L Le'Oracle skrev:
Utan att veta exakt, så.

Classe är väl som Polarpumpen. De säljer grejer o lejer sedan in mig att montera. Jag går knappt runt på det jag gör av Polarpumpen , men dem blir miljonärer. Det gillar ju ni bättre dock eftersom det är nån IT klippare som är Polarpumpen.

Men det ligger helt i linje med ert tänk, det förstår jag. Sverige vill helst inte ha hantverkare utan endast stora firmor som Bravida som sedan har polacker till allt. Jag har tex inte sett en svenska snickare på ett bygga i sthlm sedan 2002 och jag har varit på många. Skatteverket tig tex in en rivfirma där ingen av de 30 man som jobbade hade uppehållstillstånd. Detta åt Skatteverket vid Bällsta ån .
Allt är inte svart eller vitt. Det är väll ingen i tråden som har pratat om att byta ut svenska hantverkare mot folk från andra länder. De flesta har till och med tydligt svarat att det inte handlar om kostnaden på jobben utan att det helt enkelt handlar om att vi vill ha en tydlig offert där kostnaden redovisas och inte smygs undan i materialkostnader.
 
L Le'Oracle skrev:
Utan att veta exakt, så.

Classe är väl som Polarpumpen. De säljer grejer o lejer sedan in mig att montera. Jag går knappt runt på det jag gör av Polarpumpen , men dem blir miljonärer. Det gillar ju ni bättre dock eftersom det är nån IT klippare som är Polarpumpen.

Men det ligger helt i linje med ert tänk, det förstår jag. Sverige vill helst inte ha hantverkare utan endast stora firmor som Bravida som sedan har polacker till allt. Jag har tex inte sett en svenska snickare på ett bygga i sthlm sedan 2002 och jag har varit på många. Skatteverket tig tex in en rivfirma där ingen av de 30 man som jobbade hade uppehållstillstånd. Detta åt Skatteverket vid Bällsta ån .
Ärligt talat börjar jag tycka lite synd om dig Le'Oracle. Du är så fast i ditt sätt att tänka att ingenting får dig att stanna upp och se vad som riskerar att hända. Skygglapparna hindrar dig också från att se vad det är vi försöker förmedla till dig: att vi privatkunder inte litar på hela den yrkesgrupp du representerar, och att detta beror på hur denna grupp beter sig mot oss.

Ingen, absolut ingen, har i denna tråd uttryck det du skriver i ditt sista stycke. Det är sorgligt att du kommer till den slutsatsen...men det finns nog inget vi kan göra för att ändra det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 5 till
  • Laddar…
L
Ni kommer få se. Det är ju på väg åt detta hållet sedan länge. Snickare är obefintliga på stora byggen, på Dahl i Bromma är man nästan ensam svensk på morgnarna. Varför är det så tror ni ?
Sedan så undrar ni varför rörmokare kopplar FJV rakt in i raddarna som jag fick åtgärda i Botkyrka.

Sanningen är jag vet inget om er IT värld och jag skulle aldrig låtsas att jag kunde det. Men VVS är ni alla experter i för ni har ett hus.

Du behöver inte tycka synd om mig. Jag klarar mig hyffsat , men tack för omtanken :D
 
L Le'Oracle skrev:
Sverige vill helst inte ha hantverkare utan endast stora firmor som Bravida som sedan har polacker till allt.
Berätta gärna vart vi på Bravida har polacker till allt.
Har jobbat inom koncernen i snart 13 år och har inte till dags datum sett en polack vare sig med Bravida på bröstet eller inhyrd.

Det sker helt enkelt inte. Av den anledning att Öststatarna är inte i närheten av lika vassa som våra egna gubbar, de innehar varken yrkesexamen, heta arbeten eller säker vatten.

Har faktiskt aldrig ens hört talas om att det faktiskt finns de som anlitar öststatsrörmokare...Kan man vara så trög?

Däremot har byggarna, NCC, Skanska osv massvis med inhyrt pack.
 
Utländska hantverkare som dumpar löner är ett stort problem i många branscher, men det är inte vad vi diskuterar i den här tråden. Jag har absolut ingenting emot utländska hantverkare om de gör ett bra jobb och talar ett språk jag förstår så att kommunikationen fungerar. De ska givetvis ha bra lön, och då menar jag inte i jämförelse med sitt hemland.

Jag är övertygad om att Clas Fixare och liknade tjänster från andra stora aktörer är attraktiva för privatkunder för att det känns tryggt. Prislistan är tydlig, det är helt OK att kunden själv köper grejerna som behövs och det finns ett stort (välrenommerat) företag som står för garantier och som ansvarar för de som utför jobbet. Det finns exempel på när detta gått väldigt illa (det var väl Byggmax som klantade till sig rejält), men vi är bara i begynnelsen på detta så det kommer vara en del barnsjukdomar. Det kommer också vara en del aktörer som försöker men som kraschar, men tills slut träffar någon/några rätt, och då blir det tufft att benhårt hålla kvar vid en affärsmodell som fungerat väl för hantverkarna i 100 år men som kunderna varit kritiska till sen de fick inblick i hur den är uppbyggd.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
sunnis
L Le'Oracle skrev:
Utan att veta exakt, så.

