Hej Jag har jusst byggt en bastu och skall till att bygga lavarna. Efter många tips från detta forum är konstruktionen klar.
Dock funderar jag på om jag måste använda rostfri skruv till lavarna? Jag har en känsla av att det inte spelar så stor roll i och med att det är fuktigt en ganska begränsad tid i en bastu. Men hoppas på lite tips angående detta.
Obs Bygger lavar med dolda skruvskallar(skruvade underifrån).
 
Kör med vanlig rostfri trallskruv så blir det bra, det är ju inga pengar att välja rostfritt max några tior.
 
Ärtan skrev:
Hej Jag har jusst byggt en bastu och skall till att bygga lavarna. Efter många tips från detta forum är konstruktionen klar.
Dock funderar jag på om jag måste använda rostfri skruv till lavarna? Jag har en känsla av att det inte spelar så stor roll i och med att det är fuktigt en ganska begränsad tid i en bastu. Men hoppas på lite tips angående detta.
Obs Bygger lavar med dolda skruvskallar(skruvade underifrån).
Du kan inte lägga upp bilder eller en enkel skiss hur du tänkt bygga lavarna?

Kan inte bestämma mig hur jag ska bygga mina, så jag behöver tips och idéer.
 
Nej det räcker med vanliga skruv, fukten är där såpass kort tid. Normalt är ju skruvar också förnicklade så de tål ju lite fukt utan att rosta. Men som sagt så är det ju inte dyrt att försäkra sig heller.

Jag körde vanlig spik (spikpuffran) till panelen och inte en enda har tillstymmelse till rost och där är det ju svartstål så det skriker om det.
 
v-g skrev:
..Normalt är ju skruvar också förnicklade ...
Det var ju nytt! De jag har sett brukar vara elförzinkade.

//KoW
 
Kanske blandar ihop dem, det är iaf ett "litet" rostskydd normalt på tex gipsskruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.