L Le'Oracle skrev:
Det är ju det som kommer att hända. Tror du alla vill slita så mkt de orkar för samma timpeng ? Finns ingen morot, då kommer ingen vilja jobbare snabbare. Enkelt.
Ju snabbare och effektivare man jobbar desto fler kunder hinner man med på en given period. Gör man då ett bra jobb med hederlig prissättning kommer alla dessa kunder vara väldigt nöjda vilket leder till att de anlitar igen samt sprider ryktet i bekantskapskretsen.

Jag har ett mycket bra exempel i vår arborist. När vi köpte huset pratade vi med en granne om att ta ned lite träd. Grannen rekommenderade killen som de anlitat några år tidigare, som de i sin tur blivit rekommenderade av en annan granne. Denna arborist har nu varit hos oss tre gånger under sex års tid, och han har på vår rekommendation även varit hos ytterligare tre grannar. Jag skulle gissa att han nu gjort jobb hos närmare tio fastigheter i kvarteret.

Varför?

Jo, för att han kommer och kikar på jobbet, ger ett pris där ALLT ingår (inga konstiga kostnader som servicebil, påslag på sågkedjor eller bensin, ingen framkörning, inga milersättningar eller krav på att kunden ska betala ifall han måste åka och köpa mer soppa), han är mycket smidig med när han kan komma och har han medhjälpare med sig så lägger han inte på något extra för det i efterhand. Effektiv är han också, aldrig skulle jag kunnat tro att det går att få ned en jättetall och kapa upp den i lämpliga bitar för kaminen så snabbt!

Kort sagt; han kör med total transparens i prissättningen och ingen känner sig någonsin lurad.

Trots allt detta är han inte speciellt dyr, kostnaden motiverar aldrig att kämpa med att ta ned träd själv.

Det är det här som är hela diskussionens kärna: nöjda kunder leder till mycket jobb. Därför måste varje företagares högsta målsättning alltid vara kundnöjdhet, oberoende vad det innebär för uppoffringar. Kan man inte uppnå detta så klarar man sig aldrig ifall konkurrensen hårdnar.
 
  • Gilla
Hammarfall och 5 till
  • Laddar…
sunnis
L Le'Oracle skrev:
Jag har bara en sak jag inte gillar. Offerttjänster. Folk tror allt är gratis och det slutar med att jag får betala 200 plus moms för att ringa upp nån och säga att Toshiba är bättre än Jula.
Avskyr också upphandla "offerttjänster" från hantverkare men senaste löpande jag tog nu var värme på min övervåning, tyvärr blev materialet saltat med nästan 100% påslag på fakturan och det är uppbenbart att timarvodet är för lågt. Det var sista gången jag tar löpande, bättre att tjata om fast-pris och slösa telefontid med att diskutera fast-priser.

Går liksom inte göra smidiga uppskattningar om er expertis och jobba med estimat på löpande när slutnotan blir en "joker" med vilket materialpåslag det blir...

Jag själv är IT snubbe, tar ca 1200kr/h och våra materialpåslag är som mest runt 10%. Oftast 2-5%. Säger jag till kunden att det tar 4h så är det väldigt tydligt vad fakturan landar på. Materialet kostar vad det kostar helt enkelt, varken mer eller mindre. En laptop för 12k kostar allt mellan 11500kr och 12500kr, inte 19500kr som den hade kostat om jag fakturera 495kr/h i mitt fiktiva exempel. Kanske inte så kul att betala överpriser med motiveringen "min timpeng var ju billigt"
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
L
sunnis sunnis skrev:
Avskyr också upphandla "offerttjänster" från hantverkare men senaste löpande jag tog nu var värme på min övervåning, tyvärr blev materialet saltat med nästan 100% påslag på fakturan och det är uppbenbart att timarvodet är för lågt. Det var sista gången jag tar löpande, bättre att tjata om fast-pris och slösa telefontid med att diskutera fast-priser.

Går liksom inte göra smidiga uppskattningar om er expertis och jobba med estimat på löpande när slutnotan blir en "joker" med vilket materialpåslag det blir...

