Jag har svårt att hitta rätt färg i lägenhet med rosatonat ljus utifrån. Gråa toner blir genast rosa, lila eller blå (S 1002-Y funkar ok, men hade gärna sett lite mer beige ton i den på väggen) vita färger (0502-Y, S0502-Y) antar en röd/rosa underton som inte är så angenäm. Hur kan jag få fram en ton till snickerier som ser mer vit ut?
Vilken neutral väggfärg (typ ljus gråbeige, eller beige utan nikotingul känsla) kan funka? Ska jag kanske ta något med -G och Y? Alcro bruten vit? Tacksam för tips.

BirgitS
Är det alltid rosatonat ljus eller varierar det med årstiderna eller över dygnet?
Tänker att det blir annorlunda när det är mörkt ute och rummet är upplyst av lampor inne i rummet.

För att kompensera det rosa borde det väl vara något som är brutet i grönt. Men risken är att det då ser grönaktigt ut när det är mörkt ute.

• Gilla
Rosa-Ljus
  • Laddar…
Tack för svar. Ja, du har helt rätt att det ändras utan ljus utifrån. Jag ska också byta golv, i tre rum är det nu en plastmatta med lite rosa ton i (någon sorts ljus träimitation) så när nya golvet är lagt blir det säkert bättre också. Det blir väl en kompromiss, att hitta någon ton som trivs både i rosa och gult ljus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.