Hallå där!

Snart är det dags för vårt nya badrum att ta form, allt är bokat och offererat, allt utom rörmokaren(!) Har liksom förträngt honom..

Det han ska göra är att: koppla av och på blandaren till duschen, tvättmaskin och en vask. han ska även gjuta ny brunn...det är iallafall vad jag har (lite) koll på...

Nån som vet på ett ungefär vad det kostar? Vet att det är supersvårt- han är en seg jäkel som bara mumlar till svar- dock rekommenderad av flera;-) Ska såklart be om pris från honom innan han börjar men nu sitter jag o räknar lite och vill bara höra om nån har nån som helst aning, mellan tummen o pekfingret?

Tacksam för snabba svar!

T
Rörmokare är inte glada för att gjuta nya brunnar.........

hahaha...nähä...
han sa dock att just det inte är nån stor grej eller kostnad..vad nu det innebär...hahaha...

Jag har renoverat tre badrum i mina dar, två nyligen. Hade två olika VVS-firmor då jag tyckte den första var för dyr. Rörmokaren drog rör och installerade mina blandare, inget specialjobb. Det ena badrummet kostade 14000kr och det andra 10000kr inkl moms.

VVS-firmor kan ta betalt.

Oh my god! Det var inte dåligt...bäst att kolla mer exakt med honom då...hua!
Men iof, nu gäller ju även rotavdraget- antar att det inte var borträknat i ditt pris? (hoppas jag;-) det hjälper ju lite iallafall...
Usch, nu blir jag lite nervös...

Lite svårt att förstå hur omfattande rörmokarens jobb är. Finns allt material? Ska det dras nya rör eller ska man bara byta ut blandare och kopplingar?

Tumme-pekfingerberäkning (med betoning på tumme-pekfinger)

1. Kolla upp vad du behöver för material.
  2. Skriv ner vad det kostar på Rinkaby Rör.
  3. Multiplicera med π, eller med 4 om du vill ha marginal.
  4. Fundera sedan på hur lång tid det kan ta att göra jobbet, lägg på några timmar för handen på hjärtat - det var en glädjekalkyl du just nu gjorde.
  5. Ta antalet timmar och multiplicera med minst 400 + moms.
  6. Lägg på någon tusing för framkörning, servicebil och administrativa kostnader.
  7. Sätt dig på en stol.
  8. Summera
.

Ovanstående är skrivet med en gnutta humor men borde ändå ge en indikation på var du hamnar. ;)

Punkten 3 är en glädjekalkyl, du bör multiplicer med 5 eller 6 om du skall ha lite marginal, sedan addera ca 1000kr för allt du inte inser att du behöver. En enda rörklammer kan kosta 100kr från rörmockaren. EN rostfri VVS skruv (för att skruva fast en duschblandare ex.) har jag hört att man kan få betala 50kr för.

En stor sak här är omfattningen. Du skriver att han skall koppla bort och på diverse blandare. Har du koll på att kopplingarna inte fösvinner in i väggen om du ex. skall kakla? Då kan det behövas omfattande ny rördragning.

Lägg till 6 * 100 kr för pluggar på rören som sitter i några dagar som han tar bort sedan.

T
Det verkar som att vi är överens om att rörmokare är satans avkomma : )

Det var väl at ta i lite ändå?

tank77 skrev:
Det verkar som att vi är överens om att rörmokare är satans avkomma : )
Skönt att höra att plattsättarn inte är värst :D

Hehe, byt ut Rinkaby Rör mot valfri butik med vettigt utbud och min superformel kan appliceras på samtliga hantverkarskrå.:D

Det håller jag inte riktigt med om. Om du låter en snickare handla virke åt dig så blir det typiskt inte dyrare än om du handlar själv, enl. min erfrenhet. Snickaren får en rabatt i butiken som han redovisar, lägger sedan på ett lämpligt pålägg för sin hantering. Min erfarenhet är att det inte blir dyrare i slutändan än om jag handlade själv.

Hahahhaa! Ojojoj vilka formler ni kommer med:)

jag har pratat med vår goa plattsättaer som just nu är på annat jobb med röris, han ska helt enkelt fråga honom vad som gäller.. Han tippade själv på max 8 timmars jobb. han ska alltså fixa brunnen, sätta fast nya blandaren till duschen.
Sen har vi en vask utanför- dock ska det inte kaklas där utan bara läggas nytt klinker så frågan är om han ska göra nåt där eller inte, samma gäller tvätt maskin etc...
Nya rör ska inte behövas då den delen av huset är så pass nytt...

Tack för era svar- återkommer med info om det var glädjekalkyler eller ej;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.