Jag själv är IT snubbe, tar ca 1200kr/h och våra materialpåslag är som mest runt 10%. Oftast 2-5%. Säger jag till kunden att det tar 4h så är det väldigt tydligt vad fakturan landar på. Materialet kostar vad det kostar helt enkelt, varken mer eller mindre. En laptop för 12k kostar allt mellan 11500kr och 12500kr, inte 19500kr som den hade kostat om jag fakturera 495kr/h i mitt fiktiva exempel. Kanske inte så kul att betala överpriser med motiveringen "min timpeng var ju billigt"
Med offertjänster menar jag bergvärmeinfo,värmepump.se osv.
Det framstår som allt är gratis där men vi företag får ju köpa kundens uppgifter och sedan ringa. Ibland vill kunder inte alls handla ngt utan de vill bara ha upplysningar och det är det ju inte så kul att betala 150 plus moms för att få ringa och lämna
 
richardtenggren
L Le'Oracle skrev:
Med offertjänster menar jag bergvärmeinfo,värmepump.se osv.
Det framstår som allt är gratis där men vi företag får ju köpa kundens uppgifter och sedan ringa. Ibland vill kunder inte alls handla ngt utan de vill bara ha upplysningar och det är det ju inte så kul att betala 150 plus moms för att få ringa och lämna
Lite som när man anlitar en hantverkare till överenskommen timdebitering och rabatt på material? Sedan har denne saltat materialet en hel del för att ta igen den låga timdebiteringen denne stoltserat med? Jag skulle bli sur jag med!
 
  • Gilla
  • Haha
Tomasoanna och 5 till
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Med offertjänster menar jag bergvärmeinfo,värmepump.se osv.
Det framstår som allt är gratis där men vi företag får ju köpa kundens uppgifter och sedan ringa. Ibland vill kunder inte alls handla ngt utan de vill bara ha upplysningar och det är det ju inte så kul att betala 150 plus moms för att få ringa och lämna
Det ingår ju i branschens natur. Hur ska kunder annars kunna jämföra olika firmor med varandra?

Om man bara tänker på varje enskild krona in och ut så förstår jag att det känns surt att lämna offert och sedan inte få jobbet. Men om man likställer offereringsprocessen med att köpa reklamplats någonstans så inser man att det ingår i firmans totala ekonomi och att den typen av kostnader ska täckas upp av de kunduppdrag reklamplatsen faktiskt genererar.

Ibland undrar man hur mycket företagsekonomi som lärs ut på hantverkarutbildningarna.
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
När jag gick på rörmokarskolan läste vi ingen företagsekonomi alls. Det var gänga och kröka för hela slanten.
 
  • Gilla
  • Haha
Mattias00 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När jag gick på rörmokarskolan läste vi ingen företagsekonomi alls. Det var gänga och kröka för hela slanten.
Det förklarar en hel del som skrivits av hantverkare i den här tråden, och kanske i många andra trådar här på BH.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
L
P Paxman skrev:
Det ingår ju i branschens natur. Hur ska kunder annars kunna jämföra olika firmor med varandra?

Om man bara tänker på varje enskild krona in och ut så förstår jag att det känns surt att lämna offert och sedan inte få jobbet. Men om man likställer offereringsprocessen med att köpa reklamplats någonstans så inser man att det ingår i firmans totala ekonomi och att den typen av kostnader ska täckas upp av de kunduppdrag reklamplatsen faktiskt genererar.

Ibland undrar man hur mycket företagsekonomi som lärs ut på hantverkarutbildningarna.

Exakt. Du får en offert och kan sedan jämföra.
Men ofta så får man inte ens lämna offert, för de som lade in intresse anmälan ville inte ha ngn offert utan undrade tex bara, - vad är bäst, berg eller jordvärme ?

En trädklippare måste inte ha Säkervatten eller kylcert
 
L Le'Oracle skrev:
Exakt. Du får en offert och kan sedan jämföra.
Men ofta så får man inte ens lämna offert, för de som lade in intresse anmälan ville inte ha ngn offert utan undrade tex bara, - vad är bäst, berg eller jordvärme ?
Gungor och karuseller är ett uttrycks som passar in här.

L Le'Oracle skrev:
En trädklippare måste inte ha Säkervatten eller kylcert
Då kanske trädklipparen har ett lägre timpris än den som har Säkervatten och kylcert.
 
Och en röris behöver inte ha Ykb, krankort, säkra lyft.........
Eller förarbevis för maskin.....
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Exakt. Du får en offert och kan sedan jämföra.
Men ofta så får man inte ens lämna offert, för de som lade in intresse anmälan ville inte ha ngn offert utan undrade tex bara, - vad är bäst, berg eller jordvärme ?
Även detta är reklam. Är det så svårt att förstå?

