11 903 läst · 19 svar
12k läst
19 svar
Rostlösare?
Sida 1 av 2
Hej.
Skall försöka rädda min släpvagn från rostangrepp på axeln. Besiktningsmannen sa att jag fick godkänt denna gång men att det kanske inte blir godkänt nästa besiktning om jag inte stoppar rostangreppet.
Någon som har något tips? Jag har läst lite om följande produkter som skall vara riktigt bra på rostlösning. Men här pratar vi ju lite yta, inte bara en rostig bult.
- Omega 636 4-PUNKTS KRYPOLJA
- Innotek Deblock Oil
Ättika har jag hört att det skall vara effektivt också, någon som har erfarenhet av detta?
/ P
Skall försöka rädda min släpvagn från rostangrepp på axeln. Besiktningsmannen sa att jag fick godkänt denna gång men att det kanske inte blir godkänt nästa besiktning om jag inte stoppar rostangreppet.
Någon som har något tips? Jag har läst lite om följande produkter som skall vara riktigt bra på rostlösning. Men här pratar vi ju lite yta, inte bara en rostig bult.
- Omega 636 4-PUNKTS KRYPOLJA
- Innotek Deblock Oil
Ättika har jag hört att det skall vara effektivt också, någon som har erfarenhet av detta?
/ P
Rostlösare har man för att få loss något som rostat fast.
För att stopppa rost får man slipa, borsta och måla.
För att stopppa rost får man slipa, borsta och måla.
Blästring säger jag, du ser snabbt om det finns något "riktigt" material kvar.
Rostlösare tar enbart ytrost oavsett vad de heter.
Krypolja är bra preventivt just för att det gör vad det heter, kryper in överallt. För rostskydd är sågkedjeolja bra!
Rostlösare tar enbart ytrost oavsett vad de heter.
Krypolja är bra preventivt just för att det gör vad det heter, kryper in överallt. För rostskydd är sågkedjeolja bra!
Blästring innebär att sand eller annat finkornigt material mha tryckluft blåses
på ytan så att rosten skavs bort. Kan du inte ta nån smärgelduk och försöka slipa bort? Kan funka om det inte är för stora gropar. Sen fetta in ordentligt. Håller ett tag i alla fall. Annars är det väl bara att byta axeln.
på ytan så att rosten skavs bort. Kan du inte ta nån smärgelduk och försöka slipa bort? Kan funka om det inte är för stora gropar. Sen fetta in ordentligt. Håller ett tag i alla fall. Annars är det väl bara att byta axeln.
Får försöka ge mig på det manuellt (slipa/borsta). Om det inte fungerar får jag fundera ut något annat. Blästring låter som om det blir till att hyra verktyg och det är väl riktigt skitigt jobb dessutom? Byta axel tror jag inte är värt att ge sig på... det är ändå ett rätt gammalt släp.
Tack.
/ P
Tack.
/ P
Jag tror inte han slog ner pga av ytrost. Axeln är antagligen så rostskadad (dålig i materialet) att det finns risk att den inte bär totalvikten den är typad för. Behövs nog mer än slipa och pensla färg. Nya axel behöver inte va så dyr, och kan va värt om nu släpet är ok skick i övrigt. Blästersand är inge bra vid hjullager.
Är det möjligen så att det är fjädringen som är problemet. Det är inte helt ovanligt att axlar med gummitorsionsfjädring rostar fast och fjädringen blir (nästan) stum.
Om det är problemet så kan det vara lite besvärligt att åtgärda. Det har funnits någon som säljer reparationssatser med nya gummin etc.
Hur gammal är vagnen?
En säljare av husvagnar/släpvagnar borde kunna tala om vad som behöver åtgärdas.
Eller så har Fnularn rätt.
Jag har själv en gammal (veteran) släpvagn med rosthål i flaket. Bilprovningen brukar inte bry sig om mindre rosthål, ett par besiktningar sedan så frågade jag hur länge jag får köra med de hålen. Jag fick väl inget riktigt svar, men det löd ungefär "ja, det kan ju vara lite besvärligt om du skall köra grus med vagnen"
Om det är problemet så kan det vara lite besvärligt att åtgärda. Det har funnits någon som säljer reparationssatser med nya gummin etc.
Hur gammal är vagnen?
En säljare av husvagnar/släpvagnar borde kunna tala om vad som behöver åtgärdas.
Eller så har Fnularn rätt.
Jag har själv en gammal (veteran) släpvagn med rosthål i flaket. Bilprovningen brukar inte bry sig om mindre rosthål, ett par besiktningar sedan så frågade jag hur länge jag får köra med de hålen. Jag fick väl inget riktigt svar, men det löd ungefär "ja, det kan ju vara lite besvärligt om du skall köra grus med vagnen"
Stålborste går inte in på djupet utan tar enbart ytrosten (iofs bra om det bara är ytrost) samma med slipskiva det ryker mycket friskt gods och man riskerar att få porer kvar med rost i som snabbt blommar upp.
