353 läst · 6 svar
353 läst
6 svar
Rörelsedeckare som slår på och av som diskolampa
Jag har en Schneider rörelsedeckare till en utebelysning. Gissningsvis modell CCT56P008 eller äldre av samma typ.
Oavsett hur jag skruvar på den släcker den efter knappt fem sekunder. Sedan tänder den igen om man viftar lite.
Mina frågor är två:
1. Spelar det någon som helst roll vad för typ av lampa man driver med den? Led, halogen eller "vanlig"?
2. Finns det något att göra eller bara att köpa något nytt?
Oavsett hur jag skruvar på den släcker den efter knappt fem sekunder. Sedan tänder den igen om man viftar lite.
Mina frågor är två:
1. Spelar det någon som helst roll vad för typ av lampa man driver med den? Led, halogen eller "vanlig"?
2. Finns det något att göra eller bara att köpa något nytt?
Har du bytt ljuskälla. Kolla först med att hänga upp något framför ljusrelät. Det kan vara så att ljuset slår in i relät och då får det hicka. Är det så, så kanske relät kan skyddas med plåt/trä som skärmar av det från ljuskällan.
Det är inget ljusrelä, det är en rörelsevakt.J jonaserik skrev:
Jag har själv varit med om att vissa deckare inte gillar för låg last men symtomen liknade inte dem som du beskriver.
Det låter som den är i typ startläge där tiden är ställd på minimum. Händer inget när du skruvar upp tiden? I så fall är det nog bara att kasta.
Vad vi minns började förmodligen idiotblinkandet med förra ljuskällan som i nästan samma veva gick sönder (vanlig gammal hederlig glödlampa). Nu slängde jag i en ledlampa och den tänder ju bra, men släcker ganska snart.
Och så lite uppdatering. Skiten funkar igen.
Gissar på att rörelsevakten behöver en stund för att komma på rätt köl igen eller något efter att man varit och pillat. Väldigt osäker på hur det hela är kopplat då vi har möjlighet att slå av belysningen via en knapp på insidan. Om den bryter strömmen till rörelsevakten kan jag förstå att den eventuellt hamnar i något "startläge" som leder till ovanstående beteende.
Gissar på att rörelsevakten behöver en stund för att komma på rätt köl igen eller något efter att man varit och pillat. Väldigt osäker på hur det hela är kopplat då vi har möjlighet att slå av belysningen via en knapp på insidan. Om den bryter strömmen till rörelsevakten kan jag förstå att den eventuellt hamnar i något "startläge" som leder till ovanstående beteende.
Det är nog rätt som du misstänker. Jag har liknande prylar, men annat fabrikat. Efter ett strömavbrott så fungerar de obra, men det löser sig efter ett tag.tensiden skrev:Och så lite uppdatering. Skiten funkar igen.
Troligtvis finns det en kännare för mörkret med och inte bara en rörelsedetektning. Med ny ljuskälla det slå tillbaka och släcka lampan. Med påföljd att det blir mörkt. Rörelsen kanske finns kvar i minnet och tänder upp. Du får avvakta och märka hur den beter sig.tensiden skrev:Och så lite uppdatering. Skiten funkar igen.