L Le'Oracle skrev:
En trädklippare måste inte ha Säkervatten eller kylcert
Cherry picking. Om du släpper din unika yrkessituation och följer med i det stora resonemanget i den här diskussionen så blir det kanske lite lättare att förstå den andra sidan.
 
  • Gilla
henryry och 2 till
  • Laddar…
Om man inte gillar ge fastpris offerter kan ju alternativet vara löpande men vara transparent med alla kostnader.

Kör man löpande tycker jag att en resa per arbetade 8 h är rimligt, om hantverkaren måste komma flera gånger på ett jobb som kan klaras av utan att avbrytas. Avbryts jobbet tidigare pga hantverkaren ska åka till andra kunder är det inte rimligt att drabba den kunden. Om arbetet avbryts pga kundens jobb (tex att någon annan måste göra ngt imellan) så är det självklart kunden får stå för det... Jag vill inte betala dålig planering eller task switching mellan olika kunder...
 
  • Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag vill inte betala dålig planering eller task switching mellan olika kunder...
Det här är en annan viktig punkt som ofta kommer upp. Som kompetent yrkesman förväntas man kunna förutse vad för materiel som kan tänkas behövas för ett jobb redan i offereringsprocessen. Många kunder vittnar om hantverkare som måste åka till grossisten (på kundens bekostnad) för att hämta basic prylar som borde ha förutsetts när jobbet planerades.

Dessutom finns det mycket grejer som borde täckas av den post som ligger som "servicebil". Inom varje yrke finns en mängd saker som används regelbundet som hantverkaren bör ha i lager. Det kan vara allt från lin och pasta till kabelklämmor eller nya blad till brytbladskniven. Det finns privatkunder som redovisat fakturor där denna typ av saker lagts på fakturan, ofta en hel tub pasta, ett helt paket kabelklämmor etc för riktiga småjobb. Detta med dessa sjuka materialpåslag. Det är väl klart att man blir förbannad om man får betala överpris på ett helt paket med brytblad när hantverkaren bara använt ett av dem för det jobb man beställt, och behåller övriga nio.

Det ända rätta är hantverkare som "bjuder" på dessa saker. De som förstått att det är bättre att höja timersättningen med någon krona för att täcka in dem, och alltid se till att det finns tillräckligt av dem i bilen när denne kommer ut till jobbet och aldrig debiterar en kund för resan till grossisten om något av det skulle råka ta slut.

För att visa att jag absolut inte är kritisk till alla hantverkare vill jag gärna berätta att jag haft de som på eget bevåg lämnat lite prylar i ovan nämnda kategori till mig när jobbet slutförts, med lite hjälpsamma råd om hur jag ska använda dem på egen hand. Helt utan någon kostnadspost på fakturan. Dessa hantverkare har fattat hur kundvård fungerar och får gärna komma tillbaka när jag behöver hjälp nästa gång! :)(y)
 
  • Gilla
  • Älska
henryry och 4 till
  • Laddar…
Som av en händelse fick jag nyss mail från Clas Ohlson:

Skärmdump från Clas Ohlsons webbsida som marknadsför tjänsten Clas Fixare med en lista på vad de kan utföra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag rödmarkerat visar med all önskvärd tydlighet det vi pratat om tidigare i tråden, att det finns en marknad för "stora drakar" att ge sig in i hantverkarsegmentet. Enda anledningen som jag kan se till det är att vanligt folk litar mer på (i det här fallet) Clas Ohlson än konventionella hantverkarfirmor. .

Det skulle vara intressant att få "vvs facits" och "Le´Oracles" syn på detta. Varför tror ni att Clas fixare har fått så mycket uppdrag att de måste skriva som de gör i bifogad skärmdump? Notera raden längst ned på bilden innan ni börjar skriva om "inga riktiga hantverkare" etc.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
L
Utan att veta exakt, så.

Classe är väl som Polarpumpen. De säljer grejer o lejer sedan in mig att montera. Jag går knappt runt på det jag gör av Polarpumpen , men dem blir miljonärer. Det gillar ju ni bättre dock eftersom det är nån IT klippare som är Polarpumpen.

Men det ligger helt i linje med ert tänk, det förstår jag. Sverige vill helst inte ha hantverkare utan endast stora firmor som Bravida som sedan har polacker till allt. Jag har tex inte sett en svenska snickare på ett bygga i sthlm sedan 2002 och jag har varit på många. Skatteverket tig tex in en rivfirma där ingen av de 30 man som jobbade hade uppehållstillstånd. Detta åt Skatteverket vid Bällsta ån .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.