Hej, vi håller på att riva vårt badrum.
Vi har tänkt färdigställa det mesta själva så som väggar/golv osv.
Så det är klart när rörmokare och mattläggare kommer.

Min fråga är, hur bör vattenrören dras i detta badrum?
I duschen ska det vara dolda rör. Men till toan och tvättställ?
Kan man göra desamma där?
Använder man isåfall en liknande anslutning som till duschblandaren?

Det är källare under så rören där nere kommer vara lättåtkomliga.

Vad jag fattat så får inga vattenrör komma upp genom golvet? Bara avlopp.

Vore tråkigt om vi bygger igen och sedan ska det tas upp igen så hoppas på bra tips här
 
  • Handritad skiss av badrumsplanlösning med markerade platser för toalett, tvättställ och dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men är det inte er rörmokare som ska dra alla rör? Vad säger rörmokaren?
 
Vi ska inte dra några rör. Men vi hade vela bygga igen så mkt som möjligt.
 
...å då är väl det bäst att ta kontakt med en rörkrökare först som kan förklara för er vad som kan göras å vilken ordning
 
Helt klart. Men det är stängt idag och vi hade velat fortsätta bygget.
Vet att duschen dras i väggen men frågan var om man brukar göra så med toan och tvättstället oxå eller om det oftast är utanpåliggande.
 
Det där är ju upp till förutsättningarna å vad kunden vill. Tex så kanske man inte vill dra några dolda rör i en yttervägg pga frysrisk. Dom flesta vill ha dold rördragning till både dusch, tvättställ å toa. Jag tex ska dra utanpåliggande i mitt badrum för att ev kunna ändra rördragningen när jag tar bort badkaret för att ev sätta tvättmaskin där istället å för frysrisken
 
Det finns, som med det mesta, flera sätt att göra det på. Faktorer är exempelvis branschregler, estetik, pris, hur befintligt system ser ut, vad det finns plats för, vad som är praktiskt, etc.

Det är korrekt att tappvattenrören inte får komma upp genom golv.

Inkommande ledningar kommer typiskt ut någonstans ur väggen i badrummet. Där bygger man en fördelning. Efter fördelningen kan rör vara utanpåliggande eller dolda i väggen fram till förbrukaren. Man kan även ha fördelningen i källaren och gå upp dolt i väggen vid varje förbrukare.
 
T
Ni kan ju bygga igen två väggar i alla fall, resten får vara öppna så att rörmokaren kan dra sina rör där och givetvis ska ni ha dolda rör till kommod och toalett också när det ändå är uppöppnat.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.