Renoverar 2 badrum som ligger uppepå varandra i hus från -36.
Mellan badrummen går värmerör (fjärrvärme) av järn. Dessa rör går sedan ned i källaren. Man måste ta bort rören i det nedre badrummet för att kunna kakla.
Vi tycker att man bör byta till kopparrör hela vägen från källaren via nedre badrummet upp till översta badrummet.
Hantverkaren är mer inne på att "skarva" dit en bit kopparrör i det nedre badrummet och koppla ihop med järnrör.
Detta innebär att det ligger järn på vissa delar och koppar på andra plus att det blir en del kopplingar.
Synpunkter???
Mellan badrummen går värmerör (fjärrvärme) av järn. Dessa rör går sedan ned i källaren. Man måste ta bort rören i det nedre badrummet för att kunna kakla.
Vi tycker att man bör byta till kopparrör hela vägen från källaren via nedre badrummet upp till översta badrummet.
Hantverkaren är mer inne på att "skarva" dit en bit kopparrör i det nedre badrummet och koppla ihop med järnrör.
Detta innebär att det ligger järn på vissa delar och koppar på andra plus att det blir en del kopplingar.
Synpunkter???
Hmm när vi hade vvs:aren här så sa han att det är på ena hållet man inte ska ha det ngn längre tid. Nu kommer jag inte ihåg om det var koppar till järn eller tvärtom. För vår del spelade det ingen roll eftersom det gamla järnröret inte används längre och kommer tas bort helt nästa år (tappvattenkran från en byggnad som ska rivas)
Sent from my LT18i using Byggahus
Som sagt spelar blandningen av material ingen roll i värmesystem. Syna konditionen på rören där skarvningen görs, är de i bra skick är det helt ok. Troligtvis är de i gott skick och ett system med gängade järnrör för värmeledningen är nog bland det mest robusta och hållbara man kan ha. Finns ingen större anledning att byta för sakens skull.
OK, tack. Det innebär dock flera skarvpunkter tror jag jmf med att byta ut allt till ett kopparrör. Flera skarvar=större risk för läckor eller? En del järnrör kommer då ligga kvar i golvet och går inte att säga om de är i bra skick= Risk?GK100 skrev:Som sagt spelar blandningen av material ingen roll i värmesystem. Syna konditionen på rören där skarvningen görs, är de i bra skick är det helt ok. Troligtvis är de i gott skick och ett system med gängade järnrör för värmeledningen är nog bland det mest robusta och hållbara man kan ha. Finns ingen större anledning att byta för sakens skull.
Koppar ska aldrig ligga före galv. Koppar ska heller aldrig ligga mellan två galv ledningar. Koppar och stål går att blanda.
Ska du ha koppar med galv måste kopparen ligger efter galven i strömningsriktiningen. Och INGEN mer galv efter kopparen.
Ska du ha koppar med galv måste kopparen ligger efter galven i strömningsriktiningen. Och INGEN mer galv efter kopparen.
Så var det ja :0)Robinvvs skrev:
Jo, det finns förstås galvat här och var, både i kall-/varmvatten och i värmerör.
Vi tänkte insistera på att man byter till koppar hela vägen ned till källarplan på kall-/varmvatten.
Värmerören kanske inte är lika kritiskt, men tycker nog att det vore bra att byta dem enligt samma princip.
Fler synpunkter?
Vi tänkte insistera på att man byter till koppar hela vägen ned till källarplan på kall-/varmvatten.
Värmerören kanske inte är lika kritiskt, men tycker nog att det vore bra att byta dem enligt samma princip.
Fler synpunkter?
Det HÄR är varför man inte ska kombinera galvat med koppar!
Jag hade noterat att en skarv mellan galvat och koppar såg rejält rostig ut, och tog mig tid att byta ut de sista metrarna galvat rör i mitt tappvattensystem. Som synes var det minst lika rostigt på insidan av röret!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade noterat att en skarv mellan galvat och koppar såg rejält rostig ut, och tog mig tid att byta ut de sista metrarna galvat rör i mitt tappvattensystem. Som synes var det minst lika rostigt på insidan av röret!