Jag är hyffsat förvirrad, när det gäller eklk och Jordbiledaren. jag har läst alla trådar i ämnet och det verkar som om det inte finns någon regel som gäller, bara riktlinjer. vissa säger att man skall koppla ihop den med Jorden på vissa ställen och några säger koppla jämt ihop den med jorden och vissa tycker helt annorlunda...
så jag undrar helt enkelt om det inte finns någon regel? är det någon som vet?? och sedan om man kopplar in den med Jorden överallt, kan det bli fel? det borde ju vara bättre att koppla den än att låta bli eller???
vore tacksam om någon vet... tack så länge...

Såvitt jag kan förstå är kravet endast att biledaren skall anslutas till jordskenan.

Själv kopplar jag dock ihop biledare och PE i båda ändar. Detta för att få en säkrare jordanslutning.

(När det gäller signalkablar ska man dock ofta inte ansluta skärmen i båda ändar, det kan ställa till med störningsproblem. Men det är en annan historia.)

Koppla in den överallt.

Regeln är att den skall vara inkopplad. Den skyddar med ganska stor säkerhet om kabeln skadas mekaniskt. Tanken är att då skall det bli kortslutning mellan fasledare och biledaren, säkringen går. Man kan då tänka sig lite osannolika fall där man lyckas klippa av hela kabeln, nästan på ett så olyckligt sätt att verktyget fortfarande är i kontakt med en ledande fasledare, men strumpan med biledare från ena hållet inte är i kontakt med verktyget. Därav att den skall kopplas i båda ändar, plus att det ger marginal mot felinkopplingar, mindre chans att misslyckas på 2 ställen på samma kabel.

Nackdelen med inkoppling i båda ändar är att man får en jordslinga, en sådan kan ta upp störningar. I princip så bildas en envarvig spole av den normala jordledaren och biledaren när de är ihopkopplade i båda ändar. Det magnetfält från diverse störkällor som passerar "ytan" av detta enda varv, inducerar då en ström som kommer att gå runt i spolen.

Har man då känslig elektronik jordad i jordledaren så kan den störas. I sådana lägen kan man av funktionsskäl bryta loopen, och bara koppla in i ena änden.

Redigerat:
Kopplar in den på så många platser där det går. I vissa fall kan det vara lite j-vligt så då har det väl hänt att man bara kopplat den i ena änden, men så länge som det rör sig om sträckor över någon meter ser jag till att på något sätt få in den i båda ändar. Den är där för att skydda, så det är dumt att inte ansluta den.

En följdfråga till detta, att isolera den med grön-gul isoleringstejp, är det rätt eller fel? Det är ju bara ett komplement till skyddsjorden, inte någon ersättning, även om den (förhoppningsvis) har samma potential.

För övrigt, för att klargöra för er som läser handlar detta altså endast om eklk, olika regler gäller för olika kablar (såsom ekkj)

Det där med tejpen var en intressant reflektion. Jag har förutsatt att det skall vara gröngul tejp (farligt med antaganden).

Skall göra ett litet hempul med EKLK nästa vecka, så det vore bra om någon kan svara på om tejpen är OK.

Annars förstår jag inte riktigt varför man säljer den tejpen. För den riktiga jordledaren skall ju alltid vara gulgrön från början, man får inte märka om en annan tråd med tejp.

Eftersom biledaren inte är en PE-ledare skulle jag inte tro att man får märka den med gröngult. Om jordpotential var ett kriterium så skulle man i så fall få märka nollan på samma sätt.

Det är väl inget fel på svart tejp?

E
den skall jordas å då märkas med gul/grön tejp
men det är likadant med EKRK
at manteln skal jordas är inget påhitt bara för att
de har sina orsaker då elsäök.ver. har översikt om elolyckor

tack allihopa för bra svar. då kopplar jag den överallt. och jag använder gul/grön tejp. det borde bli bra...

Någon som vet förresten var man hittar reglerna kring detta i de nya föreskrifterna? I gamla starkströmsföreskrifterna står det ju att man ska ha gulgrön märkning av biledaren, men det tycks inte sägas någonting om det i de nya.

Det är inte så rörigt egentligen, bara du inte blandar ihop biledaren med koncentrisk ledare, detta är 2 skilda saker. Biledaren är för att skydda kabeln bara. Den brukar kopplas antingen i en egen slinga som jordas i centralen samt sista dosan, eller att den kopplas med jord vid varje apparat. Vid undantagsfall kan det räcka att ansluta den i ena änden bara, men den ska normalt sett anslutas i bägge.

