1 385 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
ROT-avdrag
Hej,
Jag har en fundering ang. ROT-avdraget:
Storleken på avdraget bygger ju ju på hur mycket skatt man har betalat in under året. För att kunna nyttja det fullt ut måste man ju tjäna ca. 25000:-/mån (vill jag minnas?).
Ponera att man har en fru som går hemma och är barnledig och p.g.a. av detta inte riktigt når upp till denna summa. Kan man då räkna in den kapitalvinstskatt som hon betalat in samma år som ROT-avdraget utnyttjats? Eller är det enbart skatt på inkomst som är ROT-avdrags-grundande?
Ja, jag vet! Jag kan ringa och kolla med skatteverket också, men eftersom jag ändå satt och surfade runt på detta forum så...
Jag har en fundering ang. ROT-avdraget:
Storleken på avdraget bygger ju ju på hur mycket skatt man har betalat in under året. För att kunna nyttja det fullt ut måste man ju tjäna ca. 25000:-/mån (vill jag minnas?).
Ponera att man har en fru som går hemma och är barnledig och p.g.a. av detta inte riktigt når upp till denna summa. Kan man då räkna in den kapitalvinstskatt som hon betalat in samma år som ROT-avdraget utnyttjats? Eller är det enbart skatt på inkomst som är ROT-avdrags-grundande?
Ja, jag vet! Jag kan ringa och kolla med skatteverket också, men eftersom jag ändå satt och surfade runt på detta forum så...
Nej, det spelar roll var skatten kommer ifrån. Tex allmnän penionsavgift (som är ganska hög) berättigar inte till ROT-reduktion.
http://www.skatteverket.se/privat/s...reduktion.4.6f9866931215a607a4f800010186.html
http://www.skatteverket.se/privat/s...reduktion.4.6f9866931215a607a4f800010186.html
Nja, jo... Allmän pensionsavgift är ingen skatt det är en avgift. Det är sant att det finns en botten på hur mycket ett skatteavdrag kan utnyttjas, och det gäller alla skatteavdrag inte bara ROT. Det beror på att man alltid måste betala Allmän pensionsavgift, Kyrkoavgift (om man inte utträtt) och Begravningsavgift, och detta för att de är just avgifter och inte skatter.-MH- skrev:
Men, TS fråga var om inbetald kapitalskatt kan användas i reduktionen, och svaret på den frågan är "ja" för att den är en inbetald skatt.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Hur tolkar jag ROT-avdraget på den här fakturan?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Förslag om utökat rot-avdrag
Riksrevisionen föreslår sänkning av ROT-avdraget
Artikelkommentarer -
ROT-avdrag eller utan faktura?
Kan bådas ROT-avdrag användas för samma faktura?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.