A
Gödslade med Florovits höstgödsel för några veckor sen och råkade sprida ut så det hamnade på garageuppfatens stenplattor. Det blev rostfläckar av det när regnet löste upp kornen pga järnhalten i Floroviten. Fick tips om Oxalsyra men det hjälpte inte. Tips om andra lösningar? Ser för jäkligt ut :(

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Är plattorna av betong eller är det någon granithistoria?

• Gilla
addeh85
  • Laddar…
Ammoniumtioglykolat. Basiskt och bildar komplex med järnjoner (rost). Det ombildar alltså rosten till ett annat järnsalt som i sin tur kan spolas bort. Testa på lite yta först för reaktionen skapar en mörk violett färg. Har själv använt det med framgång på vit marmor som blev 100% befriad från rostfläckar utan att påverka marmorn alls.

Finns i Biltemas flygrostborttagning och luktar hemskt av frisersalong. Samma ämne som hårpermanent. 🙂

https://www.biltema.se/bilvard/exterior-bilvard/avfettning/flygrostborttagare-500-ml-2000051552

Redigerat:
A
P Prodigys skrev:
Är plattorna av betong eller är det någon granithistoria?
Bra fråga. Det är vanliga Benders plattor :)

A addeh85 skrev:
Bra fråga. Det är vanliga Benders plattor :)
Så betong. Kan eventuellt bli svårt att få bort det om plattorna är porösa då det kan ha satt sig djupt. Löser det sig inte på något annat sätt hade jag blandat lite sluring och gått över lite försiktigt. Lär synas att man "spillt" något men det blir betongfärgat.

A
P Prodigys skrev:
Så betong. Kan eventuellt bli svårt att få bort det om plattorna är porösa då det kan ha satt sig djupt. Löser det sig inte på något annat sätt hade jag blandat lite sluring och gått över lite försiktigt. Lär synas att man "spillt" något men det blir betongfärgat.
Ok vad är sluring?

A
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ammoniumtioglykolat. Basiskt och bildar komplex med järnjoner (rost). Det ombildar alltså rosten till ett annat järnsalt som i sin tur kan spolas bort. Testa på lite yta först för reaktionen skapar en mörk violett färg. Har själv använt det med framgång på vit marmor som blev 100% befriad från rostfläckar utan att påverka marmorn alls.

Finns i Biltemas flygrostborttagning och luktar hemskt av frisersalong. Samma ämne som hårpermanent. 🙂

[länk]
Spraya på och låta verka. Sedan avspolning? Eller skrubba med tandborste eller liknande? :)

A addeh85 skrev:
Ok vad är sluring?
Cement blandat med mycket vatten.

A addeh85 skrev:
Spraya på och låta verka. Sedan avspolning? Eller skrubba med tandborste eller liknande? :)
Behövs inget skrubb. Det verkar omedelbart. Däremot kan det verksamma ämnet förbrukas så att man får lägga på nytt. Det är ju en reaktion där medlet knycker järnjoner från syrejonerna och bildar ett järnkomplex, så det finns bara en bestämd mängd verksamma joner per volymenhet. Järnkomplexet är den lila färgen. Om inte färgen försvinner direkt är det bara spola lite mer och vänta några timmar.
När jag gjorde rent marmorn la jag på tunt med en liten pensel precis på rosten och upprepade 5-6 ggr. Sedan var allt borta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.