706 läst · 7 svar
706 läst
7 svar
ROT Begäran avslogs. Krav från byggare 1år 9månader senare
Hej
Utförde renoverings arbete.
Vi fick delfakturan nr2 2023-03-10 som man hänvisar till.
Jag redovisar den fösta och andra här.
På fakturan står det blad annat.
Faktura 1
"preliminär skattereduktion"
Jag -22549.50kr
Sambo -22549.50kr
Faktura 2
Jag -27450.50kr
Sambo -27450.50kr
Vi betalade fakturorna och arbetet avslutades. Och tänkte att allt är frid och fröjd.
Den 2023-03-17 Gjordes en Begäran på Rot av byggaren. (Detta läser jag ifatt nu)
Jag -27450.50kr
Sambo -27450.50kr (Min sambos datum för ansökan känner jag inte till just nu men misstänker samma)
Beslut från skatteverket 2023-08-10
Min gick igenom men min sambo fick bara "4901kr" i Rot då hon tydligen använt resterande belopp på något annat. Ska kolla upp vad när hon kommer hem. Dock hörde vi inget från byggaren.
Och inget vi sett eller hört om att det skulle blivit fel.
Det ända är att min sambo skriver mil till och från arbete och det lämnas in i samband med deklerationen. Vilket är efter dom skulle ansökt om pengar.
Vad jag kunde se på min sida på skatteverket har man enkom ansökt om 27450.5kr Rot. Resterande pengar 22549.5 finns ingen ansökan upptaget hos skatteverket på mig. Vilket resulterar i att man aldrig använde mina 50000kr
Sambon uppdaterar jag med.
Spola fram bandet till idag 2024-12-13
Idag kom ett kravbrev från byggaren på 22549kr. För saknade pengar från "Rot" från min sambo som den blev nekade 2023-08-10
Jag får inte ihop det alls.
Antagligen glömde dom att ansöka om första fakturans belopp helt. Det finns inget om den på skatteverket.
Dom ansökte för den andra fakturan den 2023-03-17 och fick avslag på min sambo 2023-08-10
Dom hade kunnat söka saknat rot på mig fram till 31Jan 2024
Vi har använt oss av Hantverkarformuläret och det står på Offert samt faktura att "om begäran från skatteverket avslås"
Så rent Juridiskt måste vi betala.
Men uppenbarligen har dom inte haft koll på sina papper och skriver själva "detta uppmärksammades nu då vi bytt redovisninskonsult"
Hur ska vi agera? Bara betala? Som sagt
Utförde renoverings arbete.
Vi fick delfakturan nr2 2023-03-10 som man hänvisar till.
Jag redovisar den fösta och andra här.
På fakturan står det blad annat.
Faktura 1
Jag -22549.50kr
Sambo -22549.50kr
Faktura 2
Jag -27450.50kr
Sambo -27450.50kr
Vi betalade fakturorna och arbetet avslutades. Och tänkte att allt är frid och fröjd.
Den 2023-03-17 Gjordes en Begäran på Rot av byggaren. (Detta läser jag ifatt nu)
Jag -27450.50kr
Sambo -27450.50kr (Min sambos datum för ansökan känner jag inte till just nu men misstänker samma)
Beslut från skatteverket 2023-08-10
Min gick igenom men min sambo fick bara "4901kr" i Rot då hon tydligen använt resterande belopp på något annat. Ska kolla upp vad när hon kommer hem. Dock hörde vi inget från byggaren.
Och inget vi sett eller hört om att det skulle blivit fel.
Det ända är att min sambo skriver mil till och från arbete och det lämnas in i samband med deklerationen. Vilket är efter dom skulle ansökt om pengar.
Vad jag kunde se på min sida på skatteverket har man enkom ansökt om 27450.5kr Rot. Resterande pengar 22549.5 finns ingen ansökan upptaget hos skatteverket på mig. Vilket resulterar i att man aldrig använde mina 50000kr
Sambon uppdaterar jag med.
Spola fram bandet till idag 2024-12-13
Idag kom ett kravbrev från byggaren på 22549kr. För saknade pengar från "Rot" från min sambo som den blev nekade 2023-08-10
Jag får inte ihop det alls.
Antagligen glömde dom att ansöka om första fakturans belopp helt. Det finns inget om den på skatteverket.
Dom ansökte för den andra fakturan den 2023-03-17 och fick avslag på min sambo 2023-08-10
Dom hade kunnat söka saknat rot på mig fram till 31Jan 2024
Vi har använt oss av Hantverkarformuläret och det står på Offert samt faktura att "om begäran från skatteverket avslås"
Så rent Juridiskt måste vi betala.
Men uppenbarligen har dom inte haft koll på sina papper och skriver själva "detta uppmärksammades nu då vi bytt redovisninskonsult"
Hur ska vi agera? Bara betala? Som sagt
Ser nu att om jag slår ihop första fakturans Rot
Jag -22549.50kr
Sambo -22549.50kr
Så är det 45099kr - 50000kr =4901
Vilket är det beloppet min sambo enbart godkändes för vid andra ansökan om Rot.
