Jag planerar att drar om rören till elementen hemma innan jag lägger parkett på golvet på hela övervåningen och att kök och badrum görs om.
Jag har tänkt använda Pexrör rör-i-rör från LK med dimension 16mm(Dim 2 på bilderna) och 25 mm på skyddsröret. Kommer ha värmegolv i kök och badrum i övrigt är det element. På undervåningen är det bara element. Det längsta röret på övervåningen kommer blir ca 14-15 m långt. Samtliga rör kommer dras i golvet. På övervåningen under uppreglat trägolv och på undervåningen i betonggolv. I pannrummet kommer ett antal fördelare placeras för att koppa alla slingor i ett stjärnnät.
Fördelarna har R20-gänga in och R15-gänga på avsticken. Är inte R20 in lite klent om 7 värmekällor på övervåning och 8 på undervåning ska försörjas?
I övrigt vill jag gärna få lite kommentarer på min lösning. Tala gärna om om ni gör det i rollen som hempulare eller om ni är yrkesproffs. Eller vad ni har för erfarenhet.
Övervåning
Undervåning
Jag har tänkt använda Pexrör rör-i-rör från LK med dimension 16mm(Dim 2 på bilderna) och 25 mm på skyddsröret. Kommer ha värmegolv i kök och badrum i övrigt är det element. På undervåningen är det bara element. Det längsta röret på övervåningen kommer blir ca 14-15 m långt. Samtliga rör kommer dras i golvet. På övervåningen under uppreglat trägolv och på undervåningen i betonggolv. I pannrummet kommer ett antal fördelare placeras för att koppa alla slingor i ett stjärnnät.
Fördelarna har R20-gänga in och R15-gänga på avsticken. Är inte R20 in lite klent om 7 värmekällor på övervåning och 8 på undervåning ska försörjas?
I övrigt vill jag gärna få lite kommentarer på min lösning. Tala gärna om om ni gör det i rollen som hempulare eller om ni är yrkesproffs. Eller vad ni har för erfarenhet.
Övervåning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Undervåning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 2 960 inlägg
Det är för att din tanke om rördragning är lite oortodox =) Varför gör du inte en vanlig slinga med 22mm på varje våning och gör avstick på 15mm upp till varje radiator ? Sätt 28 fram till fördelaren om du kan.Erik1979 skrev:
Antar 22mm inte får plats under golvet och du inte vill borra i väggarna, rätt?
Det du planerar kommer funka, men injusteringen kan bli knölig. Dessutom finns en risk att du måste köra cirkpumpen rätt högt vilket kan ge oönskat sus i raddarna.
/hemmapulare / jobbar dagligen med värmesystem dock ej rörläggare
Konverterade vårt hus till vattenburet för några år sedan och gjorde då det på det konventionella sättet med stammar och avstick. Hade jag gjort det i dag hade jag nog gjort som du tänkt dig. De stora fördelarna är att du får ett helt skarvfritt system och sannolikt går det fortare att bygga än på traditionellt sätt.
Det är ju i grunden ingen skillnad på detta sätt och hur man fördelar till golvvärme. Enda nackdelen som jag kan se är att du får något högre transportförluster iom att du får en längre total slanglängd än om du bygger med stammar. Men det är nog marginellt.
Skippa shuntskåpen på övervåningen och sätt en gemensam shuntgrupp i källaren istället, förutsatt att du inte får problem med maximal slanglängd i slingorna? Det finns ju trådlösa termostater att koppla på, så slipper du tråddragning om du vill.
Du klarar dig gott på R20 mellan acktankar och fördelare, jag matar 10 kW på 20 mm rör från acktankar ut till fördelningen till stammarna utan problem. Vill du vara på den säkra sidan matar du dem parallellt från acktanken på grövre huvudstam.
Det är ju i grunden ingen skillnad på detta sätt och hur man fördelar till golvvärme. Enda nackdelen som jag kan se är att du får något högre transportförluster iom att du får en längre total slanglängd än om du bygger med stammar. Men det är nog marginellt.
