Hej!

Håller på och förbereder för att dra vatten och avlopp till en nybyggd gästtoalett i en källare med oisolerad platta (alltså undantag från regler om tätskikt vad jag förstått). För att slippa utanpåliggande rör inne på toaletten tänkte ja dra dem via ett förrådsutrymme under en trappa, vägg i vägg med toaletten.

Tanken är att köra LK pal rir i förrådsutrymmet, med Vatettes väggenomföringssystem (bockfixturer och tillhörande väggbrickor) och en enkel badrumsfördelare för att dela upp inkommande vatten till toaletten och tvättstället.

Frågan är om det är en onödigt dyr och krånglig lösning för en liten gästtoalett utan tätskikt? Skulle man klara sig lika bra utan fixturer och våtrumsgodkända anslutningsbrickor? Och likaså en enkel t-koppling i förrådet istället för badrumsfördelare inne på wc:n?

Om rören och kopplingarna som du sätter i förrådet är möjliga att inspektera så går det bra med vanliga T-kopplingar.
Sen tror jag att jag skulle överväga LK pal utan skyddsrör till en sådan installation, det blir ju utanpåliggande (i förrådet) och sedan rakt genom väggen in till badrummet. Alternativt kopparrör.

G Gabbe1 skrev:
Om rören och kopplingarna som du sätter i förrådet är möjliga att inspektera så går det bra med vanliga T-kopplingar.
Sen tror jag att jag skulle överväga LK pal utan skyddsrör till en sådan installation, det blir ju utanpåliggande (i förrådet) och sedan rakt genom väggen in till badrummet. Alternativt kopparrör.
Låter vettigt! Hur skulle du gjort genomföringarna då, bara klamrat röret så bra det går och köra någon täckbricka på andra sidan? Känns ju klart enklast och billigast.

Du vill väl oavsett kunna montera kopplingar och kanske avstängningsventiler där rören mynnar ut på toaletten. Jag hade nog kört på Vatettes väggbrickor och sedan kunnat välja i deras sortiment av avstängningsventiler och kopplingar som passar mot väggbrickorna. Snyggt och säkert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.