Hej!
Har just nu en router (Technicolor TG389ac ) kopplat direkt till fiberomvandlaren (Raycore) med en cat 5e kabel och fungerar bra. Nu vill jag flytta routern till ett annat rum där det finns ett cat6 uttag men när jag kopplar in den där fungerar det inte. Koppling är alltså:
fiberomvandlare-cat6 kabel- cat6 uttag- cat5e kabel- router. Vad kan vara fel? Är förra ägaren som installerade nätverksuttagen men de har använt dem utan problem vad jag vet och det ser bra ut när jag öppnat uttaget.

Mvh Johan
 
Är uttagets andra ände inkopplad till något?
 
Länkar porten upp? Jag gissar att den inte gör det och att det är problemet. Annars kan du prova med att rotera lite kablar.
 
macgunde macgunde skrev:
Är uttagets andra ände inkopplad till något?
Ja den är inkopplad till fiberomvandlaren, dvs uttag ena änden och lös kabelände inkopplad till fibern andra.
 
M merbanan skrev:
Länkar porten upp? Jag gissar att den inte gör det och att det är problemet. Annars kan du prova med att rotera lite kablar.
Hur kollar jag det? Det lyser ingen lampa på fiberomvandlaren som när routern är inkopplad direkt till fibern, dvs uttag nr 8:s lampa lyser inte när jag gjorde nya kopplingen.
 
J Johan Svard skrev:
Hur kollar jag det? Det lyser ingen lampa på fiberomvandlaren som när routern är inkopplad direkt till fibern, dvs uttag nr 8:s lampa lyser inte när jag gjorde nya kopplingen.
Jag undrar om det är cat5e kabeln på slutet som ställer till det när man blandar 6/ 5e på vägen från fiberomvandlaren?
 
J Johan Svard skrev:
Jag undrar om det är cat5e kabeln på slutet som ställer till det när man blandar 6/ 5e på vägen från fiberomvandlaren?
Tveksamt.

Det du behöver göra är att testa del för del. Du kan ta varje patch-kabel och koppla in den till 2 portar i fiberkonvertern. Om det länkar upp då så är kabeln troligen ok. Min gissning är att uttaget i väggen inte fungerar på så sätt som du önskar.
 
M merbanan skrev:
Tveksamt.

Det du behöver göra är att testa del för del. Du kan ta varje patch-kabel och koppla in den till 2 portar i fiberkonvertern. Om det länkar upp då så är kabeln troligen ok. Min gissning är att uttaget i väggen inte fungerar på så sätt som du önskar.
Mkt riktigt, öppnade uttaget igen och kollade mera noggrant och då var en av färgerna lite lös, funkar nu! Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.