Vi bor i ett 50-t hus som nu behövs rotrenoveras. Vi kommer att blåsa ur gamla badrummet. Vatten och avlopp skall också bytas. Jag pratade med en byggfirma och de ansåg inte att jag behövde byta vertikala avloppsrör eftersom avloppsvattnet ändå bara rinner igenom och aldrig står still i vertikala rör. Eftersom rören är från 1950 och säkerligen gjutjärnsrör så känns det inte bra att återanvända dessa rör, med tanke på att det nya badrummet bör fungera i 30 år frammåt! Känns bättre att lägga in nya plaströr.

Vad säger forumet om det?
 
Ska rören byggas in på något sett så skulle jag helt klart byta. Och själv kommer jag att byta dessa så långt jag når när man ändå river i det då den lilla extra kostnad det inebär i material är liten om man jämför med resten.
 
När rören rostar sönder om 6 år (och du får hacka sönder dina nya badrum, en del av hallen och bila golv i källaren), kommer du då ångra att du inte ägnade 2 dagar åt att byta detta tillsammans med allt annat?
 
Hej!

Vi har gjutjärnsrör från 1938 i hela vårt hus. Ett av dem har en ca 2 dm lång och 5 cm bred öppen lucka på översidan. Vår rörmokare har förklarat det med att gammalt gjutjärn kan torrspricka om ledningarna blir torra ibland. Och det blir avloppsledningar om man inte spolar på ett tag.

Vi skulle inte komma på tanken på att lämna något av detta kvar nu när vi stambyter vårt hus. Håller fullständigt med MathiasS. Byt nu!

;) Ulrica
 
Forumet verkar enigt! Håller med er alla. Då är det bara att byta ut rören. Märkligt att en byggfirma föreslår att ha dem kvar.
 
Det är mycket osannolikt att de vertikala rören har rostat sönder eller kommer att rosta sönder på många år. Det vanliga problemen med gamla avloppsrör av gjutjärn är att de sätter igen pga fett från kök, att de går sönder pga mekanisk skada från utsidan, (tex sättningar i mark), eller att horisontella ledningar blir porösa i underkanten genom någon form av urllakning av järnet. Det sista problemet, som i förlängnigen kan leda till läckage, ser man inte med blotta ögat, det krävs en analys på ett laboratorium mha mikroskop för att upptäcka. Däremot finns det ofta synlig ytrost på utsidan av gamla gjutjärnsrör.

Jag har kapat gjutjärnsrör från -42 i mitt hus, bland annat rör som ligger i mark, och det var definitivt inget synligt fel på dem. Jag har också lämnat in rörprov från ett flerfamiljshus från -39 jag bodde i tidigare på analys och det var inget fel på det röret. De enda fel på avloppen vi hade i den föreningen (med över 20 hus från 39-40 och flera hundra lägenheter) var stopp pga klantiga invånare och rör som fick baklängeslutning eller skarvar som drogs isär pga sättningar i marken där rören låg under källargolven. I den föreningen drog vi nya gjutjärnsrör när tvättstugan byggdes om på 90-talet.

Däremot vet jag att många blivit tvungna att byta ut dåliga/spröda plaströr från 70-talet...
 
Genomsnittlig hållbarhet för gjutjärnsrör 40-50 år sedan är de förbrukade, ingen betydelse om det är vertikala eller horisontella. Jag tycker du kan byta med gott samvete, själv hade jag aldrig i he....e lämnat kvar dessa.
Mvh rogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.