Skippa shuntskåpen på övervåningen och sätt en gemensam shuntgrupp i källaren istället, förutsatt att du inte får problem med maximal slanglängd i slingorna? Det finns ju trådlösa termostater att koppla på, så slipper du tråddragning om du vill.
Du klarar dig gott på R20 mellan acktankar och fördelare, jag matar 10 kW på 20 mm rör från acktankar ut till fördelningen till stammarna utan problem. Vill du vara på den säkra sidan matar du dem parallellt från acktanken på grövre huvudstam.
Tack för era svar!
Tanken med att inte göra på det konventionella sättet är just att undvika dolda skarvar och synliga rör. Läste att det finns krav på att om byggnaden har längre livslängd är rörinstallationen så måste rören "lätt" kunna bytas. Med tanke på det kravet så bör enligt Gelia, som också har rör i rör system, ett rör ej vara längre än 10m för att ett innerrör ska kunna dras om. Man skulle kunna placera ett fördelarskåp i väggen mellan kök och korridor. Om öppningen är mot köket så döljs det men är samtidigt åtkomligt genom att dra ut kylskåpet.
Golvet på övervåningen är uppreglat med 95 mm reglar så det finns gott om plats för grövre rör.
Vad gäller golvvärmen så skulle det bli en fördyrande kostnad att placera en shuntgrupp i källaren. Men
om argumenten är tillräckligt bra så kan det vara värt det.
Min lösning var att sätta en minikretsventil M5 i badrummet och en minishunt M60 i köket. Kostnad ca 7500 med skåpen. Den andra lösningen då utan skåp men med trådlösa termostater mm hamnar på ca 11000.
Tanken med att inte göra på det konventionella sättet är just att undvika dolda skarvar och synliga rör. Läste att det finns krav på att om byggnaden har längre livslängd är rörinstallationen så måste rören "lätt" kunna bytas. Med tanke på det kravet så bör enligt Gelia, som också har rör i rör system, ett rör ej vara längre än 10m för att ett innerrör ska kunna dras om. Man skulle kunna placera ett fördelarskåp i väggen mellan kök och korridor. Om öppningen är mot köket så döljs det men är samtidigt åtkomligt genom att dra ut kylskåpet.
Golvet på övervåningen är uppreglat med 95 mm reglar så det finns gott om plats för grövre rör.
Vad gäller golvvärmen så skulle det bli en fördyrande kostnad att placera en shuntgrupp i källaren. Men
om argumenten är tillräckligt bra så kan det vara värt det.
Min lösning var att sätta en minikretsventil M5 i badrummet och en minishunt M60 i köket. Kostnad ca 7500 med skåpen. Den andra lösningen då utan skåp men med trådlösa termostater mm hamnar på ca 11000.
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Ska du ta materialet från Lk så tycker jag du ska läsa deras instruktioner och inte Gelias.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 960 inlägg
Det ska vara en väldigt kort bit i så fall, maximala överföringen i exvis 22 mm cu utan att ha för högt flöde är ca 5 kw.mexitegel skrev:
Till TS: Oroa dig inte för livslängden på rören, du kommer inte byta dem. Om de ska bytas kommer någon annan göra vid en renovering då både du och jag ligger i backen
Jag gillar också skarvfri läggning men låna en maskin och pressa kopplingarna så sover du gott om natten.
I en villa brukar det inte handla om några längre sträckor på huvudstammen.
På t.ex. värmepumpar brukar det vara 22 mm anslutning på värmesidan upp till 10 kw effekt.... Men det är helt riktigt om man ska gå efter Teknikhandboken så är tumregeln 5 kw på 22 mm Cu.
Till TS: att slippa ha fördelningskåp ute i huset är värt en del också, dessutom är frågan om den besparingen inte blir uppäten av att du komplicerar byggnationen av badrummet och köket lite.
På t.ex. värmepumpar brukar det vara 22 mm anslutning på värmesidan upp till 10 kw effekt.... Men det är helt riktigt om man ska gå efter Teknikhandboken så är tumregeln 5 kw på 22 mm Cu.
Till TS: att slippa ha fördelningskåp ute i huset är värt en del också, dessutom är frågan om den besparingen inte blir uppäten av att du komplicerar byggnationen av badrummet och köket lite.