Har haft ett par VVS-are hemma nu som har kikat på badrummet och ska lämna offert.

Bakom badkaret har vi två vattenrör som sticker upp ur golvet, och som jag förstått det så får bara avlopp och golvbrunn bryta tätskiktet på golvet, inga andra rör. Dvs vatten in i badrummet...

Dessa rör ska komma ut från väggen, så man måste enligt reglerna dra om rören så att de går in i väggen "utanför" tätskiktet och sedan bryter tätskiktet från väggen istället.

Stämmer dessa regler?

Om man drar om rören i golvet och inne i väggen, är det ok att skarva dem då, koppla på ballofix och dyl eller måste man dra om rören helt för att minimera skarvar?

Hantverkarna har sagt lite olika och någon var inte ens bekymrad att de kom upp ur golvet. Nån sa att det var bara och skarva och en uttryckte det som att om det inte går att fixa/dra om så får man bara snygga till det lite...

Man vill ju inte bygga om badrummet bara för att få underkänt från försäkringsbolaget.

Hur ser det ut med regler och korrekt utförenade?

Tack på förhand!
 
Ola78
Enligt Bkr får inte vattenrör komma upp i golvet. Gå in på Bkr:s hemsida och ladda ner de senaste branschreglerna. Rör får inte skarvas i golv eller bjälklag utan att kunna inspekteras.
 
Några experter kan säkert fylla på, men jag börjar lite...

Enligt branschreglerna:

Vattenledningar ska som du säger inte komma upp genom golvet och det är fel att göra så i ett nybygge. Renoverar man ett äldre badrum och vattenledningarna kommer upp genom golvet kan det vara ok att avvika ifrån reglerna om det är olägligt eller svårt att göra om dragningen. Det framgår i regelverket att avvikelser kan behöva, och därmed får, förekomma!

Tappvattenledningar får ej skarvas dolt i väggar eller golv utan vidare. Det krävs inspektionslucka och/eller avrinningsrör tror jag om det ändå ska skarvas i vägg, kan ej detaljerna.
 
Grannarna renoverade badrummet för några år sedan och då bilade man upp betonggolvet och lade ner varm- och kallvattenledningarna från varmvattenberedaren till resten av huset i golvet istälelt för att dra dem utefter väggen, på så sätt sparade man ca 5 meter och får då varmt/friskt vatten i kök och övervåning mycket snabbare. Ovanpå det ligger sedan elektriskt värme och klinker. Det är alltså fel? Vore fint att få samma ledningsbesparing här.

Inkommande vatten är rakt upp från golvet inne i badrummet och inget att göra åt om man inte bilar upp ca 7 meter betonggolv till den yttervägg där det kommer in i huset.

Kan vara bra att ha lite koll på sånt inför förestående renovering.
 
Fel och fel, man ska undvika att dra rör upp genom golvet eftersom det penetrerar tätskiktet just där vattnet med största sannolikhet kommer att hamna. Vid nyproduktion är det inte tillåtet alls men vid renovering är det ok att göra om det inte går att lösa på nåt annan sätt.
Vad som gällde för några år sen vet jag inte, badrumsreglerna ändras varje halvår verkar det som.

I vårt nyrenoverade badrum kommer alla rör upp genom golvet till tvättställ/toa och kök (som ligger vägg i vägg) vi löste det genom att dra upp alla rör på samma ställe och där gjuta upp en klack runt rören som vi sen kunde lägga tätskiktet mot så att det blev högre än tröskeln.
Sen byggde jag en lite låda som står lös på golvet och täcker rören.
 
Jag läser de senaste BKR reglerna och hittar ingenting om undantag för svåra renoveringar avseende rör ur golv. Men det visar bara att en hel del i BKR är skrivet i onyktert tillstånd.
 
Skummade igenom jag också nu och kan inte heller hitta något om undantag!

Jag baserade det jag skrev i mitt första inlägg på information från några av de mest kunniga hantverkarna inom området på detta forum. Nu vet jag inte vad som gäller.
 
injonil skrev:
Jag baserade det jag skrev i mitt första inlägg på information från några av de mest kunniga hantverkarna inom området på detta forum. Nu vet jag inte vad som gäller.
Det gjorde jag med :blushing: men oavsett vad som står i olika regler som kommer garanterat folk som renoverar gamla hus att hamna i situationer där den enda rimliga lösningen är att låta rör komma upp ur golvet och då är det ju så.
 
Hej på er!
Är i branschen och tänkte ge några råd.

Rörmokarn ska följa SÄKER VATTEN. Begär att få se id-kortet för SÄKER VATTEN
Kakelsättarn ska följa BKR. Begär att få se id-kortet från BKR
Mattläggarn ska följa GVK. Vet inte om dom har idkort.

Skippa alla hantverkare som inte har detta inskrivet i sina kontrakt.

Man kan alltid göra undantag på kundens begäran (tex om kunden tycker att det är onödigt att riva golv och väggar för att få ut vattenrören ur väggar) men då ska kunden skriva på avvikelserapport så att hantverkaren slipper stå för garantin på undantagen vid eventuell vattenskada.

TA IN REFERENSER!!!

Vid anbud är ovanstående viktigast oavsett vilket pris som står på offerten.
 
Tack för svar och input allihopa!

Inser att jag nog borde läsa igenom kraven från BKR så jag vet mer själv vad som gäller. Låter ju lite suspekt om hantverkaren vill göra en snygg lösning med rören där det skarvas och dras hejvilt om det inte står något om det i BKR's anvisningar...

Det blir spännande läsning!

Kul också att många av er proppsar på att få ser cert och liknande. Gör ju nästan att man kommer att våga begära att de visar sina ID när de dyker upp på farstubron :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.