Har Quickbox i väggarna men hur gör man vid genomföring av tätskick? Någon som monterat dessa och har föredömliga bilder? :D

Hur menar du? Det är väl bara att trä på en manschett av lämplig storlek runt "halsarna"?

T
Står ju förklarat på Roths hemsida:

mur06ny.jpg

Om det är en våtzon ska Roth tätningsmanschett RSK 187 08 19 användas.
Tätningsmassan spacklas/målas ut på väggen och tätningsmanschetten trycks fast i denna. Därefter stryks ytterligare ett lager tätningsmassa över manschetten (fig 6a). När väggbeklädnad är utförd, kan halsen på QuickBox fräsas ned till nivå med väggbeklädnad. Använd Roth fräs RSK187 27 87 (se fig 6b).

http://www.rothscandinavia.se/multipex_monteringsexempel.php

Men vill du ha garantin från din tätskiktstillverkare så ska du använda dennes manschetter.

Hag har dessa och LIP tätskickt. Köpte också tätskiktsmanschetterna, men insåg precis som ACME skriver att dessa inte är godkända med LIP. Jag tror de var testade med Dittermann. Hur som helst använd bara sådant som är godkänt av tätskiktstillverkaren.

LIP hade inga färdiga passande manschetter, men en 50 cm bred väv som jag gjorde egna av. Detta var ett år sedan så det kan finnas nu.

Men när man ansluter duschblandaren täcker den hela "hålet" efter quickboxen? Jag skall ha matta som tätskickt under kaklet.

Tommyboy skrev:
Men när man ansluter duschblandaren täcker den hela "hålet" efter quickboxen? Jag skall ha matta som tätskickt under kaklet.
Det fina i kråksången är att väggdosan även är tät invändigt. Jag köpte en Hans Grohe blandare som bara var att gänga i (R15). Allt som behövde fanns med, även brickor att täcka dosorna med. Anslutningsrören är koncentriska så att de funkar till både cc 150 och 160. Dessutom var "täckbrickorna" så djupa att dosan inte behövde kapas till rätt mått utanför färdig vägg. Annars är det ca 2mm utanför färdig vägg som gäller vill jag minnas.

Angående manschetterna, så gör som tätskicktstillverkaren rekommenderar så är det lungt.

Redigerat:
SvenD: Kanske en bild...?

Det är en HG Rain Dance Showerpipe 240. Går att hitta till hyggligt pris via prisjakt eller pricerunner. Dosorna är cc 160 blandaren cc 150. Billig är den inte, men kvalitetskänslan är mycket hög. HG har enklare Croma 100 t.ex. som också har excentriska anslutningsrär, men jag minns inte hur täckbrickorna till denna var utformade.

• DSCN3911.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3912.jpg
    Skapa konto
Lysande!!! Tackar!!

Hej,

Kan meddela att även HG Croma 100 har djupa täckbrickor.

Kommer till att använda ROTH QuickBox 150cc. Är lite orolig för att inte fästa blandaren i en traditionell täckbricka. Synpunkter? SvenD?

/Jörgen

• HG 100 Croma.jpg
    Skapa konto
  • quickbox.jpg
    Skapa konto
Det bör/skall inte vara några problem förutsatt att dosorna är ordentligt infästa. Dert är ju så det är tänkt. Mina dosor är inmurade, så jag hade egentligen inte något problem med detta. Jag tror dessutom att det kan bli problem med ett blandarfäste. Funderade själv på detta eftersom jag hade ett liggande. Du har R15 inv i dosan och skall gå över till Cu el,., PEX för att ansluta till fästet. Avståndet är som jag minns ca 25 mm Knepigt att få plats med en övergång helt enkelt, Men det kan gå. Kolla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.