Regelverket gäller nyproduktion. Har du ett äldre våtrum med rör genom golv så behöver du inte flytta rör eller gjuta upp klackar. Så har jag fått lära mig, men jag kan ha fel.
 
Brukar inte de flesta BRF kräva att våtrumsarbete utförs av en brk/gvk ansluten firma, och att lägenhetsinnehavaren ska uppvisa ett våtrumsintyg efteråt?
 
sunqan skrev:
Brukar inte de flesta BRF kräva att våtrumsarbete utförs av en brk/gvk ansluten firma, och att lägenhetsinnehavaren ska uppvisa ett våtrumsintyg efteråt?
Spontant tror inte att en BRF får förbjuda folk att inte genomföra renoveringsarbete som inte behöver behörlighet.
 
tommib
Jodå, det kan de. Rören tillhör föreningen, inte den enskilda lägenhetsinnehavaren. Samma med elstigare. Så föreningen kan absolut förbjuda ingrepp i El/VVS/Bärande konstruktioner.

Det är lite skillnad på att bo i ett hus man äger och en bostadsrätt, där du äger en andel av föreningen...
 
tommib skrev:
Jodå, det kan de. Rören tillhör föreningen, inte den enskilda lägenhetsinnehavaren. Samma med elstigare. Så föreningen kan absolut förbjuda ingrepp i El/VVS/Bärande konstruktioner.

Det är lite skillnad på att bo i ett hus man äger och en bostadsrätt, där du äger en andel av föreningen...
Så kan det mycket väl vara. Det kan även vara så att föreningen skiter fullständigt i detta så bäst att höra med dom innan man utför arbetet själv och väljer att avvika från rekommendationerna.
 
Matstj skrev:
Det verkar bli krångligt. Visste inte att det var lägenhet.
En annan ide är att om du vill ha upphängd toa stol då kan du bygga in rören bles vid cistern med en lucka för inspektion. Det blir diskret på det visset. Klack kan du oxå bygga men det blir en avvikelse men det är många gör det. [bild]
Så trots att man gjuter en klack runt rören så blir det en avvikelse? jag trodde man gjorde klacken just för att det inte skulle blir en avvikelse?



nia79 skrev:
Regelverket gäller nyproduktion. Har du ett äldre våtrum med rör genom golv så behöver du inte flytta rör eller gjuta upp klackar. Så har jag fått lära mig, men jag kan ha fel.

Vad har du för källa på den informationen?



Som jag tolkat stadgarna i min BRF får jag utföra allt arbete förutsatt att det görs fackmannamässigt. Ska jag göra ingrepp på värme/vatten/ventilation behöver jag tillstånd från styrelsen.
 
Redigerat:
OlofBengtsson skrev:
Så trots att man gjuter en klack runt rören så blir det en avvikelse? jag trodde man gjorde klacken just för att det inte skulle blir en avvikelse?






Vad har du för källa på den informationen?



Som jag tolkat stadgarna i min BRF får jag utföra allt arbete förutsatt att det görs fackmannamässigt. Ska jag göra ingrepp på värme/vatten/ventilation behöver jag tillstånd från styrelsen.
Från säkervatten:
2.7.1 Får jag bygga en klack runt befintliga tappvatten- eller värmerör i våtrum? Blir det en avvikelse?
I branschreglerna står det ”Rörgenomföringar med tappvatten- eller värmerör ska inte förekomma i golv med tätskikt i våtrum”. Detta gäller såväl befintliga som nya installationer. Det blir därför en avvikelse då det fortfarande räknas som att rören kommer upp ur golv. Risken för vattenskador finns fortfarande då vattnet från installationerna kan tränga ner i genomföringen i klacken. Kraven är lika i GVK:s och BKR:s branschregler.
 
Personligen tycker jag om rören är utanför våtzon 1, då finns det ingen risk för vattenskador så långe kopplingarna övanför klacken inte läcker. Risken är iofs väldigt liten att kopplingar läcker.
 
Matstj skrev:
Personligen tycker jag om rören är utanför våtzon 1, då finns det ingen risk för vattenskador så långe kopplingarna övanför klacken inte läcker. Risken är iofs väldigt liten att kopplingar läcker.
Om det är någonstans det läcker, så är det vid kopplingarna...
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Det är rekommendationer du kan få göra avsteg ifrån, med anmärkning som resultat. I vårt fall kom rör upp ur golv, vi har krypgrund under huset. Men för att få upp det i vägg var vi tvungna att borra genom mur mm, det blev för omständigt. Så vi fick några avvikelser istället och rören sitter i golv där dom sitter.
Men i ditt fall, hör med styrelsen istället hur du skall gå tillväga.

Det finns en tråd som behandlar detta här på forumet där jag hittade information för några år sedan. Sök efter rör genom golv eller liknande.





Vad har du för källa på den informationen?



Som jag tolkat stadgarna i min BRF får jag utföra allt arbete förutsatt att det görs fackmannamässigt. Ska jag göra ingrepp på värme/vatten/ventilation behöver jag tillstånd från styrelsen.[/QUOTE]
 
Okej jag förstår.

Hur fungerar det generellt med anmärkning / avvikelser. Har man en dialog med försäkringsbolaget som får avgöra om det är ok eller inte? Eller är det något man själv avgör, om det sedan blir en vattenskada pga. avvikelsen får man stå sitt kast?

Är det en firma som utför arbetet och gör en avvikelse så gissar jag att de skriver med det i våtrumsintyget. Men gör jag arbetet själv skriver jag ju inte in det någon stans. I mitt fall får jag väl ta det med BRFen... som för övrigt inte alls är kunniga på ämnet.
 
OlofBengtsson skrev:
Okej jag förstår.

Hur fungerar det generellt med anmärkning / avvikelser. Har man en dialog med försäkringsbolaget som får avgöra om det är ok eller inte? Eller är det något man själv avgör, om det sedan blir en vattenskada pga. avvikelsen får man stå sitt kast?

Är det en firma som utför arbetet och gör en avvikelse så gissar jag att de skriver med det i våtrumsintyget. Men gör jag arbetet själv skriver jag ju inte in det någon stans. I mitt fall får jag väl ta det med BRFen... som för övrigt inte alls är kunniga på ämnet.
OM du gör jobbet själv är det bra om (viktigt att) du dokumenterar arbetet ordentligt. Spara kvitton på allt material, fotografera badrummet inför och efter varje moment. Skriv gärna en renoveringsdagbok. Detta material är bra att ha när du ska sälja bostaden och/eller om en skada inträffar. Då har du klar och tydlig dokumentation på att du har använt godkända material och följt alla anvisningar. I detta material noterar du då också avvikelsen med en motivation om varför den varit nödvändig. Tala gärna med försäkringsbolaget om detta i samband med renoveringen, och notera också att du talat med dem.
 
tommib
Nope, inte ok (eller inte mer ok än andra avvikelser som föreslagits)
Ska rören/kopplingarna sitta dolt ska de sitta i ett schakt med vattentät botten och skvallerrör ut till badrummet. Så du får samma problem ändå.
I din ritning skulle tätskiktet behöva gå bakom rören.
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.