Hej och god fortsättning!
Har en fråga som gäller måleri.
Det är dags att fräscha upp min källare. Väggarna i hallen behöver målas om. Färgen har släppt på vissa ställen, främst nära golvet. Försökte skrapa bort färgen, vilket var lätt där färgen hade släppt men resten av färgen går inte att skrapa bort.
Skulle det vara en bra idé att spackla över med rullspackel och sedan måla med silikatfärg? Har använt rullspackel på gipsskivor och tyckte det gick väldigt lätt och snabbt, även för wn nybörjare som mig. Eller måste hela färgen skrapas bort för att minska risken för fuktskador?
Tack på förhand!
Har en fråga som gäller måleri.
Det är dags att fräscha upp min källare. Väggarna i hallen behöver målas om. Färgen har släppt på vissa ställen, främst nära golvet. Försökte skrapa bort färgen, vilket var lätt där färgen hade släppt men resten av färgen går inte att skrapa bort.
Skulle det vara en bra idé att spackla över med rullspackel och sedan måla med silikatfärg? Har använt rullspackel på gipsskivor och tyckte det gick väldigt lätt och snabbt, även för wn nybörjare som mig. Eller måste hela färgen skrapas bort för att minska risken för fuktskador?
Tack på förhand!
Det släpper inte igenom fukt som kommer utifrån med putssläpp som resultat, garanterat platsfärg du har precist som nästan alla andra källare.Efthymios Thanasoulelis skrev:
Jag slipade bort 150kg material när jag skulle ta bort all färg från ytterväggarna i fyra rum, majoriteten kom från en enda vägg som hade puts som blivit otroligt porös av att vara konstant fuktig.
Behöver fortfarande putsas om innan jag kan måla om.
Sedan så måste du inte lägga ner all tid och jobb som behövs för att göra det riktigt, "good enough" genom att bara skrapa bort det lösa lite puts och sedan måla om allt med vanlig färg kommer att hålla i många år och är gjort på några timmar istället för flera dagar med otroligt mycket städande efter slipandet.
Jag körde med dammsugare på slipen och en stor luftrenare och ändå blev nästan hela källaren täckt av ett tunt lager damm. Primärt under slipandet av ytterkanterna för då fungerar dammuppsamlingen sämre om man vill nå hela vägen ut till kanten.
Redigerat:
Är det betogslip som gäller då?Mattias Andreasson skrev:Det släpper inte igenom fukt som kommer utifrån med putssläpp som resultat, garanterat platsfärg du har precist som nästan alla andra källare.
Jag slipade bort 150kg material när jag skulle ta bort all färg från ytterväggarna i fyra rum, majoriteten kom från en enda vägg som hade puts som blivit otroligt porös av att vara konstant fuktig.
Behöver fortfarande putsas om innan jag kan måla om.