Rohleder H turbo, 30-40 kW, fläkt. Vad är detta för sorts panna? Fläkt! Sugande eller tryckande. vem säljer den i Sverige. Någon som har erfarenhet av den?

På vilka pannor kan man sota tuberna genom dra i en spak några gånger?

Kan du länka till pannan?

Andra vedpannor med Spaksotning är bla de österrikiska, Effecta, CTC V40 . Jag har själv en ETA sh 40 med Spaksotning. Helt suveränt och det höjer nog årsverkningsgraden betydligt. Lätt att man drar på att sota tuberna om man måste skruva och jävlas.

Har en Baxi sotar aldrig tuberna det skötte sotaren 2 gånger per år. Märkte inte att rökgaserna sjunk märkbart efter sotning men det kanske var så lite ?

Sotaren kanske aldrig gjorde det, han bara sade det? Därför inget hände med rökgaserna? Sitter din rökgastempgivare efter dragbegränsaren..?

Kollade så sotaren gjorde det en gång fuskade han och fick inget betalt för sotningen. Tempmätaren sitter på skorsten efter pannan har ingen dragbegränsare.

Kan du länka till pannan? Hittade den på blocket. Har Googlat - det verkar som att dom blivit uppköpta av Künzel.
Jag har idag en Albin Mini VBG20. En dålig konstruktion, med vattenrör som rostern ligger på (kyler gaserna) och rökgaserna går inte genom tuber utan mellan stora plåtytor som gör den mkt svårsotad. Råd o Rön hade en gång en artikel om hur man kunde förbättra dessa vedpannor. Jag har gjort dessa förbättringar (isolerat vattenrören) plus att jag lagt in eldfast tegel och en flammlåda i askutrymmet. Dessa åtgärder har gjort pannan svåreldad och den har fått för dåligt drag som medför en hel del rök vid uppstart. Verkningsgraden (=vedförbrukningen) är jag mycket nöjd med.

Eftersom kunniga vedeldare är inne på denna tråden önskar jag tipps om följande:
Pga en besvärlig granne i området har kommunen börjat jaga oss vedeldare, så jag har börjat fundera på en bättre panna. Jag är i 70 års åldern och kommer att elda med ved (pellets?) max 10 år till. Jag kommer inte att investera i en ny panna eftersom den yngre generationen som flyttar in i området inte vill/hinner elda i en panna. Jag är alltså ute efter en panna som skall hålla 10-15 år. Jag kan få en Solo Plus 30kW gratis, men är skeptisk till tryckande fläkt. Kan man på ett bra sätt bygga om den till sugande? Alltså montera en rökgasfläkt. Ett annat alternativ är en sugande Baxi. Nån annan panna ni kan rekommendera? finns ju ständigt ett 50-tal 10-20 år gamla pannor på Blocket.
Jag har tekniktank med vvb och 800 liters lagringstank.

Har eldat med ved i 35 år nu och har lite funderingar. Jag anser att vedpannan skall ha så lite vatten o keramik i sig som möjligt. Alltså så lite att värma upp som möjligt vid start och lite förluster efter eldningen. Det påstås ofta att laddomaten återför värmen till tank, men jag tror ändå att förlusterna är stora. Laddomaten är ju ingen värmepump.

Vad är sämre med tryckande fläkt ? Solo Plus har ganska mycket vatten i pannan.

Tillverkarna har gått över till sugande och det finns väl någon anledning till det? Finns väl problem med rök när man öppnar luckan för nytt inlägg - enligt en del foruminlägg. Vill dock minnas att verkningsgraden kan bli bättre med tryckande fläkt.

Solo plus har direkt spjäll vilket många pannor med sugande fläkt saknar tror inte du får problem med inrykning med en Solo Plus om skorsten har ok drag. Vet att tex budget pannor som Focus och Atmos med sugande fläkt ryker in om man inte låter det brinna ur mellan inläggen. Verkningsgraden är nog bättre på de flesta moderna pannor i dag än på en Solo Plus. Står pannan i ett utrymme som inte ska värmas blir det ju förluster när pannvattnet kallnar men har man pannan i ett uppvärmt utrymme så är det inte förluster den del av året man värmer huset.

Kolla blocket och försök hitta en billig Solo Inova. Det är efterföljaren till Solo Plus. Båda är bra vedpannor men Inovan har sugande fläkt och det ställer mindre krav på skorstenen och den brinner jämnare. Inovan tillsätter även primärluften längre ner i vedmagasinet vilket minskar risken för övertändning och att pannan är okänsligare vid varierande vedkvalitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.