Har börjat rinna vad jag tror är rost från mätaren på beredare. Kan det räcka med att dra lite silikon runt eller kan det vara något fel som behöver åtgärdas?

• Varmvattenberedare med rostigt spår som rinner ned från mätaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har läckage. Det hjälper inte att dra silikon på utsidan tyvärr.

useless useless skrev:
Du har läckage. Det hjälper inte att dra silikon på utsidan tyvärr.
Bara stt köpa ny alltså?

MultiMan
Som sagt är det läckage. Ser ut som en lågprisberedare så tveksamt om det är värt att försöka laga.

En viktig aspekt är vilken vattenkvalitet man har (hårt-mjukt, lågt-högt pH, eventuella klorider osv) i förhållande till vilket material beredaren är tillverkad av (koppar/rostfritt/emaljerad) för optimal livslängd. Nibe, som för övrigt gör utmärkta beredare, har dokument som går igenom detta. Jag har länkat de flera gånger i forumet.

• Gilla
LisaMF90
  • Laddar…
Kolla om termometern finns att köpa som reservdel. Om så är fallet, så bör den gå att byta ut, så att det blir tätt.
Har du fabrikat och typbeteckning på VVB:n ?

MultiMan MultiMan skrev:
Som sagt är det läckage. Ser ut som en lågprisberedare så tveksamt om det är värt att försöka laga.

En viktig aspekt är vilken vattenkvalitet man har (hårt-mjukt, lågt-högt pH, eventuella klorider osv) i förhållande till vilket material beredaren är tillverkad av (koppar/rostfritt/emaljerad) för optimal livslängd. Nibe, som för övrigt gör utmärkta beredare, har dokument som går igenom detta. Jag har länkat de flera gånger i forumet.
Den är ganska många år så det blir till att byta ut den. Tack för ditt svar!

MultiMan
Min VVB är från mitten av 1970-talet och fungerar ua fortfarande, så med rätt kvalitet och material kontra vatten kan de hålla länge.

Det är nog inte själva termometern som är problemet utan tryckkärlet den är monterad i, dvs själva behållaren.

Gissar att man hittar något som detta om man gräver lite.

lagad%20vv%20small%202.jpg

Sönderrostad och ånga ville ut, men här temporärt Mcgyver-fixad med en krankägla, vinkeljärn och tving. Höll tills bergvärmen var online....

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kolla om termometern finns att köpa som reservdel. Om så är fallet, så bör den gå att byta ut, så att det blir tätt.
förmodligen är det en anliggningstermometer som sitter på utsidan av plåten. Att rostvattnet kommer ut just där beror nog bara på att det är ett hål i isoleringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.