Det verkar som att man ansökta första Rot summan enbart på min sambo.
Glömt att vi båda skulle ansökts om samma summa.
Glömt detta.
Och sedan ansökt om rot för faktura 2 på oss båda.
Vilket då resulterar i att Hennes inte gick igenom och jag hade halva mitt Rot kvar.
Jag återkommer när sambon är hemma så jag kan kolla hennes Rot på skatteverket.
Jag återkommer och med risk för att det blev en onödig tråd, men 23000kr 10dagar innan Jul stressar upp oss iaf :/
Jag -22549.50kr
Sambo -22549.50kr
Så är det 45099kr - 50000kr =4901
Vilket är det beloppet min sambo enbart godkändes för vid andra ansökan om Rot.
Det verkar som att man ansökta första Rot summan enbart på min sambo.
Glömt att vi båda skulle ansökts om samma summa.
Glömt detta.
Och sedan ansökt om rot för faktura 2 på oss båda.
Vilket då resulterar i att Hennes inte gick igenom och jag hade halva mitt Rot kvar.
Jag återkommer när sambon är hemma så jag kan kolla hennes Rot på skatteverket.
Jag återkommer och med risk för att det blev en onödig tråd, men 23000kr 10dagar innan Jul stressar upp oss iaf :/
Jag misstänker att om ni inte hade rätt till ROT så har ni betalningsansvar
Nej, jag ångrar mig….. De verkar gjort fel. Om de specat ROT uppdelning på er båda och om de har klantat så ska du såklart bestrida.
Var det så? Är det specat på faktura, men de gjort fel?
Nej, jag ångrar mig….. De verkar gjort fel. Om de specat ROT uppdelning på er båda och om de har klantat så ska du såklart bestrida.
Var det så? Är det specat på faktura, men de gjort fel?
Om det är så att någon av er hade använt ROT på ngt annat och specificerat till den att ni ville dela på ROT, så tror jag ni är betalningsskyldiga.
Om de inte delat upp ROT korrekt, utan lagt mer än 50% på din sambo (som då överskred gränsen) men inte dragit på dig. Då har de gjort fel o du skall bestrida
Om de inte delat upp ROT korrekt, utan lagt mer än 50% på din sambo (som då överskred gränsen) men inte dragit på dig. Då har de gjort fel o du skall bestrida
Som sagt sitter och väntar här hemma. Ville inte stressa upp henne över telefonen.Globetrot skrev:Om det är så att någon av er hade använt ROT på ngt annat och specificerat till den att ni ville dela på ROT, så tror jag ni är betalningsskyldiga.
Men det verkar som att man försökt lägga 75% av rot på henne och sedan 25% på mig. När det sedan uppdagades att hennes rot nekades kräver man oss på pengarna istället. Det skulle delats 50/50 och då hade det säkert gått igenom hos skatteverket. Och eftersom det gått så lång tid sedan jobbet går det inte att korrigera det hos skatteverket längre, hade dom upptäckt det samma år (2023)
Roten på faktura 1 och faktura 2 skulle delas på oss båda för att komma upp i 100.000kr totalt avdrag.
Men som sagt, väntar på min sambo för att kunna logga in på skatteverket.
Men hur som, har man verkligen rätt att komma 1,9 år efter fakturan och säga att Rot inte gick igenom?
Uppenbarligen hade jag den summan kvar i mitt namn? Borde inte byggaren kontakta oss istället?
Känns liksom fel, att vi har outnyttjad rot i mitt namn men kräver oss på det för att min sambo inte hade det?
Det visade sig att dom ansökt om rot för min sambo i februari för 45099kr och fick det beloppet.
Man sökte sedan i Mars 27450.5kr från oss båda och då nekads min sambo för utom på 4901kr
Sambo Rot 50000kr
Jag Rot 27450.5kr
Byggaren har alltså inte delat upp roten mellan oss och fakturorna utan slarvat och kört 75% på min sambo och resten på mig.
Att ansöka rot korrekt per person ligger på byggaren, enligt deras egna fakturor.
Vi bestrider fakturan.
Men även lite förundrad över fräckheten att "kräva" betalt och bara redovisa "halva sanningen"
Säkert folk som råkar gå på sådana saker.
Man sökte sedan i Mars 27450.5kr från oss båda och då nekads min sambo för utom på 4901kr
Sambo Rot 50000kr
Jag Rot 27450.5kr
Byggaren har alltså inte delat upp roten mellan oss och fakturorna utan slarvat och kört 75% på min sambo och resten på mig.
Att ansöka rot korrekt per person ligger på byggaren, enligt deras egna fakturor.
Vi bestrider fakturan.
Men även lite förundrad över fräckheten att "kräva" betalt och bara redovisa "halva sanningen"
Vilka sopor.K Kenny Jönsson1 skrev:Det visade sig att dom ansökt om rot för min sambo i februari för 45099kr och fick det beloppet.
Sambo Rot 50000kr
Jag Rot 27450.5kr
Vi bestrider fakturan.
Och så försöker firman lägga över det på er.
Bestrid på!