Har en utanpåliggande lampa som jag vill koppla en rörelsevakt till. Det går en svart och grå tråd till lampan.från en dosa. Hur kopplar jag I detta fall? Behöver en nolla.
Har nu mätt och sett från dosan så går strömbrytaren till höger i bild. Den svarta som kommer ut från höger och går upp till lampan mäter 0 mot jord. Den gråa som går upp till lampan mäter 230. Däremot den gråa som kommer från strömbrytaren leder inte till lampan utan är kopplad till vänster i dosan och mäter 0. Så sett från lampan har vi en fas och 0. Men förstår inte hur det går ner till strömbrytaren?
Fortsatt mätning... Den gråa till lampan som visar spänning verkar leda spänning ner till brytaren. Och den svarta som visade 0 går ner till brytaren. Så är den svarta tändtråd och grå fas? Vad är nollan i så fall?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Verkar som att strömbrytaren bryter nollan. Om inkommande ledning kommer nedifrån så visar dina mätningar att svart är fas och grå nolla. Om ledningen till lampan är det omkastat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Du kopplar helt enkelt in rörelsevakten så som du vill att den ska fungera tillsammans med strömbrytaren. Jag vet inte hur du vill ha det. Om du inte kan byta ledningen så kan du bara välja att antingen koppla bort strömbrytaren eller låta strömbrytaren styra rörelsevakten. Strömbrytaren kommer då att fungera som Av - Auto. Lämpligen kopplar du om så att strömbrytaren bryter fasen. Det spelar för övrigt ingen roll för funktionen hos rörelsevakten.
Hmm förstår inte riktigt. Har provat koppla grått mot L och svart mot N och vice versa. Mäter i dosan och får spänning mellan den nedre högra och övre vänstra. Ingen spänning till den övre högre som leder den gråa upp till lampan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Din beskrivning går tyvärr inte att tolka till något meningsfullt.
Du ska inte "prova" något, utan identifiera först fas och nolla i matande ledning.
Koppla fas till strömbrytaren.
Koppla tändtråd från strömbrytaren till tändtråd till lampan.
Koppla ihop N till lampan.
Dvs koppla rätt från början, det finns inga konstigheter eller svårigheter med den dosa du har på bild.
Vilka färger och vilka plintar du använder i dosan är sekundärt.
Du ska inte "prova" något, utan identifiera först fas och nolla i matande ledning.
Koppla fas till strömbrytaren.
Koppla tändtråd från strömbrytaren till tändtråd till lampan.
Koppla ihop N till lampan.
Dvs koppla rätt från början, det finns inga konstigheter eller svårigheter med den dosa du har på bild.
Vilka färger och vilka plintar du använder i dosan är sekundärt.
Jag förstår, men sista funderingen. Jag förtydligar eftersom jag märker att jag förklarat otydligt.
1) Inkommande kablar nederst i dosan; mätning visar Grå = 0, svart = Fas.
2) Nollan kopplas samman i övre vänstra hörnet och leds ner till strömbrytaren.
3) Fasen kopplas samman i övre högra hörnet och går upp till lampan.
4) Det kommer en svart kabel från strömbrytaren som kopplats in i nedre vänstra hörnet och som går upp till lampan.
Med dessa förutsättningar, eftersom grå = noll och går direkt ner i strömbrytaren ska den kopplas på N. Då har vi två portar kvar L1 + L. Jag vet inte vad jag ska klassa den svarta som går direkt till lampan från strömbrytaren? är det tändtråden då och ska in i L1? Sen fattas en kabel till L. Vart tar jag den ifrån?
1) Inkommande kablar nederst i dosan; mätning visar Grå = 0, svart = Fas.
2) Nollan kopplas samman i övre vänstra hörnet och leds ner till strömbrytaren.
3) Fasen kopplas samman i övre högra hörnet och går upp till lampan.
4) Det kommer en svart kabel från strömbrytaren som kopplats in i nedre vänstra hörnet och som går upp till lampan.
Med dessa förutsättningar, eftersom grå = noll och går direkt ner i strömbrytaren ska den kopplas på N. Då har vi två portar kvar L1 + L. Jag vet inte vad jag ska klassa den svarta som går direkt till lampan från strömbrytaren? är det tändtråden då och ska in i L1? Sen fattas en kabel till L. Vart tar jag den ifrån?
Sluta koppla och läs på så du förstår hur det fungerar innan du gör något handgripligt. (Eller ännu bättre, ring en elektriker.)
Det här är inte raketkirurgi, men el är trots allt inte ofarligt.
Från väggen kommer två tåtar, fas och nolla.
Lampan behöver två tåtar, fas och nolla.
Strömbrytaren behöver två tåtar, fas och bruten fas.
Rörelsevakten behöver tre tåtar, fas, nolla och bruten fas ("ut")
Förslagsvis ritar du upp allt på papper och ser till att förstå hur strömmen är tänkt att gå innan du kopplar något. Lägger du upp en skiss så kommer du säkert kunna få ett ok på den.
Det här är inte raketkirurgi, men el är trots allt inte ofarligt.
Från väggen kommer två tåtar, fas och nolla.
Lampan behöver två tåtar, fas och nolla.
Strömbrytaren behöver två tåtar, fas och bruten fas.
Rörelsevakten behöver tre tåtar, fas, nolla och bruten fas ("ut")
Förslagsvis ritar du upp allt på papper och ser till att förstå hur strömmen är tänkt att gå innan du kopplar något. Lägger du upp en skiss så kommer du säkert kunna få ett ok på den.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Jag tror att du först behöver bestämma hur du vill att strömbrytaren ska fungera, På - Auto, Auto - Av eller helt bortkopplad. Alternativet På - Auto kräver en extra tråd i kabeln till lampan som du inte har. Det alternativ jag beskrev ovan var Auto - Av.
Rörelsesensorn bryr sig inte, den kan matas med antingen fast fas eller bruten fas.
Rörelsesensorn bryr sig inte, den kan matas med antingen fast fas eller bruten fas.
Redigerat:
Vill bara tillägga att skyddsjorden (den röda ) ligger inte bra placerad i lampsockeln ( bild 1). Öka isolationavståndet.
Har nu dragit om så att strömbrytaren bryter tändtråd istället för nolla. Funkar som det ska med den gamla brytaren. Problemet med rörelsevakten är att den inte bryter utan att lampan är tänd hela tiden.oavsett vilket läge jag ställer den i.