Är det någon som vet om det finns något annat märke/sort än Velux egna rullgardiner som passar till deras takfönster?

Totte_S
Känner inte till det tyvärr, men kan ge ett tips om det är så att det ändå blir Velux; Vill du ha mörkt på riktigt måste du välja deras mörkläggningsgardiner, jag har svarta rullgardiner och de funkar bra på kvällen/natten, men mörklägger inget vidare på dagen. Jag förstår att du letar alternativ, Velux är dyrt som guld, mina rullgardinger kostade ca 800 kr st, mörkläggningsvarianten det dubbla!

Bumpar denna gamla tråd.
Är på jakt efter rullgardiner till velux takfönster, hittat velux egna "såklart" men undrar om det finns något billigare alternativ. Mörkläggningsgardin är det enda av intresse då det är i sovrum.

Finns det något alternativ som är billigare och okej kvalité?!

Vi har Velux original eldrivna. De har aluminium utåt för att reflektera värmen. Det blir kolsvart även om solen lyser rakt på. Dyra, men väldigt bra!

Velux är inte billiga, men jättebra :)

Kanske värt att investera i en original ändå? Det börjar bli lite jobbigt att sova direkt under ett takfönster om helgerna :)

Totte_S
Jag svär fortfarande varje morgon, särskilt nu på sommaren, över att jag inte köpte mörkläggningsvarianten från start!
Bit ihop och köp original. Sittar som en smäck och busenkelt att montera. Mina börjar dock bli lite fransiga i kanten nu efter att de använts i 12 år, används varje dag, men fungerar felfritt.

• Gilla
Goteborg
  • Laddar…
Kan bara instämma i kören köpte deras solcellsdrivna med fjärr. Dyra men nu tar man både upp och ner dom varje dag vilket inte gjordes tidigare.

Totte_S skrev:
Jag svär fortfarande varje morgon, särskilt nu på sommaren, över att jag inte köpte mörkläggningsvarianten från start!
Bit ihop och köp original. Sittar som en smäck och busenkelt att montera. Mina börjar dock bli lite fransiga i kanten nu efter att de använts i 12 år, används varje dag, men fungerar felfritt.
Funderingarna kring rullgardin startade i mars, nu 4 månader efter blev det äntligen av, undrar egentligen bara varför köpte jag inte dessa tidigare?!…. Velux original mörkläggning blev det, är kanon nöjd!

rullgardin.jpg

Hej på er med Velux takfönster!
Vi har sådana och ska skaffa solskydd. Det är inte viktigt att det blir kolmörkt. Fönstren sitter ovanför mitt arbetsbord med dator & annan teknik. Jag vill undvika direkt sol rakt ner på mig & datorn... Dels för att det blir svettigt, dels för att det inte är bra för tekniken... Men det får ju fortfarande gärna vara ljust - bara inte jätte-solljust... Det är här jag blir förvirrad. Vad ska jag välja? En vanlig rullgardin i någon ljus färg eller en plisségardin? Någon som har koll på vad som kan lämpa sig bäst?

Det finns en kombination av rullgardin och plisségardin också. Kanske vara något om du har svårt att bestämma dig

vilpi skrev:
Det finns en kombination av rullgardin och plisségardin också. Kanske vara något om du har svårt att bestämma dig
Jo, men då tror jag det endast rör sig om mörkläggningsgardiner + plissé...och det känns egentligen helt onödigt. Helt mörkt behöver jag inte...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.