1 543 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
rookiefrågor angånde takläckage och omläggning
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
märkte idag att det kommer in rejält med vatten längs med avluftningsröret till expansionskärlet. som sitter i garderoben.
en 2-plans villa med oinredd vind uppbyggd -38
det är ett gammal tak med tegelpannor och vid genomföringen av detta rör så är det bara ett stort fyrkantigt hål i en av pannorna. ska det inte vara nån tätning alls? det har inte kommit in vatten där tidigare vad jag vet.
någon som har tips på hur man tillfälligt lagar detta så det står emot en vinter till.?
ett nytt plåttak är planerat till nästa sommar vilket för mig till nästa fråga.
hur ser normalt proceduren ut när man byter från tegel till "vanligt" plåttak?
en 2-plans villa med oinredd vind uppbyggd -38
det är ett gammal tak med tegelpannor och vid genomföringen av detta rör så är det bara ett stort fyrkantigt hål i en av pannorna. ska det inte vara nån tätning alls? det har inte kommit in vatten där tidigare vad jag vet.
någon som har tips på hur man tillfälligt lagar detta så det står emot en vinter till.?
ett nytt plåttak är planerat till nästa sommar vilket för mig till nästa fråga.
hur ser normalt proceduren ut när man byter från tegel till "vanligt" plåttak?
Redigerat:
Det är inte så att expansionskärlet läker eller har läkt?
Har du expansionskärlets utlopp på taket eller? Fattar inte 100 tror jag. Mitt expkärl sitter ju på vinden och röret går ned till källaren.
Om röret går ut genom taket ska det självklart vara tätat. Lämpligen med en plåt e.dyl som täcker hålet och går en bit upp under ovanförliggande panna och över den nedanförliggande. Helt enkelt som en panna skulle gjort.
Har du expansionskärlets utlopp på taket eller? Fattar inte 100 tror jag. Mitt expkärl sitter ju på vinden och röret går ned till källaren.
Om röret går ut genom taket ska det självklart vara tätat. Lämpligen med en plåt e.dyl som täcker hålet och går en bit upp under ovanförliggande panna och över den nedanförliggande. Helt enkelt som en panna skulle gjort.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
nej, det är inte expansionskärlet som är problemet. man ser klart och tydligt vattnet som rinner ner längs röret ner till expansionskärlet.
expansionskärlets utlopp går precis som ditt ner till källaren i pannrummet mynnandes ut mot en golvbrunn. MEN jag har även ytterligare ett rör i toppen av expansionskärlet som går rakt upp, genom vinden och ut på taket och en 180graders krok. om detta är nån sorts avluftning eller extra översvämmningsskydd vet jag inte. kanske rent av går att plocka bort det röret och enbart använda sig av det som går ner till källaren?
hursomhelst måste detta tätas i dagarna innan nästa regnväder kommer.
om ingen har något fiffigt sätt att lösa detta på kör jag på med min plan som består av en gummimatta med ett trångt hål till röret som skjuts under den ovanliggande tegelpannan, och kanske täta en skvätt mellan rör och gummimatta med silikon eller nåt..
detta är en ytterst temporär lösning då hela taket ska läggas om nästa sommar.
expansionskärlets utlopp går precis som ditt ner till källaren i pannrummet mynnandes ut mot en golvbrunn. MEN jag har även ytterligare ett rör i toppen av expansionskärlet som går rakt upp, genom vinden och ut på taket och en 180graders krok. om detta är nån sorts avluftning eller extra översvämmningsskydd vet jag inte. kanske rent av går att plocka bort det röret och enbart använda sig av det som går ner till källaren?
hursomhelst måste detta tätas i dagarna innan nästa regnväder kommer.
om ingen har något fiffigt sätt att lösa detta på kör jag på med min plan som består av en gummimatta med ett trångt hål till röret som skjuts under den ovanliggande tegelpannan, och kanske täta en skvätt mellan rör och gummimatta med silikon eller nåt..
detta är en ytterst temporär lösning då hela taket ska läggas om nästa sommar.
Liknande trådar
-
Brandskydd BBR 5:6 - sammanhängande trätrall
Byggmaterial & Byggteknik -
Hängande / Knäckta Fönster/ Dörr
Fönster & Dörrar -
Diffussionstätt underlagstak (frihängande) och plastning? Fundering!
Tak & Vind -
Hur fästa hängande skåp i betongvägg så att det blir rakt
Kök -
Takläckage på falsat plåttak från 2019
Tak & Vind