1 663 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Rotavdrag vid bestridande av faktura
Har ett besiktningsprotokoll för en renovering där besiktningsmannen angivit en uppskattad kostnad för att avhjälpa felen. Jag tänkte naturligtvis bestrida fakturan och hålla inne med betalningen av motsvarande summa tills felen är avhjälpta.
Min fundering är då hur jag hanterar att fakturan innehåller ett rotavdrag ? Dvs vilket belopp ska jag betala när jag dragit av kostnaden för felavhjälpningen? Vid direkt fråga till Skatteverket säger de att jag i ska be entreprenören om en ny faktura där de dragit av för felavhjälpningen och tagit med ev rotavdrag? Detta är ingen lösning jag har sett när jag försökt läsa mig till hur man ska agera. Därför är jag nyfiken på om någon har erfarenhet av att göra så eller känner igen att det är korrekt?
Min fundering är då hur jag hanterar att fakturan innehåller ett rotavdrag ? Dvs vilket belopp ska jag betala när jag dragit av kostnaden för felavhjälpningen? Vid direkt fråga till Skatteverket säger de att jag i ska be entreprenören om en ny faktura där de dragit av för felavhjälpningen och tagit med ev rotavdrag? Detta är ingen lösning jag har sett när jag försökt läsa mig till hur man ska agera. Därför är jag nyfiken på om någon har erfarenhet av att göra så eller känner igen att det är korrekt?
Moderator
· Stockholm
· 52 407 inlägg
Ingen egen erfarenhet. Men en ny faktura är nog det enda som formellt fungerar mot Skatteverket.
Skatteverket vill ju se en faktura med faktisk totalkostnad och hur mycket som är arbete. Och den skall vara betald av dig innan Skatteverket betalar ut något. Om du då ex. betalar 70 000 av 100 000, så vet inte Skatteverket hur mycket som är arbete.
Skatteverket vill ju se en faktura med faktisk totalkostnad och hur mycket som är arbete. Och den skall vara betald av dig innan Skatteverket betalar ut något. Om du då ex. betalar 70 000 av 100 000, så vet inte Skatteverket hur mycket som är arbete.
Jag har erfarenhet av detta. Jag bestred en faktura som var berättigad till rot. Det tog ett år innan företaget märkte att jag inte betalat och hörde av sig. Jag förklarade då varför och vi kom överens om att jag skulle betala den tid de arbetat hos mig, men inte en tre gånger mer tid som ödslats på att först titta (det hade förmannen redan gjort en gång), sedan handla, sedan långlunch, sedan gud vet vad, sedan komma nästa dag för att plocka ihop grejorna på en kvart.
Problemet var att detta var förra gången det fanns rot och det avskaffades under tiden det tog att få en reaktion från företaget. Det blev alltså inget rotavdrag. Trots allt billigare att betala den tid det rimligen tar om de kommunicerar i företaget och planerar lite, orkade inte bråka om rot med dem för en relativt liten summa.
Problemet var att detta var förra gången det fanns rot och det avskaffades under tiden det tog att få en reaktion från företaget. Det blev alltså inget rotavdrag. Trots allt billigare att betala den tid det rimligen tar om de kommunicerar i företaget och planerar lite, orkade inte bråka om rot med dem för en relativt liten summa.
Tack. Det låter logiskt. Ska prova att få ny faktura.H hempularen skrev:Ingen egen erfarenhet. Men en ny faktura är nog det enda som formellt fungerar mot Skatteverket.
Liknande trådar
-
Rotavdrag vid konkurs
Juridik -
ROTavdrag vid tillbyggnad - vad betyder 'en dörr emellan'
Utbyggnad och tillbyggnad -
nyttja rotavdrag vid isolering av garage
Juridik -
Får man använda sig av rotavdrag vid utbyte och installation av ny vedpanna?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
rotavdrag vid bygge av nytt hus?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.