D
Hej!

Tänkte dra nya rör till radiatorer (ny installation) och undrar om någon har koll på dimensioner. Eftersom jag har tillgång till LKs pressmaskin så är tanken att använda deras alupex-rör.

Räcker det till exempel med 32 rör på stammen som går till höger i skissen?
Om det är otydligt så är siffrorna i rutorna våningen där radiatorn ska installeras :)

• Ritning av rördragning för radiatorinstallation med måttangivelser i rött, fråga om dimensioner på rör med fokus på huvudrör 32 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Sånt här ska man räkna på och jag har inget bra kännsla över golvvärmen men generellt tycker jag det känns det väldigt överdimensionerat.
Ett 16mm alupex bör väl klara 2-3 element själv och frågan om inte 20mm räcker till resten.... :thinking:

Avslutar med att jag inte är någon expert alls men jag blir rättad och jag är helt fel ute 😉

Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
D
Tack!
Det var det jag också hade hört att ett 16mm skulle räcka till 2-3 element men blev lite förvirrad när jag hittade en gammal tråd på värmepeumpsforum där det står så här när det gäller kopparrör.

Följande hittade jag i "VVS inst. teknikbok 2006" gällande överförd effekt och rördim.:

Högsta effekt 45/55 :

15mm 1,5 kW
18mm 2,7 kW
22mm 5,0 kW
28mm 9,0 kW

35mm 16 kW

Och om jag räknat rätt på purmos hemsida så behöver 8-9 kW på stammen som går till höger.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Det vore intressant att läsa den boken, troligen finns det något eller några bivillkor som aldrig citeras.

Jag kör som mest 2,2 kW på min längsta 1-rörslinga med 12 mm rör och max framledningstemperatur 45 grader C vid -18 DUT. Detta är beräknat med Purmo Calculator och stämmer bra i verkligheten.

Kanske tyckte dom som skrev boken att det är bra att ha enorma marginaler?

Edit: dimensioneringen är även dubbelkontrollerad genom manuell beräkning som gav ungefär samma resultat.

Redigerat:
Jag fick hjälp av en vvs firma att dra om 3 radiatorer i samband med ombyggnad, resten av huset har gamla tjocka rör för självcirkulation. Det nyaste elementet av paneltyp och klena rör blir inte lika varmt som resten av husets radiatorer, de två andra radiatorerna av gammal typ blir något varmare.

Här på forumet har hävdats att det inte ska vara ett problem och att man då bara kan strypa andra radiatorer.

Givetvis ska inte rören och radiatorerna ha så lite motstånd att vattnet kommer tillbaka varmt, men att radiatorerna är kalla i nederkant borde heller inte vara optimalt?

Jag tror efter denna erfarenhet på att överdimensionera och strypa än att ta tunnast möjliga, men jag är ju ingen rörmokare. Det borde alltid gå att strypa en överdimensionerad slinga men svårare att korrigera en slinga som dimensioneras med för klena rör.

Rörmokare brukar vara VVS-installatörer. Dimensionering av värmesystem är normalt inget som VVS-installatörer sysslar med. Dimensionering av värmesystem är en uppgift för VVS-ingenjörer.

Gjordes det någon dimensionering av din ombyggnad? Där ska framgå vilka Kv-värden som skall ställas in på radiatorerna om det är 2-rörsystem. Är det 1-rörsystem så justeras Kv per 1-rörslinga medan radiatorernas strypventiler lämnas helt öppna.

Blir dina nya radiatorer inte varma så får de förmodligen för lågt flöde. Har ingen dimensionering gjorts så får man nog börja i den ändan. Eventuellt går det att justera på känn men det är inte så lätt om man inte har erfarenhet av sånt.

Rickard.
Bara som en notering så är det inte alls konstigt om nedre delen av elementet känns kallt, det är modernt med låga flöden och då blir det lätt så men är rummet för kallt så är det såklart inte bra.

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Bara som en notering så är det inte alls konstigt om nedre delen av elementet känns kallt, det är modernt med låga flöden och då blir det så men är rummet för kallt så är det såklart inte rätt.
Den övre delen är betydligt kallare än radiatorerna i övriga rum också.

Jag förstår absolut att låga flöden inte är fel, det jag känner är att om jag ska få upp tempen behöver jag dra ned alla andra radiatorer och troligen öka cirkpumpen? Dvs minska flödet till alla andra radiatorer, det borde vara fel väg?

Kanske har jag fel inställningar för radiatortemp, loggar med en tempsensor på röret in och ut från VP.

Temperaturkurva över tid för två radiatorrör, ett in och ett ut från värmepump, med differenser mellan 30°C och 45°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(jag antar att en modern pump kan hålla en jämnare framledning, även retur blir väl då jämnare, jag tycker det ser ut som att medel är retur 30 och framledning 35-40 med några få högre spikar, som troligen kan vara pga den även värmer varmvatten - jag kollade och spikarna upp mot 45 är mycket riktigt när den värmer på VV, även detta går ju periodiskt)
T TommyC skrev:
Gjordes det någon dimensionering av din ombyggnad? Där ska framgå vilka Kv-värden som skall ställas in på radiatorerna om det är 2-rörsystem. Är det 1-rörsystem så justeras Kv per 1-rörslinga medan radiatorernas strypventiler lämnas helt öppna.
Det har jag svårt att tro, de verkade säkra på sin sak när jag frågade om dimensionen räckte. Jag tror de bara tog vad som kändes rimligt, då det var 2-3m i källaren och sen två rum "ovanför" det som gjordes om.

Nå, ska inte kapa trådskaparens tråd för mycket, men jag skulle föredragit att överdimensionera hellre än tvärtom, då borde man väl kunna strypa?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.