Hej!

Jag ska i dagarna börja sätta upp panel på min fasad

Jag ska tilläggsisolera och sedan sätta 28x70 "spikläkt", och sedan skruva panel.

Anledningen till att jag ska skruva iställlet för att spika är att reglarana som skall skruvas på den nuvarande fasaden av lättbetong/puts riskerar att skaka loss av vibrationerna om jag spikar.

Jag funderar på att använda rostfri trallskruv från Biltema, men jag undrar om det är rätt väg att gå. Den är ju billig, men är den bra?

Någon som har erarenhet/åsikter om dessa skruv.

Är de lämpliga till detta, eller ska jag välja något annat märke/modell?

/Jonas
 
Näe, skippa trallskruven. För det första så rostar den vanliga trallskruven efter några år så det är inget bra alternativ av det skälet. För det andra kommer du bli förbannad på att fasadplanken spricker när du skruvar.

Den rostfria trallskruven från Biltema verkar inte rosta, men den är ju helt omöjlig att skruva med eftersom det krävs tre händer för att få dit skruven (torx+omagnetiskt material=hopplöst). Kanske kan det lösas med en konisk torxbit som lär finnas, men utan är det skitjobbigt.

Titta på en Grabberskruv som heter PTSxx (självborrande panelskruv). Det är en bra skruv som funkar bra till det du ska göra. Lite dyrare men i sammanhanget småpengar.


Hur fäster du reglarna för isoleringen i huset? Med rätt plugg (fasadplugg) borde det inte vara ett problem att spika?
 
Känns det inte lite instabilt att reglarna skakar loss om du spikar? Är det inte risk att alltihopa lossar av sig självt med tiden?
Jag har inte testat Biltemas rostfria trallskruv, men däremot har jag använt den från Byggmax, vilket jag förmodar är ungefär samma. Jag känner inte alls igen MathiasS bekymmer med att det är krångligt att få skruven på plats. Jag har skruvat 1000-tals skruv i alla tänkbara riktningar och aldrig haft problem med detta.
 
andersmc skrev:
K Jag känner inte alls igen MathiasS bekymmer med att det är krångligt att få skruven på plats. Jag har skruvat 1000-tals skruv i alla tänkbara riktningar och aldrig haft problem med detta.
En "vanlig" skruv av god kvalitet med skalle för PH2 bit kan jag sätta på bitten och skruva i utan att styra skruven med handen. Alla torxskruv jag använt (med dom bits jag har, dyra som billiga) kräver även en hand på skruven tills den tar gäng.
 
Håller med Mathias där...

Torx kräver en styrande hand. :-/

Vad gäller infästningen i väggen så planerar jag att köra med fasadplugg, men jag vet inet riktigt vilket fabrikat än.

Har kollat på Essve, men de är så förbannat dyra. 10 spänn styck... :'(

Har även hittat fasadplugg på Byggmax för 6 spänn, men jag vet inte hur bra de fäster i betongen.

/Jonas
 
Biltemas trallskruv är PH2, dock irriterande lätt att böja eller dra av skruvarna.
 
Det som känns lite oroväckande med Biltema är att de inte anger någon klassning/kvalitet på rostskyddet.

Ska på inrådan från Mathias ta en alvarlig titt på Grabber PTS...

/Jonas
 
Såg att Grabber verkar "rekomendera" skruv med 950-1 bits istället för PH2.

Går den att skruva med djupanslag. Hade tänkt försöka skruva panelen med djupanslag istället för momentbegränsning på skruvdragaren för att "automatiskt" få samma djup på alla skruv.

/Jonas
 
...efter 20 skruv behöver du inget annat djupanslag än fingertoppskänslan - du drar lätt alla skruvar likadant på frihand efter stunds skruvande!
 
Vilken övertro du har på min förmåga som skruvdragaroperatör. :surprised:

Kanske ska göra ett försök på det sättet, men då får jag ju inte använda den nya chucken med djupanslag till Feston. :'(

/Jonas
 
nej nu tar vi det lungt köp en skruv som håller måttet t.ex. essve hilti eller gunnebo inget annat även fasad pluggen skall vara av dessa märken det finns fasad plugg som kan skruvas !!


lycka till och fråga om det är något du undrar över


patrik86_ljus@hotmail.com
 
Här kommer en liten uppdatering.

Jag har nu beställt :-/ fasadplugg (EFP-L) från Essve, eftersom det verkar som om det inte finns en enda återförsäljare i Stockholm som har sådant hemma.

Jag har även inhandlad panelskruv (PTS) och skruv till läkten (PWS) från Grabber.

/Jonas
 
Jasså dom är svåra att få tag på? Ska väl själv ha nått liknande om ett par veckor.

Har du kollat på Fredells eller Woody i Huddinge? Båda har en bra sortering på Essve. ÄVen LZ vid Globen verkade ha en bra sortering.
 
Hej Mathias.

Det slutade med att jag beställde på Beijer i Sollentuna eftersom jag jobbar precis bredvid.

De var mycket hjälpsamma, och kollade till och med med Essve om jag kunde köpa genom dem, och hämt adem direkt från Essve som ligger i Sollentuna, men deras lager var i Ullrisehamn så det var lite långt att åka.

Har kollat på Woody i Huddinge, men de hade bara MRT's variant på fasadplugg/skruv och var inte villiga att ta hem nått från Essve.

LZ hade inte heller hemma, och var villiga att ta hem, men till ett högre pris än Beijer, och med längre leveranstid. Cirka 2 veckor. :surprised:

Jag beställde hos Beijer igår (fredag) och får dem på tisdag. De skickar ett sms när jag kan komma och hämta dem? :cool:

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.