311 läst · 6 svar
311 läst
6 svar
Rubicson väderstation har fått värmefnatt

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 401 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 401 inlägg
Jag har en lite äldre Rubicson väderstation modell 48393.
Efter batteribyte har den fått för sig att yttertemperaturen är ca. 10 grader över den verkliga. Alla övriga värden, inomhustemp, vindriktning, tid osv. är korrekta.
Vad kan vara fel och är det någon ide att felsöka, eller skall jag ta på mig shorts och t-tröja och gå ut och njuta av den 23-gradiga värmen på väg till teknikkyrkogården?
Efter batteribyte har den fått för sig att yttertemperaturen är ca. 10 grader över den verkliga. Alla övriga värden, inomhustemp, vindriktning, tid osv. är korrekta.
Vad kan vara fel och är det någon ide att felsöka, eller skall jag ta på mig shorts och t-tröja och gå ut och njuta av den 23-gradiga värmen på väg till teknikkyrkogården?
Har du provat att byta batteri igen: det är kanske ngt vaj i det nya betteriet som ger ett spänningsfall eller liknande och får den att balla ur ?TheImprovisor skrev:
Starta om antar jag att du gjort: Universallösningen för trilskande teknik
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 035 inlägg
Min gamla billigare väderstation som jag gissar är motsvarande modell fast från NetOnNet eller Clas Ohlson i stället för från Kjell som i ditt fall hade ett sånt fegishål där man tröck in ett gem i några sekunder för att nollställa skiten. På huvudenheten d.v.s. inte på den lilla utegivarenTheImprovisor skrev:
Kommer inte ihåg vad det var som var knas men jag hade problem efter ett batteribyte och det löste jag genom att använda fegishålet. Har din väderstation kanske något sånt?
Annars skulle jag rekommendera att maila till Kjell. Jag har bra erfarenhet av deras kundservice som brukar ha ganska bra koll på skiten dom säljer

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 401 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 401 inlägg
Tack för tips.B Bästerortarn skrev:Min gamla billigare väderstation som jag gissar är motsvarande modell fast från NetOnNet eller Clas Ohlson i stället för från Kjell som i ditt fall hade ett sånt fegishål där man tröck in ett gem i några sekunder för att nollställa skiten. På huvudenheten d.v.s. inte på den lilla utegivaren
Kommer inte ihåg vad det var som var knas men jag hade problem efter ett batteribyte och det löste jag genom att använda fegishålet. Har din väderstation kanske något sånt?
Annars skulle jag rekommendera att maila till Kjell. Jag har bra erfarenhet av deras kundservice som brukar ha ganska bra koll på skiten dom säljer![]()
Jag skall kolla om det finns nåt "fegishål" 🙂

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 401 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 401 inlägg
Fanns inget, men efter att ha RTFM så hittade jag hur man fabriksåterställer. Hjälpte dock inte så sannolikt är det utomhusgivaren som har gett upp.B Bästerortarn skrev:Min gamla billigare väderstation som jag gissar är motsvarande modell fast från NetOnNet eller Clas Ohlson i stället för från Kjell som i ditt fall hade ett sånt fegishål där man tröck in ett gem i några sekunder för att nollställa skiten. På huvudenheten d.v.s. inte på den lilla utegivaren
Annars skulle jag rekommendera att maila till Kjell. Jag har bra erfarenhet av deras kundservice som brukar ha ganska bra koll på skiten dom säljer![]()
Skall hämta stegen och gå upp och se om jag kan prata den till rätta.

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 401 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 401 inlägg
Löst, tror jag.
Efter ett mer noggrant granskande av manualen, (vilket alltid bör vara första åtgärden vid problem, men "kan själv" är en stark kraft ...) fanns jag att det mesta går att att kalibrera.
Sålunda ställde jag, efter att ha konsulterat en annan utomhustermometer, in utomhustemperaturen medelst X^2 knapptryckningar.
Det verkar fungera.
Slutsats och note to self: Always RTFM. Först.
Efter ett mer noggrant granskande av manualen, (vilket alltid bör vara första åtgärden vid problem, men "kan själv" är en stark kraft ...) fanns jag att det mesta går att att kalibrera.
Sålunda ställde jag, efter att ha konsulterat en annan utomhustermometer, in utomhustemperaturen medelst X^2 knapptryckningar.
Det verkar fungera.
Slutsats och note to self: Always RTFM. Först.

TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 401 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 401 inlägg
Ja, jag tänkte samma och testade men utan resultat.klaskarlsson skrev:
Nu verkar det som om jag lyckats lösa det mha noggrann läsning av manualen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fattas fönsterbleck på fönster
Fönster & Dörrar -
Belysning i stuga off-grid, fattar inte vad jag ska ha...
El -
Fått bygglov och startbesked, men måste ändå vänta fyra veckor.
Bygglov -
Tidigare ägare har inte skaffat bygglov - men säger sig fått ok ?
Juridik -
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Ventilation