Rost är ett rent helvette att bli av med. En bil säger jag såhär: rostlaga år 0, år 2 är du tillbaka på noll igen nästan oavsett energin du lägger ner
Det enda som "funkar" är typ syrabad eller strippa hela bilen och totalblästra den. Sen svetsa och därefter totalbehandla alla håligheter så att inget material ligger där saltet kan komma åt.
Det är inget man gör på en SAAB 900 precis utan bara på bilar som har ett rejält högt andrahands/affektions-värde.
Rost är ett rent helvette att bli av med. En bil säger jag såhär: rostlaga år 0, år 2 är du tillbaka på noll igen nästan oavsett energin du lägger ner
Det enda som "funkar" är typ syrabad eller strippa hela bilen och totalblästra den. Sen svetsa och därefter totalbehandla alla håligheter så att inget material ligger där saltet kan komma åt.
Det är inget man gör på en SAAB 900 precis utan bara på bilar som har ett rejält högt andrahands/affektions-värde.
Ojoj... försökte knacka lite rost med hammare och slipa med en slipborste+borrmaskin. Insåg att den metoden skulle ta en månad
Min far nämnde om en apparat som hade en massa piggar (små hammare) som de använt på fartyg förr som man "knackade" bort rosten med. Något som känns igen?
Tyvärr verkar ju sandblästring vara oanvändbart eftersom det kan komma en massa sand i bromssystemet/hjullager.
Besiktningsmannen sa att det inte var några problem än, det finns gott om friskt material kvar men att om jag låter rosten fortsätta jobba kanske det inte skulle bli godkänt nästa besiktning. Det är "bara" ytrost så vitt jag kan se. Däremot är hela axeln plus bromstrumma samt armen som sitter mellan trumma och axel lika rostiga.
Släpet är ett Fogelstasläp (580kg maxlast) från 1988. Jag vill ju inte lägga min själ eller en månadslön på detta, söker den där snabba billiga lösningen (som aldrig finns).
Jag tycker att effekten från min gamla borrmaskin verkar vara lite si så där, är det betyligt högre varvtal på en vinkelslip?
Min far nämnde om en apparat som hade en massa piggar (små hammare) som de använt på fartyg förr som man "knackade" bort rosten med. Något som känns igen?
Tyvärr verkar ju sandblästring vara oanvändbart eftersom det kan komma en massa sand i bromssystemet/hjullager.
Besiktningsmannen sa att det inte var några problem än, det finns gott om friskt material kvar men att om jag låter rosten fortsätta jobba kanske det inte skulle bli godkänt nästa besiktning. Det är "bara" ytrost så vitt jag kan se. Däremot är hela axeln plus bromstrumma samt armen som sitter mellan trumma och axel lika rostiga.
Släpet är ett Fogelstasläp (580kg maxlast) från 1988. Jag vill ju inte lägga min själ eller en månadslön på detta, söker den där snabba billiga lösningen (som aldrig finns).
Jag tycker att effekten från min gamla borrmaskin verkar vara lite si så där, är det betyligt högre varvtal på en vinkelslip?
Kan det vara en nålhammare han menar?
Stålborsten på vinkelslipen är bättre på allt jmf med den som sitter på en borrmaskin, elitserien mot korpen
Men rosten som Du beskriver kommer Du aldrig åt att få bort med borstar, blästra är vad jag skulle göra. En kompressor i garaget och ett enklare blästermunstycke som tar sanden ur en hink har jag blästrat rätt stora grejer med, tar lite tid förstås men blir bra.
Sen är det tyvärr så att v-g har rätt när det gäller rostjobb, men det är en annan historia, ibland är 2 år värt besväret.
Men rosten som Du beskriver kommer Du aldrig åt att få bort med borstar, blästra är vad jag skulle göra. En kompressor i garaget och ett enklare blästermunstycke som tar sanden ur en hink har jag blästrat rätt stora grejer med, tar lite tid förstås men blir bra.
Sen är det tyvärr så att v-g har rätt när det gäller rostjobb, men det är en annan historia, ibland är 2 år värt besväret.
För några år sen renoverades scoutkårens Bendrup 1000kg släp, torissionsfjärringen hade satt sig och axelröret var sprucket.
Ny fjädring och rör samt frakt gick på 6kkr.
Vart en firma i Sthlms området som gjorde det.
Ny fjädring och rör samt frakt gick på 6kkr.
Vart en firma i Sthlms området som gjorde det.