1 701 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Rördimension och tryckfall på olika ledningslängder för KV och VV
Jag har gjort en schematisk bild över den tänkta tappvattendragningen hemma. Kallvattnet kommer in via krypgrunden under badrummet nere till vänster till ett fördelningsskåp. Därifrån ska det gå vidare i krypgrunden till pannrummet i andra hörnet av huset och varmvattnet går tillbaks samma väg.
Avståndet 'fågelvägen' mellan fördelningsskåpet i badrummet och värmepumpen i pannrummet är ca 23 meter, så rörlängden enkel väg blir nog närmare 30 meter.
Inkommande vatten är kommunalt och levereras via en 32 mm PEM.
Tanken är att förbereda med extra rör för VVC mellan badrummet och pannrummet, men initialt tänkte jag sätta en liten el-VVB i badrummet och därifrån plocka ut varmvatten till badrummet och köket så man slipper vänta en evighet på varmvatten.
Så, frågan är då: Vad behöver man för dimension på 'stamledningarna' (PEX RiR ?) mellan badrum och pannrum för att man inte ska uppleva någon störande skillnad i tryck på kallvattnet kontra varmvattnet i badrummet? Är det ens något problem?
Avståndet 'fågelvägen' mellan fördelningsskåpet i badrummet och värmepumpen i pannrummet är ca 23 meter, så rörlängden enkel väg blir nog närmare 30 meter.
Tanken är att förbereda med extra rör för VVC mellan badrummet och pannrummet, men initialt tänkte jag sätta en liten el-VVB i badrummet och därifrån plocka ut varmvatten till badrummet och köket så man slipper vänta en evighet på varmvatten.
Så, frågan är då: Vad behöver man för dimension på 'stamledningarna' (PEX RiR ?) mellan badrum och pannrum för att man inte ska uppleva någon störande skillnad i tryck på kallvattnet kontra varmvattnet i badrummet? Är det ens något problem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
useless skrev:Jag har gjort en schematisk bild över den tänkta tappvattendragningen hemma. Kallvattnet kommer in via krypgrunden under badrummet nere till vänster till ett fördelningsskåp. Därifrån ska det gå vidare i krypgrunden till pannrummet i andra hörnet av huset och varmvattnet går tillbaks samma väg.
[bild]
Du har kommunalt vatten, så förhoppningsvis har du ett rätt bra tryck in. Jag hade valt en dimension 20 på en PAL-ledning. Den schablonmässiga rekommendationen är max 20 meter men eftersom du har kommunalt vatten så torde trycket vara gott nog ändå.useless skrev:Jag har gjort en schematisk bild över den tänkta tappvattendragningen hemma. Kallvattnet kommer in via krypgrunden under badrummet nere till vänster till ett fördelningsskåp. Därifrån ska det gå vidare i krypgrunden till pannrummet i andra hörnet av huset och varmvattnet går tillbaks samma väg.
[bild]
Hur har du tänkt isolera varmvattnet i krypgrunden?
Liknande trådar
-
Kyl/frys: Olika tillverkningsland bättre än andra?
Vitvaror -
luftspalt i förrådstak när ventilationsöppningarna är olika stora?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur få dit silkorgsvajermekaniken med olika rördimensioner under diskbänken?
Vatten & Avlopp -
vilken rördimensionering inne i badrummet.. 1 eller 2 olika.
Vatten & Avlopp -
Olika rördimensioner?
Ventilation