Skyddet för den kan vara tejp, gul/grön eller genomskinlig slang eller i undantagsfall inget alls.

Nja, enligt gamla föreskrifterna (elsäk-fs 1995:5 sid. 514) ska den märkas ut med gröngult. Det har nog ändrats genom tiderna, men i de från 2008 kan inte jag hitta igen att detta omnämns någonstans

Genomskinlig brukar man använda till skärmningen av signalkablar, som ju inte har till syfte att skyddsjorda höljet utan att skärma kabeln från elektromagnetiska störningar.

PEN-ledare ska vara gulgrön och ha blått i änden.

Redigerat:
hempularen skrev:
Det magnetfält från diverse störkällor som passerar "ytan" av detta enda varv, inducerar då en ström som kommer att gå runt i spolen.

Har man då känslig elektronik jordad i jordledaren så kan den störas. I sådana lägen kan man av funktionsskäl bryta loopen, och bara koppla in i ena änden.
Samma gäller vid elsanering.

Elsäkerhetsverkets tolkning:

Fråga : (00-45)
Vilka krav gäller för anslutning av biledare i en kabel till skyddsjord? Skall den anslutas till skyddsledare i varje kopplingspunkt eller räcker det med att ansluta biledarkretsen i en ände? Får biledaren användas för skyddsjordning av till exempel kopplingsdosor av metall?

Svar :
Biledaren i en kabel är avsedd och dimensionerad enbart för skyddsjordning av metallmanteln i sådana kablar där metallmanteln är en utsatt del (413.1.1.2). Biledaren får därför inte användas för skyddsjordning av andra utsatta delar som till exempel kopplingsdosor av metall eller anslutna apparater och bruksföremål.

Biledaren skall vara förbunden med skyddsledaren på ett sätt som säkerställer att manteln är effektivt skyddsjordad och att utlösningsvillkoret är uppfyllt vid en spänningssättning av manteln (413.1.1.1). Dessa villkor kan vid kortare gruppledningar normalt uppfyllas genom att biledarna ansluts till skyddsledarskenan i en central och sedan sammankopplas i de olika kopplingspunkterna.

För att skyddsjordningen av manteln alltid skall vara säkerställd bör biledaren företrädesvis vara ansluten till skyddsledaren i kretsens båda ändar det vill säga även i anslutna bruksföremål och liknande.

Om det är nödvändigt för att till exempel motverka risk för störningar kan dock biledarkretsen anslutas till skyddsledare i endast en punkt. Anslutningen bör då göras i kretsens matande ände.

Iskra skrev:
Nja, enligt gamla föreskrifterna (elsäk-fs 1995:5 sid. 514) ska den märkas ut med gröngult. Det har nog ändrats genom tiderna, men i de från 2008 kan inte jag hitta igen att detta omnämns någonstans

Genomskinlig brukar man använda till skärmningen av signalkablar, som ju inte har till syfte att skyddsjorda höljet utan att skärma kabeln från elektromagnetiska störningar.

PEN-ledare ska vara gulgrön och ha blått i änden.
Det är detta jag talade om i mitt tidigare inlägg, du blandar ihop biledare med koncentrisk ledare. Biledare får aldrig användas som PEN som jag nämde tidigare utan enbart skydd av kabel typ EKLK eller EKRK. Detta är viktigt att du inte lurar i folk detta! Angående Elsäkerhetsverkets av tolkning så skrev de så här på sin hemsida på frågorna om Blå Boken:

Fråga (00-124)
Skall biledare isoleras inom kopplingsdosor eller gruppcentraler?

Svar
Nej, det är inget krav, men biledare förutsätts vara isolerad inom kopplingsrum där det kan finnas risk för att de kan komma i kontakt med spänningsförande delar under drift, eller vid förekommande skötselåtgärder. Biledaren skall då vara grundisolerad eller motsvarande.

Hur fick du det jag sa till att jag skulle använda biledaren som PEN? Det menar jag absolut inte att man ska göra.

Men det som står i föreskrifterna är inte koncentrisk ledare utan bara "oisolerad skyddsledare". Här är definitionerna lite motsägelsefulla eftersom biledaren är en skyddsledare som ansluter kabelhöljet till jord, men samtidigt inte är en skyddsledare i den bemärkelse att man kan använda den som skyddsjord för andra saker.

Många äldre elektriker tolkar det faktum att den inte får användas till att skyddsjorda andra delar än kabelhöljet som att den inte är en skyddsledare och därför inte får ha gulgrön markering så reglerna kanske har varit sådana någon gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.