Hej
Är det någon som vet vad är det för koppling mellan rören och vad jag kan förvänta mig om jag ska försöka öppna kopplingen för att byta de gamla 16 mm rören. De sitter i en gästtoalett som ska renoveras.
Tack på förhand

• Gamla 17 mm rör med kopplingar monterade längs en vägg, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rickard.
Bilden är inte direkt knivskarp men jag tycker det ser ut som unionkopplingar.

Det jag kan säga med säkerhet är att du kan förvänta dig vatten om du kopplar ur dom, hur mycket beror på.

• Gilla
fanmat
  • Laddar…
Troligtvis sekurex och inget i dag som passar, det finns klämringskopplingar för att gå från 16 till 15. Blir till att få bort färgen, skrapa ( inga våldsamheter och inga spånor ) lite lätt och putsa av med mycket finn smärgelduk som drages runt och inte i rörets riktning. Enklaste sättet att låta en bit 16 rör sitta kvar.

• Gilla
fanmat
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:

Det jag kan säga med säkerhet är att du kan förvänta dig vatten om du kopplar ur dom, hur mycket beror på.
Tack 😂visst vatten att förvänta om kranen är öppen😂 ser ut som unionkoppling när jag googlade bildarna.

J jonaserik skrev:
Troligtvis sekurex och inget i dag som passar, det finns klämringskopplingar för att gå från 16 till 15. Blir till att få bort färgen, skrapa ( inga våldsamheter och inga spånor ) lite lätt och putsa av med mycket finn smärgelduk som drages runt och inte i rörets riktning. Enklaste sättet att låta en bit 16 rör sitta kvar.Det eller
Rickard. Rickard. skrev:

Tack för svaret. Ja, det eller unionkoppling. Jag lutar också mig mot din lösning att kapa röret en liten bit från kopplingen och koppla på en 16x15 klämkoppling

Union för påstick är nog väldigt sänsynt i rörvärden förr utan det var sekurex då och 16 rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.