Classe är väl som Polarpumpen. De säljer grejer o lejer sedan in mig att montera. Jag går knappt runt på det jag gör av Polarpumpen , men dem blir miljonärer. Det gillar ju ni bättre dock eftersom det är nån IT klippare som är Polarpumpen.

Men det ligger helt i linje med ert tänk, det förstår jag. Sverige vill helst inte ha hantverkare utan endast stora firmor som Bravida som sedan har polacker till allt. Jag har tex inte sett en svenska snickare på ett bygga i sthlm sedan 2002 och jag har varit på många. Skatteverket tig tex in en rivfirma där ingen av de 30 man som jobbade hade uppehållstillstånd. Detta åt Skatteverket vid Bällsta ån .
Väljer du att missförstå med flit? Du är ju rätt provocerande. Trådens konsensus är ju att DITT timarvode är alldeles för lågt. Ni går ju inte runt med er timpeng, som tråden började så behöver VVS snubben 200kr mer i timmen för att det inte går ihop sig PGA det inte finns material att salta på fakturan. Det är garanterat sant bara att man inte kan komma med sånt i efterhand, man måste kunna vara tydlig innan jobb.

Hade ni haft en vettig timpeng istället så skulle era arbeten som underleverantör till polarpumpen varit betydligt vettigare. Precis som du skriver så går ni back och ägarna till polarpumpen skrattar sig lyckliga för de har billig arbetskraft via dig som de i sin tur kan lägga bra marginaler på... håller ni på o pressar er timpeng i branschen så får ni skylla er själva. Alla förstår ju att löner blir högre, mjölken blir dyrare i affären såklart ska timarvodet stiga men det har ju stått still i typ 15år! Detta justeras med saltade fakturor istället som blivit någon form av norm. Klart att kunderna blir förbannade, det är inte affärsmässigt nån stans.

Jag betalar gärna för vad produkterna kostar med ett vettigt prispåslag, hantverkaravtal är ofta runt 10%, vilket är jävligt bra på årsbasis, vettig bruttovinst på företaget är mellan 5-10%, håller man all försäljning på den nivån så hamnar man där . Men det kräver ju en rejäl timpenning som täcker in alla löpand arbetskostnader och företagets vinstmarginal (arbetstiden dessutom är avdragsgill med ROT, klart att kunderna vill ha högre timpenning...)
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
L
S Saipala skrev:
Berätta gärna vart vi på Bravida har polacker till allt.
Har jobbat inom koncernen i snart 13 år och har inte till dags datum sett en polack vare sig med Bravida på bröstet eller inhyrd.

Det sker helt enkelt inte. Av den anledning att Öststatarna är inte i närheten av lika vassa som våra egna gubbar, de innehar varken yrkesexamen, heta arbeten eller säker vatten.

Har faktiskt aldrig ens hört talas om att det faktiskt finns de som anlitar öststatsrörmokare...Kan man vara så trög?

Däremot har byggarna, NCC, Skanska osv massvis med inhyrt pack.
Jag tog Bravida som exempel, och jag sa inte nu,,jag säger att det kommer bli så. Men jag har sett Bravida utbilda ryssar som skulle svetsa åt dem i heta arbeten med egna ögon jag har också jobbat på Bravida
 
L
Fast denna tråd är en fake tråd. För vart är TS egentligen?
 
L
Saipala. Gå ned till Dahl Bromma o ta en kaffe imorgon bitti det kommer vara 75% utländska montörer
 
Efter över 400 inlägg är sällan TS första fråga det huvudsakliga som diskuteras i trådar. Det betyder inte att de är "fake", snarare tvärt om...de har fått ett större perspektiv. Återigen, lyft blicken lite.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Om det är så dåligt betalt att jobben går minus som UE åt Polarpumpen är det väl enkelt att tacka nej till dom?

Jag jobbar i alla fall inte 8timmar för att få betalt för 5.......
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
L
Jag skulle aldrig jobba åt Polarpumpen. Som Bobby Bouchers mamma sa - its the devil .
 
L
P Paxman skrev:
Efter över 400 inlägg är sällan TS första fråga det huvudsakliga som diskuteras i trådar. Det betyder inte att de är "fake", snarare tvärt om...de har fått ett större perspektiv. Återigen, lyft blicken lite.
Denna tråd startades helt klart av några av er rörishatare så ni kunde gnälla av er lite.
 
T Taxture skrev:
Om det är så dåligt betalt att jobben går minus som UE åt Polarpumpen är det väl enkelt att tacka nej till dom?

Jag jobbar i alla fall inte 8timmar för att få betalt för 5.......
Och det är precis det som jag försökt förmedla. Privatkunder kommer vända sig allt mer till de stora aktörerna för tryggheten och smidigheten. Hantverkare som vägrar anpassa sig till den nya marknaden, och som inte har råd att jobba åt de stora, förlorar kundunderlaget och får lägga ned verksamheten.

Detta kan dock motverkas genom att de traditionella hantverkarna förändrar sin affärsmodell och attityd till privatkunderna...men det kämpar de emot med näbbar och klor, för de "vet bäst".
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Denna tråd startades helt klart av några av er rörishatare så ni kunde gnälla av er lite.
Absolut...allt är en stor konspiration emot rörmokare. (y):crysmile: (OBS! Kanske bäst att skriva att det där var 100% ironi.)
 
  • Gilla
  • Haha
Tomasoanna och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.