Mamma, bror och jag samäger landet.
Vi har nu lagt nytt tak och målat om.
Kan vi fördela ROT så att bror och jag betalar allt jobb och mamma materialet eller anser skatteverket att man inte kan köpa bara arbete och inget material?
Mamma har ju mkt låg inkomst och har inte så stort ROT utrymme.
 
ROT får du bara på arbetskostnaden. Skatteverket skiter i materialet. det får du inget avdrag för.
 
Du får göra avdrag på 50% av arbetskostnaden, max 50000kr, per delägare oavsett om du äger 1% ell 99% av fastigheten. 3 ägare=150000kr rotavdrag förutsatt att utrymme finns vilket det inte låter som att din mamma har. Entreprenören söker rot, ni uppger vilka personnummer som ska belastas. Kolla med skatteverket hur mycket du, din bror och din mor kan göra avdrag på och meddela detta till entreprenören så slipper ni efterkrav från entreprenören på det belopp som nekas från skatteverket. Materialkostnaden är ointressant vem som betalar.
 
Ni kan fördela det arbetskostnaden som ni gör rotavdrag som ni själva vill, bara det finns utrymme. Den som faktureras belastas normalt sätt för OT-avdraget om ni inte ber om en annan fördelning hos hantverkaren.
 
Inga problem att göra som du skriver. Tala bara om för hantverkaren hur ni vill ha det.
 
Det borde inte vara något problem att köpa bara arbete. Du kan ju t.ex. hyra in en snickare eller grävmaskinist som jobbar per timme åt dig helt utan att tillhandahålla material.

Så har jag själv gjort och det har aldrig varit några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.