Hej!

Försöker lägga slang för en rotdosa men det vill sig inte riktigt. Förutsättningarna är som följer:

- Hål for dosan är öppnat nere vid golvet.
- Ganska precis ovanför är hammarbandet genomborrat.
- Hålrummet i väggen är isolerat.
- Hammarbandet nås från kattvinden, så det är hyfsat trångt.

Har försökt pressa ner både dragfjäder och slang men de korvar sig bara inne i väggen. Testade sänka ner en tyngd (50-60 gr) fastknuten i ett murarsnöre men den kom inte så långt. Gjorde lite andra test för att utesluta att det sitter en horisontell regel monterad i väggen, och det verkar lugnt.

Testade med ett metspö men sektionerna var tyvärr för långa för utrymmet i kattvinden. Borde funkat annars.

Nån som har en idé om hur man kan lösa detta?

Mvh
 
Ta gängstänger och gänga ihop de efterhand med långmutter.
 
  • Gilla
ows
  • Laddar…
Kapade vprör i lagom längder som du skarvar med muff allt eftersom dom matas ner.
 
  • Gilla
ows
  • Laddar…
När jag gjorde samma operation råkade jag ut för samma sak. En bra dragfjäder underlättar just nu har jag en https://www.elbutik.se/product.html/dragfjader-proffs-lagfriktion.

I ett par fall gick det inte ändå, då försökte jag borra så nära innerväggen som möjligt för att få dragfjädern mellan isoleringen och gipsskivan. I ett par fall slutade det med att jag fick böja ner ett VP-rör i hållet och därmed få till styrningen så att jag träffade den nya dosan.
 
  • Gilla
ows
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ta gängstänger och gänga ihop de efterhand med långmutter.
Bra idé! Men tror jag behöver mer flex i det som matas ner.

elmontören elmontören skrev:
Kapade vprör i lagom längder som du skarvar med muff allt eftersom dom matas ner.
Tack, så får det bli. Borrar upp hammarbandet lite mer så skarvmuffarna går igenom (y)
 
N NoOne2k skrev:
När jag gjorde samma operation råkade jag ut för samma sak. En bra dragfjäder underlättar just nu har jag en [länk].

I ett par fall gick det inte ändå, då försökte jag borra så nära innerväggen som möjligt för att få dragfjädern mellan isoleringen och gipsskivan. I ett par fall slutade det med att jag fick böja ner ett VP-rör i hållet och därmed få till styrningen så att jag träffade den nya dosan.
Tack för tipsen. Har haft nöjet att använda en sån dragfjäder vid något tillfälle och visst är det skillnad!

Återkommer med vilken lösning det blev :)
 
Jag har gjort precis samma operation några gånger, både med o utan isolering.
Är det isolering så blir det givetvis lite jobbigare, men det går.
Jag insåg att flexrör/slang är i stort sett omöjligt eftersom det inte går att trycka ned mellan isoleringen o väggen, därför använde jag VP-rör eftersom de är hyfsat stela o går att trycka ner bredvid isoleringen, men ändå lite flexiga så att de kan böjas lite grand.
Försök att få ned VP-röret bredvid isoleringen på samma sida som hålet är. I VP-röret släpper du ned ett snöre med en tyngd så att snöret hänger lite ut från röret. Om du inte har tur o kommer rakt vid hålet är det bara att börja fiska med tex en ståltråd, najtråd eller liknande så att du får fatt i snöret. Tryck o snurra så att snöret trasslar in sig i najtråden. När du fått fast snöret så kan du förhoppningsvis lyckas dra VP-röret till hålet.
Sätt en bit flexslang i VP-röret o fäst sedan slangen i dosan. Tryck in dosan o fäst den.
Det är lite meckigt, men det bör gå.

Ett liknande sätt jag har testat var att jacka VP-röret i änden på några ställen o sedan göra samma sak, alltså fiska runt med något tills det fastnar o dra dit röret. Nackdelen är att man måste kapa röret för det skall sitta säkert i dosan/slangen. O ibland drog det med lite isolering, så snörmetoden funkar bättre tycker jag.

Lycka till!
 
  • Gilla
ows
  • Laddar…
Använd ett 10 eller 12mm VPrör så får du ändå lite motstånd. Sen när du hittat hålet trycker du på vanlig 16slang, tejpar den och drar tillbaka.
 
Jag kör alltid med en Hultafors meterstock i glasfiber, tar sig fram bra.
Tre utvikta Hultafors meterstockar i glasfiber i varierande längder på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kanonkula och 3 till
  • Laddar…
Många svar är bra och det är allt lite trixande men det brukar gå efter ett tag. Beroende på hur trångt du har på vinden kan man ibland kunna nyttja ett helt VP rör att skjuta/putta ner i väggen, blir ofta styvare om man inte behövt jobba med stumpar pga utrymmet, skär en spets i toppen på VPt så du kan vrida, skära dig ner med roterande rörelse. Lägger du lite vinkel så du kan följa en stående regel ner brukar det oxå underlätta. Det gör inte så mycket om du brukat för mycket våld på röret på väg ner för den skadade delen drar du bara ut genom 70hålet och klipper av, oftast i rotdosor är det nästan fördel att ansluta med flex så då kan du muffa på 30cm och dra tillbaka VPn en bit upp i väggen. I värsta fall om du inte lyckas får du ta upp ett hjälphål i väggen på väg ner som sen spacklas om målas över alt lockas som en fejkad kopplingsdosa.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag kör alltid med en Hultafors meterstock i glasfiber, tar sig fram bra.
[bild]
Då är vi 2
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag kör alltid med en Hultafors meterstock i glasfiber, tar sig fram bra.
[bild]
Den är bra och att man tejpar fast flexslang och drar igenom när man väl hittat rätt, hade förträngt det knepet. Har kostat några tumstockar dock, eller skapat fler hur man nu ser på det..
 
Hyfsat pilligt, ja. Men det gick till slut. Tack för allt engagemang!

Tur man har materialgömmor lite varstans runt huset, hittade ett par VP-rör :surprised:

Det som till slut funkade var att köra ner ett helt VP-rör, mata i en tråd med en tyngd, backa röret lite grann och fiska i doshålet med en krok tillverkad av ståltråd.

Nu med genomdragen tråd kan jag byta röret mot slang, så jag får låsning av blecket i dosan :ok:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vad har ni för tum- eller meterstockar som räcker från hammarband ner till syll? Men bra tips för kortare avstånd.
 
En styv installationskabel kan fungera, typ EQLQ eller likvärdig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.