MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 534 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 534 inlägg
Som sagt är det läckage. Ser ut som en lågprisberedare så tveksamt om det är värt att försöka laga.
En viktig aspekt är vilken vattenkvalitet man har (hårt-mjukt, lågt-högt pH, eventuella klorider osv) i förhållande till vilket material beredaren är tillverkad av (koppar/rostfritt/emaljerad) för optimal livslängd. Nibe, som för övrigt gör utmärkta beredare, har dokument som går igenom detta. Jag har länkat de flera gånger i forumet.
En viktig aspekt är vilken vattenkvalitet man har (hårt-mjukt, lågt-högt pH, eventuella klorider osv) i förhållande till vilket material beredaren är tillverkad av (koppar/rostfritt/emaljerad) för optimal livslängd. Nibe, som för övrigt gör utmärkta beredare, har dokument som går igenom detta. Jag har länkat de flera gånger i forumet.
Kolla om termometern finns att köpa som reservdel. Om så är fallet, så bör den gå att byta ut, så att det blir tätt.
Har du fabrikat och typbeteckning på VVB:n ?
Har du fabrikat och typbeteckning på VVB:n ?
Den är ganska många år så det blir till att byta ut den. Tack för ditt svar!MultiMan skrev:Som sagt är det läckage. Ser ut som en lågprisberedare så tveksamt om det är värt att försöka laga.
Det är nog inte själva termometern som är problemet utan tryckkärlet den är monterad i, dvs själva behållaren.
Gissar att man hittar något som detta om man gräver lite.
Sönderrostad och ånga ville ut, men här temporärt Mcgyver-fixad med en krankägla, vinkeljärn och tving. Höll tills bergvärmen var online....
Gissar att man hittar något som detta om man gräver lite.
Sönderrostad och ånga ville ut, men här temporärt Mcgyver-fixad med en krankägla, vinkeljärn och tving. Höll tills bergvärmen var online....